نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. شهريور 1400 - 20:54   |   کد مطلب: 30055
قدرت الله ولدی با بیان اینکه قیمت گذاری کشمش از دغدغه های اصلی در شهرستان است، تصریح کرد: ظرفیت بالایی در تولید کشمش شهرستان وجود دارد و کمترین توقع از مسئولین کشوری حمایت از کشاورزان است که ماحصل دسترنجشان از بین نرود.

به گزارش ملایری‌ها؛ قدرت الله ولدی فرماندار ملایر در نشست بررسی مشکلات باغداران و تولید کنندگان انگور و کشمش ملایر با اشاره به وضعیت شهرستان در تولید انگور اظهار کرد:  ملایر دارای ۲۰ هزار هکتار باغ انگور است که سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن کشمش در ملایر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه  بیش از ۵۰ هزار تن کشمش صادر شده است بیان کرد: ملایر در بحث صادرات دارای جایگاه ویژه ای در استان است.

فرماندار ملایر با اشاره به وجود بیش از ۳۵۰ هکتار باغ  آلبالو در شهرستان بیان کرد: گردو از دیگر محصولاتی است که در شهرستان توجه ویژه ای به آن شدن و در غرب کشور کیفیت عالی و صادراتی دارد.

وی با اشاره بیش از ۲۰ هزار سرشاخه زنی  گردو در ملایر عنوان کرد:  ۲۵ نوع انگور در ملایر تولید می شود که قسمت عمده آن به کشمش تبدیل می‌شود و تشکل های مختلف در این حوزه فعال هستند.

ولدی با اشاره به وضعیت اجزای طرح فراز تصریح کرد: بر اساس برنامه عملیاتی و سند راهبردی استان در طی سه سال طرح فراز  باید در هزار هکتار از باغات انگور انجام شود و با توجه به اقدامات انجام شده تا کنون در ۳۰۰ هکتار از باغات ملایر اجزا شده است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری کشمش از دغدغه های اصلی در شهرستان است، تصریح کرد: ظرفیت بالایی در تولید کشمش شهرستان وجود دارد و کمترین توقع از مسئولین کشوری  حمایت از کشاورزان است که ماحصل دسترنجشان از بین نرود.

فرماندار ملایر با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای این مشکل بیان کرد: با خرید تضمینی محصول کشمش می توان حمایت ویژه ای از باغداران داشت که ماحصل دست  آنان  از بین نرود و در راستای همین امر ۵۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد.

منصور رضوانی جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست با اشاره به جایگاه ملایر در تولید محصولات کشاورزی و باغی در استان اظهار کرد: ملایر دارای باغداران پیشرو است که محصولات تولیدی آن چندین برابر میانگین کشوری است.

وی افزود: میزان تولید محصول کشمش به صورت میانگین کشوری ۱۳ تن  در هکتار و در استان ۱۹ تن است اما این میزان در ملایر ۲۴ تن است و حتی یکی از  باغداران ملایری توانسته ۱۱۹ تن تولید کشمش در هکتار  داشته باشد که این باغدار به عنوان نمونه به کشور معرفی شده است.

وی گفت: سال گذشته ۳۵ هزار تن  محصول کشمش از ملایر با ۴۳ میلیون دلار  ارز آوری صادر شده است.

رضوانی جلال بیان کرد:  ملایر در گردو،  آلبالو قطب تولید  در استان است و یا توجه به اقدامات انجام شده بزودی در محصولات گلخانه ای نیز  تبدیل به قطب تولید می شود.

وی با بیان اینکه دو مجتمع گلخانه ای در شهرستان در حال اجرا است تصریح کرد: این دو مجتمع مشکلاتی پیش رو داشتند که با همکاری مسئولین و نماینده های مردم ملایر در مجلس در سطح استان و ملی مشکلات از پیش روی آنان برداشته شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: با راه اندازی این دو مجتمع گلخانه ای ملایر. به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات گلخانه ای استان و کشور می شود.

وی افزود: در راستای تولید محصولات پسته، زعفران و گل محمدی نیز ملایر اقداماتی انجام شده است و ملایر توانسته در تولید گل محمدی و زعفران رتبه های برتر استان را به دست آورد.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار