فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

24. مهر 1400 - 23:31   |   کد مطلب: 30208
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با تأکید بر لزوم اصلاح الگوهای غذایی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بروز بیماری‌ها گفت: باید فرهنگ‌سازی در نگاه سلامتی صورت گیرد.

به گزارش ملایری‌ها؛ ایرج خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه ٩ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است، از اهمیت تغذیه در سلامتی و لزوم ارتقای آگاهی‌های عمومی در این خصوص به ویژه در شرایط همه‌گیری کرونا سخن گفت و اظهار کرد: موضوع غذا چندوجهی است و ابعاد گسترده‌ای دارد که در دانشگاه علوم پزشکی نیز در چند بعد به آن نظارت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معاونت غذا و دارو در خصوص غذاهای فرآوری شده و صنایع غذایی نظارت دارد گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در حوزه سلامت رستوران‌ها، مراکز بین‌راهی، واحدهای خرد و سطح عرضه‌ غذا و بهداشت و ایمنی غذایی نظارت دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه چندین سازمان چون استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و غله در کنار وزارت بهداشت با غذا مرتبط هستند افزود: موضوع آب به شکل غیرمستقیم در حوزه فرآورده‌های غذایی وارد شده و چون به عنوان افزودنی همواره در غذا وجود دارد، سلامت و ایمنی آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از طریق اصلاح الگوهای غذایی سلامتی خود را تضمین کرد ادامه داد: الگوهای ناسالم غذایی می‌توانند باعث بروز برخی از بیماری‌ها شوند.

خدادادی با بیان اینکه صنایع غذایی علاوه بر اینکه در حوزه تولید نقش دارند در ایمنی مواد غذایی نیز دخیل بوده و دانشگاه‌ها به عنوان بخشی از بدنه وزارت بهداشت این ایمنی را تضمین، کنترل و نظارت می‌کنند خاطرنشان کرد: در این راستا معاونت غذا و دارو برنامه‌های عملیاتی مختلفی را اجرا می‌کند.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری به ویژه مبتلایان به کرونا با استفاده از اقلام غذایی مفید می‌توانند سیستم ایمنی خود را تقویت کنند تا زودتر به چرخه زندگی روزمره برگردد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا به چالش‌های موجود در حوزه غذا اشاره کرد و افزود: تامنین امنیت غذایی تنها در حیطه دانشگاه علوم پزشکی نیست و نقش تولیدکنندگان مواد غذایی از سازمان جهاد کشاورزی گرفته تا صنایع پررنگ است.

وی با اشاره به اینکه باید ماده غذایی به میزان کافی در دسترس آحاد جامعه باشد تا هر کسی بتواند به غذا دسترسی داشته باشد عنوان کرد: امروزه کمبود ماده غذایی در جهان یک معضلی است و همه مکلف هستند در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

خدادادی با بیان اینکه در خصوص ایمنی مواد غذایی، تولیدکنندگان مواد غذایی باید آموزش ببینند گفت: باید فرهنگ‌سازی در نگاه سلامتی صورت گیرد، علاوه بر اینکه نگاهی که از لحاظ اقتصادی به موضوع دارند و قاعدتا درآمدزایی یکی از اهداف است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلاتی در این زمینه در جامعه وجود دارد گفت: برخی کارخانه‌ها با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کنند و میزان تولیدات کاهش یافته و قیمت‌ها ممکن است به نوعی باشد که برخی اقلام غذایی از سبد روزانه‌ یا جیره غذایی روزانه به مرور خارج شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا خاطرنشان کرد: چالش‌هایی در زمینه غذا در جامعه وجود دارد که امیدواریم با سیاستگذاری‌های مناسب در دولت جدید راه حلی برای آنها پیدا شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار