نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. مرداد 1399 - 23:42   |   کد مطلب: 28755
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان از کاهش ورود پرونده‌های قضایی با ارسال گزارشات به سامانه سجام خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها؛  عباس نجفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به دنبال آن است در کنار اقدامات پیشگیرانه، از حداکثر ظرفیت‌های مردمی در قالب اشخاص حقیقی در سازمان‌های مردم‌نهاد با هدف پیشگیری از وقوع جرم، تخلفات و کاهش هزینه‌های ناشی از آن استفاده کند.

وی افزود: استفاده از این ظرفیت در مبانی دینی با عنوان امر به معروف نهی از منکر دیده شده که براساس آن مردم به لحاظ اقتضائات زندگی اجتماعی باید نسبت به منکرات در جامعه حساس باشند و در راستای مقابله با آن مطالبه‌گری کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قانون اساسی گفت: در مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نیز با راه‌اندازی سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) بستر دریافت گزارشات مردمی در حوزه تخلفات و جرایم در ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف مهیا شده است.

وی امکان دسترسی مردم به این سامانه با عنوان دیده‌بانان پیشگیری و بدون افشاء هویت آنها را از محاسن این سامانه دانست و ادامه داد: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ورود به سامانه به آدرس: http://sajam.scpd.ir نسبت به درج اطلاعات اولیه و ارسال گزارش خود اقدام کنند.

نجفی بیان کرد: تمام گزارش‌ها روزانه توسط کارشناسان معاونت پیشگیری از وقوع جرم رصد و برای رسیدگی و اعلام نتایج به دستگاه مربوط ابلاغ می‌شود و تا دستیابی به نتیجه هم پیگیری انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: هر موضوع مجرمانه یا تخلفی (مانند تخلف کارمندان در ادارت) که به سامانه اعلام شود، به هیات بررسی ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی‌ مورد نیاز دستور پیگیری و رسیدگی آن صادر خواهد شد. 

نجفی با اشاره به افزایش روند مشارکت مردم در سجام از ابتدای سال گفت: متوسط در هر ماه بیش از یکصد گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف در این سامانه ثبت و ارسال شده است.

وی ارسال گزارش‌های به سامانه سجام را موجب افزایش مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی افراد عنوان کرد و گفت: این اقدام از خسارات بیشتر و شکل‌گیری دعاوی مختلف جلوگیری می‌کند که کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را در پی دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان بیان کرد: در کنار سامانه سجام، رئیس قوه قضائیه اقدام به ابلاغ دستور‌العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه به منظور ساماندهی و جذب حداکثری سازمان‌های مردم‌نهاد در سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجی‌گری، صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و بازاجتماعی شدن متهمان و مجرمان کرده است.

وی اظهار کرد: در همین راستا پیش‌بینی بر این است که سامانه جامعی برای دریافت اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها راه‌اندازی شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم همدان گفت: گزارش‌های واصله پس از دریافت در هیات استانی متشکل از دادستان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و یک شخص حقیقی به انتخاب رئیس کل دادگستری، مطرح و اقدامات حمایتی لازم از قبیل ارائه خدمات مشورت‌های حقوقی، معاضدت‌های قضایی و تسهیل ارتباطی با مراجع قضایی یا نظامی را به نهادهای مردمی ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: گزارشات توسط این هیئت صحت‌سنجی می‌شود و پس از بررسی‌‌ اولیه در صورت احراز جرم یا تخلف به صورت محرمانه به سازمان‌های مربوطه و ضابطین قضایی و نظامی ارسال می‌شود.

نجفی گفت: موضوع تا تحقق کامل امر از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان پیگیری خواهد شد ضمن اینکه نتایج در سامانه ثبت و اعلام می‌شود./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار