نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

12. آذر 1399 - 19:08   |   کد مطلب: 29200
طی نامه‌ای رئیس مجلس به رئیس جمهور؛
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به دولت ابلاغ شد
رئیس مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ملایری‌ها؛  احمدامیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را ابلاغ کرد.

وی افزود: این نامه به منظور اجرای این قانون توسط دولت ابلاغ شده است. گفتنی است دقایقی قبل شورای نگهبان پس از اصلاحات انجام شده در طرح مذکور، آن را تأیید کرده و به مجلس ارسال کرده بود.

ماده یک قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران عنوان می‌کند که سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای 20درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره و نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. در ماده 2 این قانون نیز آمده است که سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف است ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند. قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در ماده شش دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کرده است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، 2 ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند ـ پروتکل الحاقی ـ را متوقف کند.

به گزارش فارس، ماده 9 قانون ابلاغ شده به دولت نیز تصریح داشته است: مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجراء به مجازات تعزیری درجات ۲ یا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می شوند. 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار