نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. ارديبهشت 1400 - 21:30   |   کد مطلب: 29567
مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌وُرلد» یا جهان کوچک یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های گردشگری ملایر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در زمینی به مساحت ۴۸ هکتار در حال اجرا است و پیشانی گردشگری این شهرستان و استان همدان به شمار می‌رود.

به گزارش ملایری‌ها؛  به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی این پروژه مهم گردشگری به همت و ایده خلاقانه شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر در سال ۸۷ با هدف ایجاد ۱۳۸ اثر شاخص تاریخی ایران و جهان آغاز شد که تاکنون موانع و مشکلات بسیاری در مسیر اجرای این پروژه قرار گرفت تا نتواند آنگونه که باید و شاید در زمان مقرر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

تاکنون آثار شاخصی همچون تخت جمشید، برج پیزا، پل وِرسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، سی‌وسه پل، اهرام ثلاثه مصر، نیم‌تنه‌های شیلی، آرامگاه حافظ و خیام، کاخ خورشید، دیوار بلند چین، برج قابوس، گنبد کابوس، آبشار نیاگارا، باغ مشاهیر و سردیس‌های مشاهیر ایران و جهان، میدان شهدا و المان‌های شهدای خلبان در این مجموعه نصب شده و یا در حال تکمیل است و مدیریت شهری ملایر امیدوار است با تکمیل بخش عظیمی از این پروژه گردشگری؛ رشد اقتصادی و  فرصت‌های شغلی بیشتری را در سایه صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک و یکی از پیشران‌های توسعه، برای شهروندان ملایری به ارمغان آورد.

از زمان اجرای این پروژه عظیم گردشگری که در امتداد مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر و جاده سلامت در شمالی‌ترین نقطه ملایر واقع شده، میلیاردها تومان اعتبار تاکنون صرف عملیات اجرایی این طرح شاخص گردشگری و نصب بیش از ۲۰ المان ایران و جهان شده است، اما موانع، کمبود اعتبارات و بی‌توجهی‌ها در برخی دوره‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر، موجب شد تا علاوه بر نرسیدن این پروژه به ایستگاه آخر، حتی به برخی المان‌های ساخته و نصب شده آن نیز آسیب جدی وارد شود و هزینه‌ای مضاعف روی دوش شهرداری بگذارد.

در همین چارچوب شهرداری ملایر از همان ابتدای دوره پنجم عزم خود را برای تکمیل مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌وُرلد» جزم کرد تا با حمایت و پشتیبانی مسوولان شهرستانی، استانی و حتی کشوری و در عین حال پیگیری نمایندگان ملایر در مجلس شورای اسلامی بتوانند روبان این پروژه عظیم گردشگری را تا پایان این دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری قیچی کنند و برای همیشه دروازه گردشگری شهر توریستی ملایر را با مجموعه «مینی‌وُرلد» در کنار ۲ عنوان جهانی مبلمان منبت و انگور به روی گردشگران داخلی و خارجی بگشایند.

خبر خوشایند دیگر اینکه نامگذاری سال جدید به نام «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها» توسط رهبر معظم انقلاب؛ نیز محرکی برای شتاب‌بخشی در تکمیل و رفع موانع پیش‌روی این مجموعه گردشگری شد.

اختصاص ۲ میلیارد تومان برای رفع مشکل شبکه برق مینی‌وُرلد

در همین رابطه عصر روز پنجشنبه به منظور بررسی موانع و مشکلات موجود در حوزه تامین شبکه برق مجموعه مینی‌وُرلد، با حضور فرماندار ویژه ملایر، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی پس از بازدید میدانی از این پروژه، موانع بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در این بازدید میدانی معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر تکمیل مجموعه مینی‌ورلد را عامل مهمی در رشد و توسعه این شهرستان دانست و ضمن تاکید بر تکمیل این مجموعه در برنامه زمان‌بندی مقرر، گفت: مینی‌ورلد یا جهان کوچک مجموعه کاملی از آثار و جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی است.

فرماندار ویژه ملایر: تکمیل مجموعه مینی‌ورلد یکی از اهداف مهم ما در تبدیل ملایر به مقصد گردشگری است و تمام تلاش ما رفع موانع پیش‌روی این مجموعه عظیم گردشگری و تسریع در روند ساخت و ساز این پروژه است.

«قدرت الله ولدی» با بیان اینکه تکمیل مجموعه مینی‌ورلد یکی از اهداف مهم ما در تبدیل ملایر به مقصد گردشگری است اظهار داشت: تمام تلاش ما رفع موانع پیش‌روی این مجموعه عظیم گردشگری و تسریع در روند ساخت و ساز این پروژه است.

وی ادامه داد: در این راستا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای رفع مشکل شبکه برق این مجموعه کمک می‌کنیم تا هر چه زودتر مشکل شبکه برق آن برای سرعت دادن به روند تکمیل مینی‌ورلد رفع شود.

ولدی بیان کرد: با کمک‌های اعتباری که از سوی شهرداری و شرکت توزیع برق استان همدان و در مجموع به مبلغ ۲ میلیارد تومان به این مجموعه تعلق گرفت، مقرر شد تا یک‌ماه آینده مشکل شبکه برق آن رفع شود.

مینی‌وُرلد؛ محرک صنعت گردشگری ملایر

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجموعه مینی‌ورلد در کنار شاخص‌های دیگری همچون ۲ عنوان جهانی مبلمان منبت و انگور، دارا بودن بالاترین سرانه فضای سبز شهری ملایر در کشور، فرهنگ غنی مردم، ویژگی‌های آب و هوایی و جغرافیایی، نزدیک بودن به مرکز و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، موجب شده حال و آینده توریست‌پذیر بودن ملایر خوب باشد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه تکمیل مجموعه مینی‌ورلد را محرک توسعه صنعت گردشگری این شهرستان و استان دانست و افزود: همه عوامل دست به دست هم داده تا ملایر در گردشگری شرایط خوبی داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از نگاه حمایتی و تعاملی استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در رفع موانع و مشکلات طرح‌های این شهرستان بیان کرد: در رفع مشکل شبکه برق مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌ورلد، نگاه‌مان باید تعاملی باشد و از این فضای تعاملی و همدلی موجود باید برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز اظهار داشت: این پروژه عظیم به یک مگاوات برق نیاز دارد که یک‌هزار و ۷۰۰ متر شبکه فشار متوسط و ۲۰۰ متر شبکه زمینی اجرا و یک پست به صورت ولتاژ اولیه از پست جدید ۶۳ کیلوولت ملایر تامین خواهد شد.

شیرزاد جمشیدی ادامه داد: در این بازدید مقرر شد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان با مساعدت فرماندار ملایر از اعتبارات این شهرستان، ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات شهرداری و ۴۰۰ میلیون تومان نیز از اعتبارات شرکت توزیع برق استان و در مجموع ۲ میلیارد تومان برای اجرای شبکه برق این مجموعه اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: چنانچه موافقت‌نامه بین ما و شهرداری ملایر هر چه زودتر انجام و اعتبارات مورد نظر تخصیص یابد، تامین شبکه برق این مجموعه در زمان مقرر اجرایی می‌شود.

۱۰ المان مینی‌ورلد در آستانه بهره‌برداری

شهردار ملایر نیز گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ المان جدید برای نصب در این مجموعه تکمیل و قابل بهره‌برداری است و ۱۴ المان دیگر نیز در دست ساخت است.

حسین بابایی با بیان اینکه ۶۳ المانی که برنامه‌ریزی شده، در حال تکمیل و راه‌اندازی است، اظهار داشت: کل مجموعه مینی‌ورلد ۶۰ درصد و المان‌هایی که تکمیل خواهد شد، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صدد هستیم تا آخر مرداد امسال این المان‌ها به بهره‌برداری برسد.

وی اجرای این مجموعه را در راستای ایجاد و توسعه فضای سبز شهری ملایر و در ادامه مجموعه بام ملایر و جاده سلامت دانست و افزود: مینی‌ورلد یکی از شاخصه‌های فضای سبز شهری ملایر و یکی از پروژه‌های مهم کشور است و این شهر با ۱۹ مترمربع سرانه فضای سبز شهری، یکی از شهرهای پیشرو در کشور است.

شهردار ملایر گفت: در حال حاضر پروژه‌های شاخصی همچون برج قابوس، تاج محل، برج ایفل، دیوار چین، کاخ خورشید، دروازه قرآن شیراز، فلک‌الافلاک، مقبره فردوسی و بوعلی سینا در این مجموعه در حال ساخت است.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ملایر به عنوان شهر جهانی انگور و مبلمان منبت دیدن می‌کنند که مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر و مینی‌ورلد از جمله آثار و جاذبه‌های طبیعی این شهرستان به شمار می‌رود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار