نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

26. آبان 1399 - 8:34   |   کد مطلب: 29150
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست همدان گفت: به منظور مدیریت سیلاب رودخانه اسلامشهر به آق‌گل کانال و دریچه‌ای در دیواره تالاب آق‌گل ملایر ایجاد شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ مهدی صفی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: وجود دیواره در حواشی تالاب آق گل مانع ورود آب به آن شده به گونه ای که در سیلاب فروردین سال گذشته برای مدیریت سیلاب مجبور به شکستن دیواره ایجاد شده در حاشیه تالاب شدیم.

وی اضافه کرد: هنگام بروز سیلاب به ویژه در فصل بهار، وجود کانال و دریچه ای برای هدایت آن به تالاب آق گل ضروری است اما هم اینک به واسطه وجود دیواره ای در حاشیه تالاب این دیواره به مثابه سد عمل کرده و سیلاب را پس زده و اجازه ورود آن به تالاب را نمی‌دهد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: این وضعیت منجر به بازگشت آب به سمت اراضی کشاورزی و خسارت زدن به آنها می‌شود اما با احداث کانال، آب وارد تالاب شده و تهدید سیلاب از اراضی کشاورزی منطقه اسلامشهر رفع می شود.

صفی خانی گفت: سیستم دریچه به گونه ای طراحی شده که پس از ورود آب به داخل تالاب و بالا رفتن سطح آن نمی گذارد آب خارج شود در غیر اینصورت اراضی کشاورزی با تهدید جدی سیلاب مواجه می شدند.

وی بیان کرد: یکی از بهترین رهاوردهای ایجاد کانال و دریچه آب در دیواره تالاب آق گل فراهم کردن زمینه ای برای احیا و سیراب شدن آن است.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: عرض دریچه ایجاد شده در دیواره تالاب آق‌گل با در نظر گرفتن پنل و دال بُتنی حدود سه متر است و می تواند در هر ثانیه هشت هزار و ۶۰۰ لیتر آب را به داخل تالاب هدایت کند.

صفی خانی ادامه داد: برای ایجاد این دریچه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده با این وجود نیازمند ایجاد چند دریچه جدید در دیواره تالاب آق گل ملایر هستیم.

وی گفت: تالاب آق گل ملایر با ۸۳۰ هکتار مساحت و یک تا یک و نیم متر عمق انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی را در خود جای داده است و به دنبال سیلاب فروردین سال گذشته این تالاب به طور کامل آبگیری شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار