پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

20. خرداد 1399 - 8:46   |   کد مطلب: 28520
عباس نجاری گفت: منطقه تالاب آق گل ملایر به‌عنوان نخستین پناهگاه حیات‌وحش استان همدان ثبت می‌شود و از منطقه شکارممنوع به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا می‌یابد.

عباس نجاری، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست ملایر در گفت‌وگو با خبرنگارملایری‌ها با اشاره به وضعیت محیط‌زیست شهرستان ملایر اظهار کرد: از مجموع ۲۳۰ هزار هکتار وسعت مناطق تحت حفاظت محیط‌ زیست و شکار ممنوع کل استان همدان، بیش از هکتار ۵۹ هزار هکتار آن در ملایر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۶ درصد صنایع استان همدان در ملایر واقع‌شده است، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی شهرستان به‌گونه‌ای است که از استان‌های هم‌جوار و علاقه‌مند به شکار از جمله لرستان و کرمانشاه هجمه‌هایی وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست ملایر افزود: با توجه به این شرایط وضعیت محیط‌ زیست ملایر بسیار ویژه است و نیازمند توجه بیشتری است.

وی به ارتقا سطح حفاظتی محیط زیستی تالاب آق گل ملایر اشاره کرد و گفت: منطقه تالاب آق گل ملایر به‌عنوان نخستین پناهگاه حیات‌وحش استان همدان ثبت می‌شود و از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا می‌یابد.

معافیت مالیاتی برای فعالان محیط زیست در نظر گرفته می شود

نجاری افزود: با توجه به ارتقا سطح حفاظتی، تالاب آق گل نیازمند احداث پاسگاه محیط‌بانی و تجهیز آن است و نیروی آن نیز باید فراهم شود تا ضمن گشت مستمر بتوان از پرندگان مهاجر حفاظت کرد و شرایط ماندگاری و زادآوری آنان را فراهم کرد.

وی با تأکید بر اینکه صنایع و واحدهای صنعتی پیش از پیش به محیط‌زیست توجه کنند، تصریح کرد: بر اساس بند دال ماده ۴۵ قانون وصول درآمدهای دولت و هزینه کرد آن در موارد معین، واحدهایی که در راستای مسائل محیط زیستی هزینه کنند هزینه کرد آنان با تائید محیط‌زیست به‌عنوان معافیت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست ملایر با اشاره به مهم‌ترین نیازهای منطقه حفاظتی لشگردر بیان کرد: ایجاد اتاقک‌های نگهبانی، ترمیم راه‌های دسترسی، ایجاد آبشخورها و تأمین تجهیزات از مهم‌ترین نیازهای این منطقه است.

وی افزود: یکی از نیازهای مهم محیط‌زیست با توجه به بارندگی‌های ابتدای سال و پوشش گیاهی ایجادشده که به‌زودی خشک می‌شوند، تجهیزات اطفاء حریق است.

 ملایر تنها شهرستان استان با دو منطقه حفاظت شده است

نجاری بیان کرد: با توجه به نیاز آبشخور در منطقه لشگردر شهرداری قول حمایت برای پمپاژ آب را داده است.

وی بابیان اینکه ملایر تنها شهرستان در استان با دو منطقه حفاظت‌شده است، تصریح کرد: گلپر آباد و لشگردر دو منطقه حفاظت ملایر هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر بیان کرد: ساخت پاسگاه منطقه گلپر آباد در دستور کار سال ۹۹ است و ۵۰ درصد امسال و ۵۰ درصد نیز در سال آینده ساخته می‌شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های هفته محیط‌زیست در ملایر تصریح کرد: دیدار با امام‌جمعه و ارائه گزارش وضعیت محیط‌زیست شهرستان، بازدید از منطقه لشگردر با حضور اعضای شورای تأمین، افتتاح نمایشگاه عکس حیات‌وحش به نام زندگی در تالاب از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.

نجاری بیان کرد: تابلو نمایشگر کیفیت هوا در ملایر جز سند سه‌ساله استان که باید تا ۱۴۰۰ افتتاح می‌شد و با همراهی شهرداری و فرمانداری ملایر امسال این پروژه یک سال زودتر از برنامه به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: برگزاری کارگروه پسماند شهرستان با دستور پسماندهای پزشکی و پسماندهای حاشیه راه‌ها و دیدار با خانواده شهدای محیط‌زیست از دیگر برنامه‌های این هفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر برگزاری نشست با واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ شهرستان و یک واحد خدماتی را یکی دیگر از برنامه‌های ملایر در هفته محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: واحدهای صنعتی ملایر پتانسیل تبدیل‌شدن به‌عنوان واحد خدماتی سبز را دارا هستند.

وی افزود: واحدهایی که در مباحث صرفه‌جویی انرژی، کنترل آلودگی، مدیریت سبز، کنترل آلایندگی‌ها، نصب سیستم پالایش آنلاین و خود اظهاری‌ها اقدامات خوبی انجام داده‌اند می‌توانند به‌عنوان واحد سبز معرفی و لوح زرین دریافت کند.

نجاری برگزاری مسابقه هنری در فضای مجازی را یکی دیگر از برنامه‌های هفته محیط‌زیست در ملایر عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار