پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

10. ارديبهشت 1400 - 21:23   |   کد مطلب: 29564
متخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: برای تأمین ویتامین C نیاز به خوردن آبمیوه اضافه نیست، این عمل قند اضافه وارد بدن می‌کند.

به گزارش ملایری‌ها؛  ویتامین سی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی بالا می‌برد.

از زمان آغاز اپیدمی کرونا تا کنون عده‌ای از افراد سعی کرده‌اند با مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C ، این ویتامین را در بدن خود تأمین کنند.

هرچند استفاده از این ویتامین موجب ایجاد موجی کاذب برای سودجویان شده است.

به عنوان مثال اخیراً ویدئوهای زیادی در فضای مجازی پست به دست می‌شود که مخاطبان را برای ‍پیشگیری از کرونا ترغیب به مصرف ویتامین C یاخوردن قرص‌های مکمل ویتامین C می‌کنند.

سؤال این است که تا چه میزان باید این ویتامین را مصرف کرد؟

دکتر سمانه همایی در این زمینه افزود: ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان بوده و یکی از نیازهای ضروری برای حفظ سلامتی و افزایش کارایی بدن محسوب می‌شود.

این ویتامین سلامت و حفظ تاندون‌ها، سلامت استخوان و سلامت پوست را تضمین و به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند که از تأثیرات منفی مواد مضر در بدن‌تان جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: ویتامین C از جمله ویتامین‌های محلول در آب است که باعث رشد طبیعی بدن و باز جذب آهن می‌شود. از طرف دیگر ویتامین C، آنتی‌اکسیدانی است که سلول‌های بدن را در مقابل عوامل آسیب‌رسان محافظت می‌کند و نیز با ساخت کلاژن در ترمیم زخم‌ها نقش دارد.

وی اظهار کرد: بدن ما ویتامین سی را نمی‌سازد و ذخیره نمی‌کند پس لازم است تا در برنامه خود میزان کافی از ویتامین سی را به صورت روزانه دریافت کنیم.

وی با اشاره به اضافه وزن مراجعه‌کنندگان از زمان همه‌گیری بیماری کرونا تا کنون گفت: تعدادی از مراجعه‌کنندگان از اضافه وزن خود شاکی هستند که علت آن مصرف بیش از حد آبمیوه و مرکبات برای تأمین ویتامین C و مقابله با بیماری کرونا بوده است.

این پزشک متخصص بیان کرد: اگر چه مصرف زیاد ویتامین C مشکل‌ساز نیست و از بدن دفع می‌شود، اما دوزهای بسیار بالای آن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال، کرامپ‌های شکمی، سوزش سر دل، سردرد و بی‌خوابی شود.

به گفته وی در بیشتر افراد، رژیم غذایی سالم نیاز روزانه به ویتامین C را فراهم می‌کند و نوشیدن اضافی یک لیوان آب‌میوه، تنها باعث وارد شدن قند اضافه به بدن می‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف ۱/۲ فلفل دلمه‌ای قرمز خام و یا ۳/۴ فنجان آب پرتقال نیاز روزانه ویتامین سی را تأمین می‌کند.

وی تأکید کرد: انواع کلم، مرکبات،کیوی، طالبی، خربزه، نخود فرنگی، فلفل دلمه‌ای، آناناس،‌سیب زمینی، اسفناج، گوجه فرنگی، شلغم و کدو حلوایی از منابع طبیعی ویتامین C است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار