نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. شهريور 1400 - 23:55   |   کد مطلب: 29998
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به موقعیت حفاظتی تالاب آق گل به‌عنوان «منطقه شکار ممنوع»، گفت: ارتقای وضعیت حفاظتی تالاب به «پناهگاه حیات وحش» به عنوان یک اقدام مهم و ضروری در شورای عالی محیط زیست درحال پیگیری است که امیدواریم با همت دولت سیزدهم به زودی مصوب و محقق شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ «محسن جعفری نژاد بسطامی» روز دوشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه احیای تالاب‌ها از اولویت های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار داشت: که عدم تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها، نبود بارندگی‌های لازم و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی اطراف تالاب‌ آق‌گل موجب خشک شدن زود هنگام این تالاب شده است.

وی تصریح کرد: برهمین اساس طرح مدیریت جامع و حفاظت از تالاب آق‌گل به عنوان یکی از ۳۵ تالاب مهم کشور در ۲ سال گذشته اجرا و نتایج بسیاری خوبی نیز به همراه داشته است.

جعفری نژاد بسطامی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های مستمر، اعتبارات ملی و عمرانی مناسبی برای این طرح جذب شده است، تأکید کرد: اجرای این طرح در بیشتر تالاب‌های مهم کشور از جمله آق گل، مصوب و عملیاتی شده است.

به گفته وی، در استان همدان نیز با استفاده از این ظرفیت و بر اساس برنامه‌ای هدفمند و مشخص شده، طرح مدیریت و حفاظت از تالاب آق گل اجرا و عملیاتی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: اجرای طرح مدیریت جامع تالاب آق‌گل در برنامه پنجم و ششم توسعه با همکاری سازمان‌ها و دستگاه های اجرایی مختلف پیش بینی شده است.

جعفری‌نژادبسطامی با اشاره به اینکه این تالاب بین ۲ استان مرکزی و همدان قرار دارد، ادامه داد: همین امر ضمن افزایش حساسیت در زمینه حفظ، نگهداری و مدیریت این تالاب، بر ضرورت پیگیری و اقدامات موثر برای مدیریت این تالاب در سطح کلان استان تاکید دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد بین مدیران ۲ استان در خصوص وضعیت تالاب آق‌گل، افزود: اجرای طرح احیای تالاب‌ها با سلامت مردم گره خورده و مطالبه مردم منطقه، جوامع محلی و مدیران نیز حفظ این سرمایه ارزشمند طبیعی است.

به گزارش ایرنا، تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهر آق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای «توتل» در کنار کوه «کت» در مرز استان‌های همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار واقع شده و یکی از تالاب‌های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.

تالاب آق گل ملایر حد فاصل میان ۲ استان همدان و مرکزی و در شمال شرقی ملایر و در فاصله ‎ ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است.

این تالاب دارای ارزش ملی است و از سال ۱۳۸۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع مصوب و اعلام شده است.

طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در قالب پروژه الگوسازی مشارکت مردم برای احیای تالاب ها با نهادینه‌ سازی کشاورزی پایدار، رویکردی مشارکتی برای رسیدن به بهره‌برداری خردمندانه از منابع آب و خاک دارد که یکی از مهمترین و اصلی ترین طرح های محیط زیستی ایران است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار