نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. مهر 1400 - 21:35   |   کد مطلب: 30220
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: یک زن و سه مرد طی ۶ ماه نخست امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن به عنوان "قاتل خاموش" جان خود را از دست دادند.

به گزارش ملایری‌ها؛ ارتین کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این درحالی است که آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال قبل این استان یک نفر بوده است.

به گفته وی، با توجه به آغاز فصل سرما و نصب بخاری باید دقت نظر لازم برای رعایت استانداردهای لازم در استفاده از لوازم گرمایشی اعمال شود.

وی افزود: مسمومیت با مونواکسیدکربن به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال روی می دهد و از این گاز به عنوان قاتل خاموش و از این مرگ نیز تحت عنوان «مرگ خاموش» نیز یاد می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان خاظر نشان کرد: ۲۳ نفر شامل هشت زن و ۱۵ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۴ درصد افزایش داشته است.

دکتر کمالی علائم گازگرفتگی  را شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم عنوان کرد و گفت: استنشاق گاز مونو اکسید کربن در مقادیر کمتر از ۵۰ppm خطری ندارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ ppm می‌تواند منجر به عوارض نورولوژیک شود و در مقادیر بیشتر از ۱۰۰ppm مرگ فرد را به دنبال دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان افزود: کوچک بودن اندازه مجاری خروجی و لوله‌ مشترک شومینه برای چند واحد مسکونی می تواند منجر به نشت و نشر گاز و مسمومیت و حتی مرگ افراد شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار