پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

21. مهر 1400 - 23:47   |   کد مطلب: 30173
ایزدی گفت: واقعیت برجام این است که از یک طرف ایران محدودیت های گسترده در حوزه هسته ای را می پذیرد و در ازای آن، طرف مقابل فقط برخی از تحریم ها را تعلیق می کند و هر زمان که بخواهد می تواند اجرای تحریم ها را کلید بزند.

به گزارش ملایری‌ها؛ نشست برخط «ظریف و برجام؛ بررسی ابعاد اعتراف ظریف به عدم اطلاع از محتوای برجام و واکنش‌های رسانه‌ای به آن» با حضور دکتر فؤاد ایزدی، دانشیار گروه مطالعات آمریکا دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران امروز چهارشنبه ۲۱ مهرماه در کانال روبیکای بصیرت به طور برگزار شد. مهمترین اظهارنظرهای دکتر ایزدی به شرح زیر است: 

 
- صحبت های اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت سابق درباره اینکه از نگارش عبارت "تعلیق تحریم ها" به جای "تعلیق تحریم ها" در برجام مطلع نبوده است، واکنش های متعددی را  در کشور به دنبال داشت و این در حالی است که مسئولان دولتی بارها در خصوص برجام اعلام کرده بودند که به دنبال لغو تحریم ها هستند.
 
-  واقعیت برجام این است که این توافق با آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی، توافقی هست که از یک طرف ایران محدودیت های گسترده در حوزه هسته ای را می پذیرد و در ازای آن، طرف مقابل برخی از تحریم ها را فقط تعلیق می کند و متاسفانه می بینیم که تحریم های اصلی، فقط تعلیق می شود و تعلیق تحریم ها به این معنی است که طرف مقابل هر زمان که بخواهد، می تواند تحریم ها را مجددا اجرایی کند.
 
- در قرارداد برجام شاهد یک بازه زمانی هستیم که رئیس جمهور آمریکا این مدت زمان را باید تمدید کند و در دوران اوباما شاهد تمدید قرارداد برجام هستیم اما در زمان ترامپ، تمدید قرارداد متوقف می شود و ترامپ از برجام خارج می شود و این نشان می دهد که هدف از برجام، لغو تحریم ها نبوده و فقط موضوع تعلیق تحریم ها مورد اشاره بوده است.
 
- صحبت های روحانی رئیس جمهور دولت قبل، خلاف واقعیت های متن برجام بود  چرا که روحانی عنوان می کرد که برجام باعث لغو تمام تحریم ها می شد و در جملات بعدی عنوان کرد که برجام برخی از تحریم ها را فقط تعلیق می کند اما اکثریت تحریم ها لغو می شود اما این واقعیت ماجرا نبود و متاسفانه برخی تحریم ها بر علیه ملت ایران فقط تعلیق شده بود نه لغو و این یعنی اینکه مسئولان آمریکایی از همان ابتدا می دانستند که اجرای مجدد تحریم ها را قادر خواهند بود. 
 
- در زمان امضای برجام، زمانی که منتقدان برجام در خصوص این قرارداد انتقاد می کردند، روحانی آنان را بی سواد، بی شناسنامه و ترسو عنوان می کرد اما بعدها مشخص شد که در قرارداد به جای عبارت لغو تحریم ها، عبارت تعلیق تحریم ها ذکر شده است.
 
- در یک برهه ای شاهد حضور ظریف در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان مجلس در خصوص برجام بودیم و در آن روز، لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی از ظریف سوال کرد که تحریم ها لغو می شود و یا تعلیق؟ هر چند که لاریجانی موافق برجام بود اما این مسئله را مطرح کرد و ظریف تاکید کرد که طبق قرارداد برجام، تحریم ها لغو خواهد شد؛ در حالی که به طور اشتباه، کلمه "تعلیق" را "لغو" عنوان کرد و روحانی هم بر همین اصل تاکید داشت اما در نهایت دیدیم که این گونه نشد. 
 
-  در دولت رئیسی هم بحث بازگشت به مذاکرات برجام مطرح است و باید از تجربیات دولت قبلی استفاده کرد تا دوباره دچار این خسارت نشویم و امیدواریم که دولت جدید از این اشتباه دولت سابق درس بگیرید چرا که آمریکایی ها در سال 2015 اهدافی داشتند و به آن رسیدند و اکنون در سال 2021 آنها به دنبال چیزهای جدیدی هستند و هر زمان که درباره برجام صحبت می کنند، تاکید دارند که برجام قوی تر و طولانی تری به امضای طرفین برسد و قصد دارند که بندهایی از برجام را تغییر دهند  و این به این معنی است که می خواهند از ایران امتیاز بیشتری بگیرند چرا که آمریکایی ها علاقه دارند که ایران به تعهداتش در برجام عمل کند اما خودشان هرگز این کار را نکنند.
 
 
- اینکه بگوییم آمریکا مجدد می خواهد به برجام بازگردد، تفکر اشتباهی است چرا که آنها به دنبال این هستند که ایران به برجام بازگردد و به تعهداتش در برابر بی تعهدی آنان، عمل کند و همانطور که لغو تحریم ها در دوران ترامپ بر علیه ایران را قبول نکردند و نباید برجام مجددا باعث خسارت به کشورمان شود.
 
- امریکایی ها علاقمند هستند که ایران به مفاد برجام عمل کند و بتوانند ایران را از طریق برجام مدیریت کنند و معتقد هستند یک ریل گذاری باید صورت بگیرد و ایران موظف باشد که طبق این ریل گذاری حرکت کند و بتوانند در حوزه های موشکی و منطقه ای هم از ایران امتیازات ویژه ای بگیرند و در مقابل به تعهدات خودشان پای بند نباشند.
 
- امریکایی ها برخی تحریم ها را مجددا افزایش دادند و این علاقه امریکایی هاست که دولت ایران در ذیل برجام حرکت کند و باید تاکید کنیم که این حرکت باید در دولت رئیسی متوقف شود و این به این معنی نیست که با طرف مقابل صحبتی نداشته باشیم،  بلکه بازگشت به برجام یک تفکر اشتباه است.
 
- معتقدم که برخی مشکلات کشور ارتباطی به آمریکا و سایر کشورها ندارد و در داخل کشورمان باید در مقابل اختلاس ها و بی مدیریتی ها بایستیم و با از بین بردن فساد، رشد و توسعه را در کشور به جریان بیندازیم.
 
- متاسفانه در دولت روحانی شاهد بودیم که کشورهایی که قصد همکاری با ایران داشتند، روحانی تمایلی برای همکاری با آنان نداشت و از سوی دیگر، کشورهایی که قصد همکاری با ایران نداشتند، دولت روحانی تلاش داشت که با آنها همکاری کند و این سیاست باید تغییر کند و در حال حاضر، عبور از این مسئله غلط که "غرب باعث حل مشکلات کشورمان می شود"، باید در اولویت مسئولان دولتی قرار بگیرد. /راه دانا
 
انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار