نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. مهر 1400 - 21:38   |   کد مطلب: 30222
رئیس پلیس فتا در همدان با بیان اینکه جرایم سایبری در استان ۵۸ درصد افزایش داشته است گفت: برخوردهای موثر پلیس نیز ۵۷ درصد افزایش یافته به نحوی که از ابتدای سال تاکنون ۳۶۷ مجرم اینترنتی شناسایی و بازداشت شده‌اند.

به گزارش ملایری‌ها؛ فیروز سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی در استان خبر داد و اظهار کرد: کلاهبرداری اینترنتی با ۵۵.۴ درصد آمار، در صدر جرایم سایبری استان قرار گرفته است.
وی بیان کرد: برداشت‌های غیرمجاز، هتک حیثیت و مزاحمت‌های سایبری به ترتیب در رده‌های بعدی بیشترین جرایم سطح استان طی امسال به شمار می‌آیند.

رئیس پلیس فتا در همدان خاطرنشان کرد: روند موجود ناشی از سهل‌انگاری و اعتماد بی‌جا به افراد و کلاهبردارن سایبری و نیز عدم آگاهی کاربران در حفظ و نگهداری اطلاعات مالی و خصوصی و سرقت آن توسط مجرمان سایبری است.

وی با اشاره به اینکه جرایم سایبری در استان ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است گفت: با وجود افزایش این جرایم، برخوردهای موثر پلیس نیز ۵۷ درصد افزایش یافته به نحوی که از ابتدای سال تاکنون ۳۶۷ مجرم اینترنتی توسط عوامل پلیس فتا در استان همدان شناسایی و بازداشت شده‌اند.

سرخوش از ادامه کاهش پرونده‌های مربوط به برداشت وجه از حساب کاربران خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون شاهد کاهش ۲۴ درصدی جرایم در حوزه برداشت غیرمجاز بوده‌ایم که فعال کردن رمز پویا یکی از دلایل این کاهش است.

وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوامع هدف به صورت حضوری و آنلاین اشاره کرد و گفت: طراحی و توزیع تولیدات آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های نوین در سطح استان، تهیه هشدارهای سایبری متناسب با فراوانی جرایم سایبری نقش بسزایی در افزایش سواد رسانه‌ای کاربران داشته است.

سرخوش‌نهاد یادآور شد: می‌طلبد کاربران فضای مجازی نیز با بهره‌گیری از محتوای تولیدی کاربردی پلیس فتا، همواره دانش سایبری خود را ارتقا داده و دست کلاهبرداران و شیادان اینترنتی را کوتاه کنند.

افزایش آمار جرائم کلاهبرداری

وی خاطرنشان کرد: اگر کاربران با احتیاط در این فضا گام بردارند و توصیه‌های امنیتی پلیس فتا در نحوه استفاده امن از فضای مجازی را همچنان رعایت کنند، می‌توانیم شاهد کاهش وقوع جرایم سایبری در استان همدان باشیم و فرصت ارتکاب جرم را از مجرمان بگیریم.

رئیس پلیس فتا در همدان با اشاره به افزایش آمار جرائم کلاهبرداری، به عموم شهروندان اظهار کرد: ساده‌ترین روش مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان بارگذاری تبلیغات اغواکننده با قیمت‌های وسوسه‌انگیز و دریافت بیعانه است.

وی گفت: کاربران فریب وعده‌های پوچ و تبلیغات اغواکننده کلاهبرداران را نخورند و قبل از دیدن کالا و اطمینان اصالت آن و همچنین مدارک لازم اقدام به پرداخت بیعانه نکنند.

وی تصریح کرد: با توجه به استفاده روزافزون کاربران از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه متاسفانه همزمان شاهد افزایش پرونده‌های مزاحمت هستیم، بنابراین کاربران فضای سایبر و به خصوص خانواده‌ها باید در استفاده از این شبکه‌ها هوشیار بوده و با رعایت نکات امنیتی مانع ورود و دست‌اندازی مجرمان سایبری به حریم خصوصی خود شوند.

سرخوش‌ خاطرنشان کرد: پلیس فتا به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است و تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت سایبری و آسودگی خاطر آنها به کار خواهد بست.

وی تاکید کرد: کاربران می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و همچنین استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری و یا از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار