نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. مهر 1400 - 23:22   |   کد مطلب: 30236
کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان بازی را عاملی مهم برای گسترش و تقویت قوه خیال کودک دانست و از والدین خواست تا فضای شاد برای کودکان فراهم کنند و علاوه بر دادن فرصت تجربه و آزمون تا حد امکان او را آزاد بگذارند.

به گزارش ملایری‌ها؛ «الهه وطن نواز» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تکامل کودک پس از رشد و تغذیه و سلامت جسمی وی از مهمترین موضوعات مورد توجه در مراقبت های بهداشتی کودکان به شمار می آید و در این میان بازی های ساده نقش بسیار موثری در تکامل کودک و آماده کردن وی برای حضور در دنیای پیچیده آینده دارد.

وی ادامه داد: «حال خوش کودکی و رنگ خوش زندگی» به عنوان شعار امسال هفته ملی کودک از طریق بازی محقق می شود و کودکان در حین بازی مهارت های زندگی را فرا می گیرند.

وطن نواز با بیان اینکه بین بازی و یادگیری تفاوتی وجود ندارد اضافه کرد: هوش کودک زمان هماهنگی بین فعالیت های جسمی و فکری وی رشد می کند همچنین کودکان از طریق بازی توجه و احترام به دیگران را یاد می گیرند.

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان تاکید کرد: از دیدگاه کودک همراهی والدین در بازی ها بیشتر از بازی و یادگیری لذت بخش است بنابراین والدین باید زمانی را برای بازی با کودکان اختصاص دهند.

وی گفت: در حال حاضر علاوه بر ارزیابی رشد جسمی، تغذیه کودک، وضعیت بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، ژنتیک، واکسیناسیون، مصرف مکمل های دارویی، وضعیت تیروئید و فنیل کتونوری و علت بدرفتاری های احتمالی با کودک، تکامل کودک نیز ارزیابی می شود.

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: مشخص شدن این موضوع که آیا کودک در سنین مختلف به توانمندی مورد نظر با توجه به سن تقویمی خود رسیده هدف مهم بررسی تکامل کودک است که در صورت عدم انطباق، کودک نیازمند ارزیابی بیشتر از نظر تکامل بوده تا در صورت وجود مشکل به سطوح تخصصی تر به منظور رفع مشکل تکاملی ارجاع شود.

وطن نواز افزود: بنابراین هدف ارزیابی تکامل در مراقبت های بهداشتی کودکان تشخیص زود هنگام اختلالات تکاملی و شروع مداخلات قبل از تثبیت شدن مشکلات و در نهایت کاهش نیاز به خدمات گران قیمت و طولانی مدت است.

وی اضافه کرد: غربالگری تکامل با استفاده از پرسشنامه تکامل انجام شده و این پرسشنامه ها در هنگام مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه ها سلامت و خانه های بهداشت به خانواده ها تحویل داده می شود و توسط والدین تکمیل و دوباره در مراکز تفسیر می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار