نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. مرداد 1400 - 10:01   |   کد مطلب: 29861
مدیر اداره جهادکشاورزی ملایر با اشاره به ظرفیت بالای تولید آلبالو در این شهرستان، گفت که بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم است و از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در این منطقه استقبال و حمایت می‌کنیم.

به گزارش ملایری‌ها؛ «سیدمهدی میرباقری» در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در همین ارتباط علاوه بر پرداخت تسهیلات، زمین مناسب نیز برای سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد کارخانه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی آلبالو ظرفیت اقتصادی مناسبی در  این شهرستان دارد، افزود: آلبالوی تولیدی در شهرستان ملایر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است که با ایجاد صنایع تبدیلی، اشتغال خوبی نیز در این حوزه ایجاد خواهد شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ملایر نبود صنایع تبدیلی و کارخانه‌های فرآوری، قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی، هزینه بالای کارگر و پایین بودن قیمت محصول را از جمله مشکلات محصولات باغی آلبالو و گیلاس در این شهرستان برشمرد و ادامه داد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی کشاورزان خیلی تمایلی به افزایش سطح زیر کشت آلبالو ندارد.

میرباقری، سطح زیر کشت آلبالو در این شهرستان را ۶۸۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این سطح زیر کشت، سالانه حدود چهار هزار و ۶۰۰ تُن آلبالو برداشت می‌شود که بخش عمده آن در بخش زند تولید می‌شود.

وی گفت: از یک‌ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت آلبالو در استان همدان، ۶۸۰ هکتار آن مربوط به شهرستان ملایر است که این شهرستان قطب تولید آلبالوی استان محسوب می شود.

به گفته وی، بخش عمده‌ای از این محصول تولیدی به دیگر استان‌ از جمله تهران، البرز، مرکزی صادر می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: از ۶۸۰ هکتار سطح زیر آلبالو در شهرستان ملایر، ۶۰۰ هکتار آن در روستاهای بخش زند است که قطب تولید آلبالو در این شهرستان به شمار می‌رود.

 

وی آلبالو را یکی از مهمترین محصولات باغی این شهرستان برشمرد و بیان کرد: هر سال حدود پنج تا ۱۰ درصد به سطح زیر کشت مزارع آلبالو در شهرستان ملایر اضافه می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر زمان برداشت آلبالو را از نیمه تیر عنوان کرد و اظهار داشت: امسال به علت سرمای بهاره و خسارت‌های ناشی از آن، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید آلبالو حدود ۱۵ درصد کاهش داشته باشد.

میرباقری با بیان اینکه ملایر رتبه نخست تولید آلبالو را در استان دارد، یادآور شد: بیشترین مصرف آلبالو برای تهیه شربت، ترشی، لواشک و آلبالو خشک است و با توجه به کیفیت بالای آلبالوی این شهرستان مصرف تازه‌خوری آن بیشتر در بازار تهران به فروش می‌رسد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار