فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

4. مرداد 1399 - 10:58   |   کد مطلب: 28677
با اعلام خبر قرارداد بلند مدت ایران و چین بلافاصله بسیاری از غرب زده های داخلی و منافقین خارجی شروع به تخطئه این قرارداد راهبردی کردند و هراسان از این موضوع در فضای مجازی سعی کردند افکار و اذهان عمومی مردم را نسبت به این قرار داد بد بین کنند.

به گزارش ملایری‌ها؛ بعد از قرار داد ایران و کشور های ۵+۱ موسوم به برجام بدعهدی و بی اعتمادی به آمریکا برای ملت ایران محرز شد و همه مردم یکپارچه به بی اعتماد بودن آمریکا اطمینان حاصل کردند اما در کارزار فشار حداکثری که امریکا برای فلج کردن اقتصاد کشورمان تحمیل می کرد ضرورت چرخش سیاست خارجی از غرب به شرق بیش از پیش احساس می شد و در همین راستا ایران و چین برای منتفع شدن از ظرفیت های طرفین وارد قرار داد راهبردی ۲۵ ساله شدند تا علاوه بر به گوشه رینگ بردن آمریکا و بی تاثیری تحریم های ظالمانه باعث ظهور و بروز قدرتمندانه تر ایران می شود.

در سال ۱۳۹۴ و یازده روز پیش از انعقاد برجام، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سفر به تهران اعلام کرد که برای یک همکاری راهبردی ۲۵ ساله در ابعاد مختلف توافقی میان رهبران دو کشور شده ‌است.

در مرداد ۱۳۹۸ «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، ایران یک برنامهٔ همکاری ۲۵ ساله با چین تدوین کرده است. همچنین در شهریور سال ۱۳۹۸ اعلام می‌شود که ایران پیش‌نویس اولیه دربارهٔ سند ۲۵ ساله را به مقامات چینی ارائه می‌دهد.

نهایتاً «حسن روحانی» رئیس‌جمهور پیش‌نویس نهایی برنامهٔ ۲۵ سالهٔ همکاری‌های جامع ایران و چین را ۳ تیر ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت بررسی و تأیید کرد. در آن نشست به وزارت امور خارجه مأموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

بعد از قرار داد ایران و کشور های ۵+۱ موسوم به برجام بدعهدی و بی اعتمادی به آمریکا برای ملت ایران محرز شد و همه مردم یکپارچه به بی اعتماد بودن آمریکا اطمینان حاصل کردند اما در کارزار فشار حداکثری که امریکا برای فلج کردن اقتصاد کشورمان تحمیل می کرد ضرورت چرخش سیاست خارجی از غرب به شرق بیش از پیش احساس می شد و در همین راستا ایران و چین برای منتفع شدن از ظرفیت های طرفین وارد قرار داد راهبردی ۲۵ ساله شدند تا علاوه بر به گوشه رینگ بردن آمریکا و بی تاثیری تحریم های ظالمانه باعث ظهور و بروز قدرتمندانه تر ایران می شود.

اما با اعلام خبر قرارداد بلند مدت ایران و چین  بلافاصله بسیاری از غرب زده های داخلی و منافقین خارجی شروع به تخطئه این قرارداد راهبردی کردند و هراسان از این موضوع در فضای مجازی سعی کردند افکار و اذهان عمومی مردم را نسبت به این قرار داد بد بین و علیه آن جوسازی هایی را انجام دهند هرچند با دقت در منشا این پیام های یاس آور و هول انگیز و شایعات فراوان از قرار دادی که فعلا نهایی نشده است، می توان گفت کسانی که در طول چندین دهه علیه ملت ایران سخت ترین فشار های سیاسی، اقتصادی و رسانه ای را ایجاد کردند امروز برای ملت ایران اشک تمساح می ریزند.

در خصوص قرار داد ایران و چین و اثرات اقتصادی این قرارداد راهبردی جعفر قنادباشی،  کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در پنجمین دهه از عمر خود باید وارد عرصه سیاست خارجه باثباتی در جهان بشود که بتواند برنامه ریزی های درازمدتی در عرصه اقتصادی داشته باشد گفت: در این راستا انعقاد قراردادهای چند ساله با کشورهای مختلف همچون چین را باید شروع کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه باید با دیگر کشورها بنا به تناسب شرایطی که ما و آن ها داریم وارد عرصه انعقاد قرارداد بشویم، افزود:  طبیعی است انعقاد قرارداد اقتصادی دراز مدت به معنی این است که طرفین اطمینان پیدا می کنند در این مدت قرارداد شیوه ثابت و اطمینان بخشی در روابطشان است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ایران و چین بیان کرد: چین در سطح کشورهایی است که مخالف آمریکا است، از طرفی هم آمریکایی ها بیشترین فشار اقتصادی را دارند به ما می آورند طوری که خودشان از آن به عنوان فشار حداکثری یاد می کنند، لذا ما و چین و بسیاری از کشورهای دیگر که در معرض تهدیدات اقتصادی آمریکا هستیم باید وارد قرار داد های این چنینی شویم.

لزوم اتحاد کشورهای موردتحریم آمریکا

قنادباشی ادامه داد: الان بحث باشگاه تحریمی ها به  میان آمده است، به این معنا که کشورهایی که تحریم شدند و مورد فشار آمریکایی ها هستند به هم نزدیک بشوند و خود به خود به صورت دسته جمعی فشارهای آمریکا را خنثی کنند.

وی به بیان نقاط مشترک ایران و چین پرداخت و گفت: چین قابلیت های فراوانی دارد همچون اینکه در هیچ کجای جهان سابقه استعمارگری ندارد و به هیچ کشوری تعرض نکرده و این یک نقطه مثبت برای ما است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم در روابط ما با چین این است که یک رابطه دیرینه اقتصادی داریم که معروف  به راه ابریشم است.

وی با بیان اینکه تولیدات چین نسبت به جاهای دیگر مرغوب تر و باصرفه تر است افزود: بیشترین مصرف کننده کالاهای چینی اروپا و کشورهای صنعتی است.

غربی ها نگرانند قرارداد ایران و چین فشار حداکثری آنان را خنثی کند

قنادباشی با اشاره به مخالفت غربی ها با قرارداد ایران و چین اظهار کرد: یکی از مواردی که نشان می دهد این قرارداد به نفع ما است همین مخالفت های غربی ها است که نگران این هستند که با این قرارداد  فشار حداکثری آن ها را خنثی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها در انتظار هستند  مثلث شوم عبری، عربی و غربی در منطقه حاکم شوند و فشارهایشان به سرانجام برسد و همین مخالفت هایشان با این قراداد بزرگترین نشانه مقابله با سیاست های آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تبلیغات بی سابقه  منفی در فضای مجازی نسبت به این قرارداد گفت: بخش زیادی از این هجمه ها که  به زبان فارسی است یا  توسط اسرائیلی ها، عربستان و منافقین که جیره خوار هر دو هستند می باشد.

وی تاکید کرد: لذا ما نباید بازی بخوریم این حجم تبلیغات می تواند فرد بی طرف را دچار تردید کند، ولی این حرفهای بی مصداقی که می زنند نشان دهنده این است که این قرارداد می تواند به نفع ما و مثبت باشد

قنادباشی با بیان اینکه اگر این قرارداد بدون دلار انجام شود یکی از گام ها به سمت حذف دلار از تبادلات اقتصاد جهانی است افزود: یگی از نگرانی ها آمریکایی ها این است که این قرارداد براساس تبادلات غیر دلاری صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: ما هر جا خواستیم رابطه ای با کشورهایی همچون ونزوئلا، روسیه و چین برقرار کنیم شاهد مخالفت هایی بودیم و مردم ما با این ایرادات عادت کرده اند.

انعقاد پیمان پولی دوجانبه بین کشورها راه حلی جهت کاهش وابستگی های دلاری

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه تنها راه حل در آمدن از زیر چتر تحریم حذف دلار و یورو از اقتصاد است، در خصوص قرارداد جدید ایران و چین اظهار کرد: قضاوت درست باید بعد از توافق کامل باشد اما در کل اگر کشور ما بتواند با طرف های متعامل خودش یعنی کشور هایی که طرف مبادلات ما هستند قرارداد های یک جانبه یا چند جانبه ببندد، این تحریم ها به مضحکه تبدیل خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه انعقاد پیمان پولی با کشورهای مختلف یکی از مهمترین مسائلی است که بانک مرکزی باید پیگیر آن باشد گفت:  با توجه به شرایط ایران که امکان استفاده از مبادلات دلاری برایش امکان پذیر نیست، برای حل مسائل نقل و انتقالات بانکی در سطح بین المللی انعقاد پیمان پولی با کشورهای مختلف بسیار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه با انعقاد قرارداد پولی بین ایران و چین امکان تسویه بسیاری از مبادلات میان این دو کشور بدون دلار و با ارزهای ملی وجود دارد گفت: چین یکی از کشورهای مقدم در قرادادهای پولی است و موفق به انعقاد قرارداد با کشورهای مختلف و کاهش وابستگی به سیستم دلاری بوده است.

شیخی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی باید توجه ویژه ای به پیمان های پولی دوجانبه داشته باشد که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزها، از ارزهای ملی کشورهای درگیر تجارت استفاده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار