نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. شهريور 1399 - 13:50   |   کد مطلب: 28907
قصه پر غصه نابرابری آموزشی داستان تکراری همیشگی فقر و غنی است با شیوع ویورس کرونا کوله بار گران تحصیل را برای دانش آموزان و خانواده ها سنگین تر و 5 میلیون محصل را به اجبار غایب می کند.

به گزارش ملایری‌ها؛ به نقل از سبلان‌ما، چند روزی بیشتر به بازگشایی مدارس نمانده است و اگر چرخی در بازار بزنیم دانش آموزانی را می بینیم که دست در دست والدین خود از این سوی بازار به آن سوی می روند و بازار نوشت افزار و لوازم التحریر فروشی ها، کیف، کفش و لباس به تکاپو افتاده است.

مانند بقیه کالا های مصرفی، قیمت های این اقلام نیز نسبت به سال  گذشته روند صعودی داشته است و والدین را مجبور کرده تا ساعت ها همراه فرزندان خود مغازه ها را به دنبال یافتن جنسی با کیفیت و قیمت مناسب بگردند.

شیب صعودی افزایش نرخ ارز  بازار لوازم و التحریر را نیز تحت تاثیر خود قرار داده  و اقلام خارجی تا  500 برابر گران شده و قیمت لوازم التحریر داخلی نیز 40 تا 50 درصد افزایش داشته است.

گرانی ۲۰ درصدی لوازم التحریر در سال جاری

 

محمود رضا صنعتکار رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور از افزایش قیمت ۲۰ درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تقاضای این محصولات در پی شیوع ویروس کرونا خبر داده است.

این در حالی است که اگر چرخی در بازار بزنیم، می بینم که قیمت ها بیش از آنچه مسئولان می گویند و تصور می شود افزایش یافته است بطوری که خود فروشندگان در گردش میدانی خبرنگار سبلان ما اذعان داشته اند که افزایش قیمت لوازم و التحریر بیش از این ارقام یاد شده است.

گرانی کالا های داخلی مرتبط با تحریم و ارز نیست

سید غنی نظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، در خصوص افزایش قیمت لوازم النحریر، اظهار داشت: مسئولان بجای دست گیری از مردم بدنبال این هستند که هر روز مشکلات تازه ای برایشان ایجاد کنند بطوری که برخی اقلام را در زمان پیک مصرف، گران می کنند.

مجلس حامی توسعه شبکه ملی اطلاعات/ استعمار مجازی باید شکسته شود

وی با بیان اینکه گرانی اقلام تحصیلی دانش آموزان در زمان سال تحصیلی جدید نا معقول است، افزود: این افزایش قیمت ها بصورت نجومی توجیهی ندارد و اگر بنا بر گرانی باشد باید بصورت پلکانی و با توجیه مناسب صورت گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر مواد اولیه لوازم التحریر تولید داخلی است و وارداتی نیست که به تحریم ها یا گرانی دلار و ارز مرتبط باشد.

افزایش قیمت لوازم و التحریر مورد قبول مجلس نیست

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، در خصوص گرانی ها  و افزایش قیمت لوازم التحریر و اقلام مورد نیاز دانش آموزان در آستانه سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: به هیچ  وجه این افزایش قیمت ها را قبول نداریم و باید جلوی این گرانی ها گرفته شود.

حکم قطعی ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان صادر می شود

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس با بیان اینکه این افزایش قیمت ها در نیازهای اولیه دانش آموزان مخصوصا در این برهه زمانی اصلا به صلاح نیست، افزود: وزارت آموزش و پرورش باید از منابع و امکانات موجود که در اختیار دارد، این نیازها را تامین کند و باید در فروشگاه های لوازم التحریر و نوشت افزاز فروشی ها، اقلام مورد نیاز دانش آموزان برای تحصیل از طریق وزارت صمت با نازلترین قیمت ها در اختیارشان قرار گیرد.

البته موارد مطرح شده صرفا برای زمانی است بیشتر به زمانی بر می گردد که کرونا هنوز متولد نشده چون میدانیم که چه این ویروس باشد و چه نباشد گرانی کالا با مصرف کنندگان همراه است.

شاد 65 درصد دانش آموزان را پوشش می دهد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ دانش آموزی به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و ابزارهای هوشمند نمی‌تواند از آموزش به دور باشد. در حال حاضر شبکه شاد 65 درصد از دانش آموزان را  در سراسر کشور پوشش داده است. همچنین 35 درصد مدارس روستایی و مناطق محروم ، زیر 50 نفر دانش آموز دارند که می‌توانند با رعایت کامل پروتکل بهداشتی، آموزش را به صورت حضوری و همه روزه ارائه دهند.

با شیوع ویروس کرونا شیوه نامه های تحصیلی نیز به فراخور زمان تغییر کرد و کلاس های مجازی با رونمایی اپلیکیشن «شاد» تشکیل شد که نبود اینترنت و محرومیت های مالی در اغلب خانواده های ایرانی این طرح را به حاشیه برد؛ طرحی گرچه قدمی برای مبارزه با بیماری و فاصله گذاری اجتماعی است اما وقتی زیر ساخت و توان مالی در کشور و خانواده ها وجود ندارد این برنامه ریزی را بیشتر به طنزی تلخ تبدیل می کند.

 5 میلیون دانش آموز غایبان کلاس شاد هستند

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: بر اساس گزارشات سه میلیون نفر دانش آموز در کشور فاقد گوشی هوشمند و تبلت هستند و دو میلیون دیگر نیز به اینترنت دسترسی ندارد که این دانش آموزان به صورت خودکار از آموزش مجازی عقب خواهند ماند.

ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کوله دانش آموزان

شبکه اطلاع رسانی راه دانا

پیش از آنکه به بحث تامین تبلت و اینترنت برای دانش آموزان بپردازیم باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که برای رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از ملزمات استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده است که اگر دولت در این زمینه برنامه ای نداشته باشد این اقلام نیز به لوازم و التحریر دانش آموزان اضافه می شود.

استفاده دانش آموزان از اینترنت و گوشی دغدغه ای که اجبار شد

همواره  نگرانی خانواده دانش آموزان به  استفاده فرزندانشان از گوشی‌های هوشمند بوده و آنها را منع می کردند  اما با شیوع ویروس کرونا و طرح های آموزش مجازی اکنون دو مشکل پیش روی والدین است یکی تامین هزینه اینترنت و خرید گوشی و دوم چگونگی استفاده از دستگاه هوشمند در مقابل آماج مختلف فرهنگی که می تواند کودکان آنها را در معرض خطر قرار دهد.

قصه پر غصه نابرابری آموزشی، همان داستان همیشگی دارا و ندار است که با شیوع ویورس کرونا کوله بار گران تحصیل را هم برای دانش آموزان و خانواده ها سنگین تر از همیشه کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار