نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. خرداد 1399 - 9:32   |   کد مطلب: 28551
این روزها شیوع بیماری در کشور و بالطبع در استان و شهرستان ما بالا گرفته و برخی روستاها بیشتر از گذشته درگیر این بیماری شده اند.

به گزارش ملایری‌ها؛ به دلیل شیوع بسیار سریع بیماری کرونا، کسب اطلاعات دقیق از موقعیت افراد مبتلا به کرونا برای سایر افراد جامعه حائز اهمیت بوده به طوریکه همه کنجکاو هستند تا اطلاعات خود را دقیقتر کرده تا از ابتلای به بیماری در خود و اطرافیان جلوگیری کنند.

در شهرستان بهار بارها اعلام شده که برخی روستاها از نظر شیوع وضعیت خوبی ندارند و باید بیشتر از خود مراقبت کنند، در این شرایط کانال‌های خبری محلی مهمترین مرجع اخبار مردم هستند و انتظارات مردمی برای اطلاع رسانی بالاست، اما متاسفانه در این بین دو مقوله باعث تردید در گردانندگان این کانال‌های خبری محلی شده است

یک موضوع توجه به حریم خصوصی افراد و دیگری توجه به سلامت عمومی جامعه است.

اخیرا دیده شده که برخی از این کانال‌های خبری محلی به دلیل انتشار برخی پیام‌های مردمی درباره انتشار اسامی محله های پرخطر در روستا با تهدید مراکز دولتی برای شکایت مواجه شده اند، این در حالیست که کسب اطلاع و آگاهی از مهمترین حقوق مردم محسوب می‌شود.

با رجوع به  مقاله ای از سایت تابناک، در این خصوص در می یابیم که کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که در کنترل بیماری موفق عمل کرده اند توجه به سلامت اجتماعی بیشتر از حریم خصوصی اهمیت دارد به طوریکه وقتی فردی در این کشورها به بیماری مبتلا می شود جنسیت، سن، محل های رفت و آمد آن و دیگر مشخصات وی به طور خودکار در سامانه ای ثبت می شود افراد از تردد به آن محل اجتناب کنند.

اما در کشورهای اروپایی توجه به حریم خصوصی افراد بیش از سلامت عمومی جامعه اهمیت دارد و به همین دلیل اطلاعات افراد مبتلا به کرونا به آسانی فاش نمی شود به همین دلیل کنترل بیماری در این کشورها بسیار سخت شده است.

تجربه این کشورها در کنترل بیماری نشان می دهد که بالا رفتن اطلاعات مردم در این زمینه به گونه ای که نه به حریم شخصی افراد ضربه وارد شود و نه سلامت عمومی جامعه به خطر بیفتد مهمترین راهکار برای حل این مشکل است.

در چنین شرایطی جالب است که شاهدیم فاش شدن اطلاعات خصوصی افراد برای دولت بیش از خود مردم اهمیت دارد و تهدید به شکایت و تشکیل پرونده قضایی از طرف ارگان‌های دولتی صورت می گیرد که این نیز محل سوال است.

قطعا در شرایط کنونی کانال‌های خبری محلی شهرها و روستاها مهمترین مرجع خبری مردم هستند و وقتی که مردم خبری در خصوص بیماری کرونا در این کانالها و مراجع خبریشان نبینند، تصورشان بر این خواهد بود که تهدید بیماری کمتر شده و رعایت موارد بهداشتی را نخواهند کرد.

تهدید به سکوت در این شرایط نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد که باعث بدتر شدن مشکل خواهد شد.

خودسانسوری کلمه به جایی است که در این شرایط باید بر این رفتار نهاد، چیزی که بارها برای مردم کشورمان به وجود آمده و مردم ما بارها به خاطر عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع اعتراض سر داده اند.

نه مردم و نه دولت خواستار بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا نیستند، بلکه همه باید دست به دست هم دهیم تا این بیماری را ریشه کن کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار