نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. بهمن 1399 - 18:18   |   کد مطلب: 29377
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قزوین عنوان کرد: اگر امروز سخت نگیریم و محکم نایستیم، اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت و خطر شیوع کرونای متاسیون‌یافته جدی است.

به ملایری‌ها، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ظهر امروز در جلسهٔ ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، ضمن درود به روح پر فتوح همه شهدا، از شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی تا شهدای مدافع حرم و مدافعان سلامت اظهار کرد: بسیاری از افراد مقابله با شیوع بیماری کرونا را از اواخر بهمن ماه می‌دانند، اما مدیریت و برنامه‌ریزی برای مقابله با این بیماری از اواخر دی‌ماه سال گذشته آغاز شده است، طی ۱۳ ماه گذشته کادر درمان تلاش خستگی‌ناپذیری داشته‌اند و من رئیس دانشگاهی را سراغ ندارم که توانسته باشد در این مدت یک روز به مرخصی رفته باشد.

نمکی ادامه داد: افتتاح یکی از مدرن‌ترین مجموعه‌های رادیوتراپی کشور در بیمارستان ولایت قزوین را به مردم این استان تبریک عرض می‌کنم، در این مرکز نادرترین دستگاهی وجود دارد که ما امروز در کشور داریم، البته بی‌شک شأن مردم این سرزمین بسیار بالاتر از این‌هاست؛ امروز نمی‌توانم شادمانی خود را پنهان کنم که مردمی که با رنج به استان‌های هم‌جوار جهت رادیوتراپی می‌رفتند خودشان صاحب دستگاه رادیوتراپی شده‌اند.

این مسؤول اظهار کرد: بنده تسریع در ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی را به‌شدت پیگیری خواهم کرد و هم قول امکانات و دستگاه‌ها را در سفر بعدی با بر افتادن بیماری کرونا به مردم استان می‌دهم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: ۱۳ ماه گذشته برای دنیا یک دگرگونی در ثبت هنرمندی و مدیریت کشورها بود، کرونا رنج‌های فروانی به دنیا تحمیل کرد و معادلات مدیریت جهان را به‌هم ریخت، همکاران ما در جلساتی که قبل از آغاز شیوع کرونا در کشور داشتیم، همواره با نگرانی برآورد می‌کردند که سختی‌های این شیوع را چگونه باید مدیریت و تحمل کنیم.

راه‌های ورود دارو و تجهیزات را به روی ما بستند

نمکی با اشاره به این‌که خزانهٔ ما پر نیست و کشور با انواع تحریم‌ها و ظلم‌ها روبه‌رو است، اظهار کرد: ظلمی که در این ایام سخت با تحریم بر ما روا داشتند، بعد از واقعهٔ عاشورا بر هیچ قومی روا نداشتند، در این ایام ما از هر راهی که می‌خواستیم تجهیزات مورد نیاز و دارو وارد کشور کنیم راه را بر ما می‌بستند، گرچه آن دیوانه‌ای که حاکم آمریکا بود، می‌گفت دارو و تجهیزات تحریم نیست، اما بارها پیش ‌آمد که در انتظار واردات یک محموله شب‌ها قدم می‌زدم، تماس می‌گرفتند که محموله بارگیری شده و مجوز پرواز هم صادر شده اما ساعتی بعد اطلاع می‌دادند جلوی پرواز گرفته شده است.

این مسؤول با تأکید به این‌که دشمنان در اوج شیوع ویروس کرونا محاسبات‌شان این بود که جمهوری اسلامی به گل بنشینند، اظهار کرد: این محاسبات درست از آب درنیامد، چراکه آن‌ها در محاسبات‌شان برخی چیزها را ندیده بودند، این‌که ما خدا را داریم، رهبر بزرگی داریم، دولت با ثباتی را داریم و مردم صبور و جهادگری را داریم که عزت‌شان را از عشق به اهل بیت(ع) گرفته‌اند و در برهه‌های مختلف چون جنگ تحمیلی حماسه‌ساز ظاهر شدند.

نمکی عنوان کرد: در محاسبات و برآورد دشمن این بود که حداقل مرگ در ایران در پاییز سال جاری ۱ هزار و ۲۰۰ نفر در روز خواهد بود، اما امروز می‌بینیم که متأسفانه مرگ شهروندان اروپایی حتی بیشتر از ما است؛ می‌گویم متأسفانه، زیرا برخلاف رویهٔ آن‌ها دین ما می‌گوید که اخلاقاً به مرگ کسی راضی نشویم، ولو آن‌که آن‌ها دارو و تجهیزات را از مردم ما دریغ کرده باشند.

وی افزود: متأسفانه آمریکا دیروز بیش از ۵ هزار مرگ داشت و انگلیس و آلمان نیز هم‌چنان آمار بالای ۱ هزار تن مرگ در روز را تجربه می‌کنند، اما در جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر وفاق و همکاری ملی، آمار مرگ ناشی از کرونا ۲ رقمی شده و دارد نزدیک می‌شود به ۵۰ کشته در روز که البته آن هم برای ما دردآور است.

افراد زیادی در لیست انتظار برای ورود به داخل کشور هستند

وزیر بهداشت عنوان کرد: امروز برای دنیا این پرسش مطرح است که چگونه شد کشوری ظلم‌دیده از تحریم، از بیرون مرزها به‌جایی رسیده که اتباع خارج‌نشین آن در لیست انتظار ورود به داخل کشور هستند، به نحوی که تنها در یک کشور بالای ۲ هزار نفر در لیست انتظار ورود به ایران هستند، لذا با رعایت موازین قرنطینه به آن‌ها اجازهٔ ورود خواهیم داد.

این مسؤول افزود: امروز در مدیریت کرونا به‌جایی رسیدیم که هموطنان ما دامن کشور مادری را امن‌ترین خاک برای مدیریت بیماری کرونا می‌دانند، این را به همهٔ عزیزانی که در مهار و کنترل بیماری تلاش کردند تبریک می‌گویم.

نمکی توجه به فرصت‌های کرونا در کنار بحران و رنج‌های آن را ضروری دانست و تصریح کرد: ما در یک سال گذشته۲۵۰۰  تخت آی‌سی‌یو به ظرفیت کشور اضافه کردیم، برای نمونه در قزوین معادل تمام تخت‌های آی‌سی‌یو که قبل‌تر داشتیم تخت ای‌سی‌یو اضافه شده است.

وی افزود: در آغاز شیوع کرونا ما در کشور امکان ۲٠ هزار نفر اکسیژن‌سازی در بیمارستان داشتیم، اما اکنون ۶۵ هزار بیمار می‌توانند در بیمارستان اکسیژن بگیرند که یکی از مهم‌ترین نیازهای درمانی بیماران کرونایی است.

وزیر بهداشت هم‌چنین اضافه شدن ۱۱ هزار تخت بیمارستانی را از دیگر دستاوردهای کشور در یک سال اخیر خواند و افزود: اکنون در حدود ۱۴۰۰ پروژه بیمارستانی و بهداشتی را در حال اجرا داریم که این میزان را در هیچ برهه تاریخی نداشته‌ایم و این دستاورد بزرگی بود که خداوند نصیب کرد.

نمکی عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها طرح مزین به‌نام سردار رشید و مظلوم سلیمانی بود که با محوریت عزیزان ما در بسیج به‌عنوان بازوی اصلی و همکاری دیگر دستگاه‌ها در طرح محله‌محور توانست محله به محله به رهگیری بپردازد و یاران شهید سلیمانی، مانند او که کوه به کوه و دشت به دشت به‌دنبال دفع شر ویروس داعش بود، دنبال دفع شر ویروس کرونا باشند.

آینده مدیریت جهان را براساس موفقیت در مدیریت کرونا خواهند سنجید

وزیر بهداشت تجربهٔ کرونا را برای مدیریت آیندهٔ جهان حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: در آینده مدیریت جهانی را بر مبنای موفقیت در کرونا خواهند سنجید، در واقع کشوری را در این زمینه موفق خواهند نامید که به‌بهترین روش توانسته باشد کرونا را مدیریت کرده و کشته‌ها را کاهش داده باشد، این درحالی است که ما دیدیم که در کشورهای قدرتمند با بضاعت مالی بسیار بالا چه اتفاقاتی افتاد.

وی افزود: اتفاقات تلخ کرونا در دنیا و مشکلات شبکه‌های بهداشت و درمان در حالی رخ داد که در ایران حتی یک بیمار کرونایی پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد، علاوه‌بر آن ما حتی یک بیمار غیر کرونایی هم سراغ نداشتیم که پشت در بیمارستان مانده باشد و یا آی‌سی‌یو بعلت پر بودن بیمار دیگری را بستری نکرده باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد محدودیت‌های سفر و پرواز برای پیشگیری از ورود ویروس انگلیسی به کشور عنوان کرد: با وجود همه تدابیری که اتخاذ کردیم، باید توجه داشت که ویروس برای ورود به هیچ سرزمینی پاسپورت نمی‌خواهد، همان‌طور که دیدیم کوید۱۹ به قطب جنوب و برخی سرزمین‌ها نیز نفوذ کرد.

وی افزود: ویروس در دنیا گردش می‌کند و پخش می‌شود، ما بر روی کسی که غیرقانونی طول کشور را طی می‌کند نظارت نداریم، ما به خیلی از ابعاد نه اشراف داریم و نه نظارت داریم، ضمن این‌که یک ویروس می‌تواند به راحتی با یک پرواز از یک هواپیمای بدون مسافر این‌طرف آن طرف برود.

ویروس جهش یافته بسیار خطرناک است

وزیر بهداشت هفتهٔ گذشته و اخبار شیوع کرونای متاسیون یافته انگلیس در برخی از شهرها را جزو سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزهای دوران وزارت خود خواند و افزود: این ویروس بسیار چموش و سرکش است و توانست قدرتمندترین‌های اروپا را به زانو در بیاورد، لذا ساده‌انگاری است که تصور کنیم که نظام بهداشت و درمان این کشورها ضعیف بوده که چنین اتفاقات تلخی رخ داده، بلکه این ویروس بسیار خطرناک عمل می‌کند.

نمکی اظهار کرد: به محض اطلاع از شناسایی مبتلایان به ویروس متاسیون یافته جلسات اورژانسی برگزار شد و بنده نیز برای پیگیری وضعیت در استان‌های البرز و قزوین مدام در تماس بودم.

این مسؤول افزود: اگر امروز دیر بجنبیم و اگر لحظه‌ای درنگ کنیم، همهٔ بافته‌هایمان پنبه خواهد شد و دستاورد ارزشمند ما در مقابله با کرونا فدای ساده‌انگاری خواهد گشت، زیرا هرگاه هرچقدر رعایت پروتکل‌ها کم شد، هجمهٔ بیماری نیز بیشتر شد.

وزیر بهداشت از استاندار قزوین و متولیان امر در این استان خواست در مسیر رعایت و کنترل پروتکل‌ها به شدت سخت‌گیری کنند، وی عنوان کرد: اگر امروز سخت نگیریم و محکم نایستیم، اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت و خطر شیوع کرونای متاسیون یافته جدی است.

این مسؤول افزود: فرآیندی را که با ویروس قبلی دو هفته‌ای طی می‌کردیم، در این ویروس ظرف ۷۲ ساعت روبرو خواهید شد، لذا ضروری است این شعله‌ها را مهار کنید و نگذارید به پیک برسد و جنگل آتش بگیرد.

نمکی عنوان کرد: من به همه اعلام خطر می‌کنم که با این ویروس نباید با سهل‌انگاری مبارزه کرد، زیرا نوع شیوع این ویروس جهش یافته و خیلی خطرناک است، لذا بدانید امروز بیشتر از این تعداد ۷ مورد شناسایی شده گرفتار این ویروس شده‌اند.

تشکیل منطقه مشترک نظارت و بررسی ویروس انگلیسی

وی تشکیل یک منطقهٔ ویژهٔ بررسی و نظارت میان قزوین، زنجان، البرز و تهران را ضروری خواند و افزود: حتماً باید جلسات مشترک بین این استان‌ها برقرار شود و این مناطق را زیر بررسی دقیق منطقه‌ای ببریم تا اگر اولین پیک پیدا شد کپسول آتش نشانی‌مان را به آن‌جا ببریم.

 

وزیر بهداشت به موضوع تأمین واکسن کرونا نیز اشاره کرد و افزود: ما واکسن را از ۳ مسیر از اسفندماه گذشته دنبال کردیم تا بتوانیم به محض تولید، مطمئن‌ترین نوع واکسن را تأمین کنیم، در کنار آن ما ساخت داخلی واکسن را نیز به‌شدت دنبال کردیم، گرچه خیلی‌ها جدی نمی‌گرفتند و فکر می‌کردند امکان موفقیت در آن نیست، اما خوشبختانه واکسن برکت فاز چهارم مطالعات بالینی را بسیار موفق گذرانده و واکسن پارس نیز مجوز فاز چهارم مطالعات بالینی را گرفته است.

وی افزود: علاوه‌بر این با کوبا هم همکاری کردیم و در نتیجهٔ آن یکی از بهترین واکسن‌ها را حتی زودتر از برکت، در انستیتو پاستور خواهیم ساخت و انتظار داریم تا اسفند آن را تولید کنیم.

این مسؤول عنوان کرد: یکی از واکسن‌های مؤثر که ایمنی بالایی داشت اپوتنیک وی بود که خیلی روی آن کار شد و با پیگیری مستمر نخستین دوزهای آن وارد کشور شد و در آینده نیز ۳۰۰ هزار دوز آن وارد خواهد شد.

نمکی در ارتباط با برنامه واکسیناسیون نیز اظهار کرد: طبق قولی که داده بودیم، گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر را واکسینه خواهیم کرد، البته خرید واکسن از برخی مسیرها مثل سینوفارم چین نیز انجام شده و از سبد کواکس نیز بیش از ۱۶ میلیون دوز خریداری شده و از این ماه به ما خواهد رسید.

نمکی عنوان کرد: این قول را می‌دهم که به‌زودی ما به یکی از بزرگ‌ترین واکسن سازهای دنیا تبدیل خواهیم شد و واکسن خود را به همه جا صادر خواهیم کرد؛ ما تا شهریور تمام گروه‌های آسیب پذیر را در کشور واکسینه خواهیم کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان بیان کرد: تا ۳ بعد از گروه‌های آسیب‌پذیر، حداکثر ۷٠ درصدی که باید زنجیره را قطع کنند، واکسینه خواهیم کرد، ما اجازه ندادیم تست واکسن روی مردم کشور ما انجام شود، در برخی از کشورها تست یک و دو انسانی روی مردم‌شان انجام شد و آن‌ها از آن به‌عنوان واکسیناسیون یاد کردند، اما ما شرط گذاشتیم که فاز انسانی واکسن باید در کشور دیگری گذشته باشد، عوارض آن مشخص شده باشد و حداقل در 5 کشور دیگر فاز تزریق انسانی آغاز شده باشد./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار