نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. فروردين 1400 - 9:35   |   کد مطلب: 29471
حفاظت محیط زیست ملایر از اجرای طرح ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده این شهرستان، از اول اردیبهشت‌ تا اواسط خرداد خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از حبرگزاری صا و سیما، شهرستان ملایر دارای دو منطقه حفاظت‌شده لشگردر و گلپرآباد است و سه منطقه  «زند»، «علوی» و «تالاب آقگل» نیز  منطقه  شکارممنوع اعلام شده است. 

 

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با اشاره به اجرای طرح ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده از ابتدای اردیبهشت‌ تا اواسط خرداد میگوید: در این مدت به دلیل فصل زاد و ولد، ورود گردشگر و افراد دیگر به مناطق حفاظت شده ممنوع است.

عباس نجاری با تاکید بر اینکه شهروندان نیز در صورت برخورد با جوجه پرندگان و نوزادان وحوش در سایر مناطق از جابجایی آن خودداری کنند، گفت: دوستداران محیط زیست هر نوع تخلف را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

نجاری با بیان اینکه آبشخورها نیز به صورت مستمر و مدام رصد می‌شوند گفت: لایروبی چشمه‌های دائمی و آهک‌پاشی و ضد عفونی در مسیرهای تردد وحوش نیز در مناطق حفاظت شده انجام شده است.

وی افزود: در راستای مقابله با شخم‌های غیرمجاز نیز در اسفند سال گذشته سه مورد شخم‌های غیر مجاز شناسایی و یک مورد اراضی محیط زیست رفع تصرف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر در ادامه با اشاره به تالاب فصلی آقگل با ۸۳۰ هکتار مساحت گفت: با توجه به بارش‌های سال گذشته این تالاب در حال حاضر در شرایط مناسبی آبگیری قرار دارد.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان محیط زیست و همکاری مسئولان شهرستان خنداب، نهری از رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان به سمت تالاب باز شده و تالاب در حال آبگیری است گفت: پیش‌بینی ما آبگیری بیش از ۵۰۰ هکتار از مساحت تالاب در صورت بارش است.

نجاری با بیان اینکه مستندات و مدارک لازم برای ارتقای سطح حفاظتی تالاب آق‌گل ارائه شده است، گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد ارتقای تالاب از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش باشیم که منتظر مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست هستیم.

پناهگاه حیات وحش در سطح حفاظتی بالاتری از منطقه حفاظت شده قرار دارد و در صورت ارتقای سطح حفاظتی، تالاب آقگل نخستین پناهگاه حیات وحش استان همدان خواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار