نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. تير 1399 - 9:16   |   کد مطلب: 28642
دورهمی های خانوادگی در شب های خوش آب و هوای تابستانی و صدای قل قل قلیان های جوانان در گوشه و کنار شهر روز به روز کرونا را به خانواده ها نزدیکتر می کند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از عصر همدان، ویروس‌ کرونا خانواده بزرگی از‌ ویروس‌ها است که می‌تواند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کند.

ویروس کرونا که خیلی شناخته شده نیست موجب عفونت های حاد ریوی و درگیری دستگاه تنفسی در انسان ها می‌شود.

ویروس کرونا نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان، کشور چین، ناشناخته بود.

تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند. بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند.

این علائم معمولا خفیف و شروع آن‌ها تدریجی است. برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند.

باز نظر کارشناسان و صاحب نظران بهداشتی بیشتر مبتلایان (حدود ۸۰ درصد) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند.

تقریباً از هر ۶ نفر مبتلا به کووید-۱۹، یک نفر به شدت بیمار شده و دچار تنگی نفس می‌شود.

در سالمندان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی یا دیابت دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.

کسانی که علائم تب، سرفه و تنگی نفس دارند باید به پزشک مراجعه کنند.

همه مطالب بالا را شاید همه ما چندین بار از رسانه ها شنیده یا خوانده ایم و می دانیم این ویروس چقدر می تواند خطر آفرین باشد اما چرا در این روزها مردم کمتر رعایت می کنند؟

وقتی در شب های خوش آب و هوای شهر همدان، بویژه در بلوار ارم قدم میزنی، مردمی را می بینی که دور هم نشسته اند و مشغول شام خوردن و میوه خوردن می باشند.

چقدر لذت بخش است که مردم مهربان و خانواده دوست همدانی به دور همی و صله رحم اهمیت می دهند و عاشق خانواده ها و عزیزانشان هستند اما آیا به این اندیشیده اند که حتی یک درصد، اگر ویروس کرونا در غذای آنان باشد یا یک نفر از اعضای خانواده در این شب نشینی ها دچار این ویروس شود، چه اتفاقی می تواند برای سایر اعضای خانواده رقم بزند؟

آیا به این اندیشیده ایم که هر روز چند نفر پیر و جوان و زن و مرد به راحتی جان خود را از دست می دهند؟

آیا این اتفاقات برای دیگران است و برای ما رخ نخواهد داد؟

آیا فقط با تعطیل کردن و قرنطینه عمومی می توان از پس این ویروس برآمد یا می توان بدون قرنطینه و رعایت مسائل بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی هم به اقتصاد خانواده مان کمک کنیم و هم سلامتی عزیزانمان را مشاهده نماییم؟

گاهی اوقات دیده شده در برخی محافل جوانان قلیان وجود دارد و از آنجایی که ویروس کرونا ریه ها را درگیر می کند اگر از آثار منفی قلیان برای سلامتی هر فرد چشم پوشی کنیم و فقط تاثیر منفی آن را بر روی حجم ریه ها بررسی کنیم، آیا در این شرایط بیماری بازهم باید قلیان بکشیم ؟

بدون شک قرمز شدن شرایط در شهر همدان، منجر به بازگشت دوران قرنطینه و تعطیلی ها خواهد شد که می تواند تبعات بسیاری را برای قشر وسیعی از همشهریان همدانی داشته باشد.

تعطیلی باشگاه های ورزشی که می تواند سلامتی جامعه را با تهدید جدی تری مواجه کند و مسائلی از این دست که می تواند جامعه را با بحرانی دیگر روبه رو نماید.

وقتی می شود با رعایت پروتکل های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت، میزان مبتلایان را پایین بیاوریم چرا راه سخت تر را انتخاب کنیم؟

سالمندان قشر وسیعی از جامعه هستند و وظیفه هر فردی است که مراقب آن ها باشد.

با رعایت پروتکل های بهداشتی، زنجیره ابتلا کوتاه تر خواهد شد و بسیاری از عزیزانمان در امان خواهند ماند.

هر کس وظیفه شهروندی اش را به خوبی انجام دهد، وضعیت قرمز به وضعیت سفید تبدیل خواهد شد و همه می توانند لبخند را به یکدیگر هدیه کنند.

زدن ماسک، شستشوی دست ها و رعایت فاصله اجتماعی، زندگی را برای یکایک ما شیرین تر خواهد کرد.

به پزشکان و کادر درمانی بیندیشیم که ماه هاست خانواده های خود را ندیده اند.

هر کس با رعایت مسائل بهداشتی لبخند را بر روی لبان این قشر زحمت کش بیاورد و نشان دهیم همیشه در بدترین شرایط کنار هم هستیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار