نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. شهريور 1400 - 20:51   |   کد مطلب: 30053
محمدمهدی برومندی گفت: سازمان توسعه تجارت کشاورزی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند ریل‌گذاری ویژه‌ای برای بخش کشاورزی داشته باشد.

به گزارش ملایری‌ها؛ محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در نشست بررسی مشکلات باغداران و تولیدکنندگان انگور و کشمش اظهار کرد: در شرایط جنگ اقتصادی هدف دشمن معیشت مردم است و باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.
وی بابیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس  از مهم‌ترین  کمیسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  با توجه به شرایط روز کشور و تحریم‌ها و اشاره‌ای دشمنان  نقش این کمیسیون در راستای تولید غذا  دارای  اهمیت ویژه‌ای در کشور است.
 معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  بابیان اینکه  کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سفره‌های و معیشت مردم تأثیر دارد، عنوان کرد: به دلایل شرایط تحریمی کشور و مشکلات پیش روی تولید تصمیمات حوزه کشاورزی می‌تواند در سفره‌های مردم اثرگذار باشد.
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر کشور در حوزه کشاورزی علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به سایر موارد داشته است دارای رشد مثبت بوده است.
برومندی تشکیل شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را یکی از اقدامات برجسته در کمیسیون کشاورزی دانست و گفت:   با شکیل این شورا  نمایندگان بخش تشکل‌های کشاورزی در قیمت‌ها اثرگذار هستند و این اقدام به معنای کمک به تک‌تک کشاورزان و باغداران کشور است.
وی به رشد قابل‌ملاحظه بودجه کشاورزی اشاره و تصریح کرد:  کل یارانه بخش کشاورزی در سال‌های گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان یارانه بود اما با توجه به تلاش‌های نمایندگان و کمسیون کشاورزی این مبلغ به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد رسیده است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه بخش باغبانی کشور حوزه مهمی است تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ۱۸ درصد اراضی کشور در حوزه باغبانی است اما ۵۲ درصد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی را تولید می‌کند و سال گذشته ۳.۲ میلیارد دلار ارزش‌افزوده کشاورزی در حوزه باغبانی بوده است .
وی گفت: بخش باغبانی علاوه بر تولید محصولات داخلی،  صادراتی و ارزآور است و ملایر در کشور به‌عنوان یک‌قطب باغبانی شناخته می‌شود.
برومندی بابیان اینکه ملایر در صف ایجاد امنیت غذایی در کشور قرار دارد تصریح کرد: علی‌رغم اینکه  کشور ایران اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات کشاورزی دارد و تولید ۲۵ محصول رتبه‌های اول تا هشتم دنیا قرارگرفته اما  به لحاظ مکانیزاسیون ضعیف عمل کرده‌ایم.
وی گفت: در حوزه نهال نیز نیاز به یک کار  اساسی است در تولید نهال بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم  از ۷۶ میلیون اصله نهال کمتر از سه میلیون آن تولیدی بوده وضعیت نهال در کشور ضعیف است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه باید به سمت باغبانی مدرن حرکت کنیم، تصریح کرد:  در شهرستان‌های قطب تولید محصولات باغی  باید برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم.
وی افزود:  سند توسعه باغبانی هر استان تهیه و تنظیم شود که  در هر استان بدانیم ازچه کدرهایی انجام‌شده و نیاز به انجام چه اقداماتی است.
برومندی با تأکید بر اینکه  سند توسعه باغبانی شهرستان باید به‌صورت ویژه تهیه و تنظیم شود، بیان کرد: در افق بلندمدت تولید هر محصول مشخص و در آن آموزش و تحقیقات باید دیده‌شده و باید همه باغات شهرستان شناسنامه‌دار شوند.
وی افزود:  باید بدانیم چند باغدار فعال داشته و هرکدام  با چه کیفیتی و چه میزانی محصول تولید دارند  و باغ‌های سازگار و مادر شناسنامه‌دار فعال باشند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به اینکه انگور ملایر به ثبت جهانی رسیده است باید برای حفظ این برند کار خاص انجام دهیم.
وی گفت: اجرای طرح فراز در استان همدان قابل‌قبول نیست و منابع ردیف بودجه باید برای شهرستان ملایر یک طرح ویژه در نظر گرفته شود.
برومندی بابیان اینکه  اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش از نیازهای شهرستان است، تصریح کرد: تنوع ارقام در غالب باغ مادری و سازگاری نیز باید در برنامه ویژه ملایر دیده شود.
وی گفت: همان‌گونه که به حوزه تولید و باغداران اهمیت و جایگاه داده‌شده است باید  به همان نسبت صنایع تبدیلی، کارخانه‌ها و تجار اهمیت داد چراکه این این‌ها همچون حلقه‌ای به هم متصل هستند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: سازمان توسعه تجارت کشاورزی در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند ریل‌گذاری ویژه‌ای برای بخش کشاورزی داشته باشد.
وی گفت:  پیوستن ایران سازمان شانگهای ظرفیت ویژه‌ای در بخش کشاورزی و باغبانی دارد و به دستور وزیر جهاد کشاورزی از اکنون بررسی‌های تخصصی در راستای این امر آغازشده است.
انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار