نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. خرداد 1399 - 23:58   |   کد مطلب: 28504
غار علیصدر بهشت خاموش ایران زمین پس از چند ماه سکوت و تنهایی ناشی از ویروس کرونا بازگشایی شد اما این بار همه گردشگران برای بازدید از شگفتی‌های این غار باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و با ماسک و دستکش وارد غار شوند.

به گزارش ملایری‌ها؛ چراغ پرفروغ بزرگترین غار آبی جهان اواخر اسفند ۹۸ و در آستانه نوروز که همه ساله میزبان مسافران داخلی و خارجی زیادی بود خاموش شد چراکه در آن موقعیت خاص به دلیل شیوع ویروس کرونا حفظ سلامتی گردشگران در اولویت قرار داشت.

غار علیصدر چند ماه سکوت را تجربه کرد تا سلامتی را برای هموطنان به ارمغان بیاورد و اکنون پس از گذشت حدود چهار ماه با همه زیبایی های دلفریبش آرام و استوار در دل روستایی به همین نام در کبودراهنگ از توابع استان همدان طنازی می کند.

اما این بار بازدید از این غار شگفت انگیز طور دیگری است چراکه فعالیت و بازگشایی تاسیسات و اماکن گردشگری بر اساس آخرین تصمیم های ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می شود و در این میان غار علیصدر هم از این قاعده مستثنی نیست و با حال و هوای دیگری پذیرای گردشگران است.

 

گردشگران، راهنمایان، متصدیان و همه عوامل درون و بیرون از غار علیصدر علاوه بر حفظ فاصله هوشمند تمامی پروتکل های بهداشتی از خرید بلیت، ایستادن در صف، نشستن بر صندلی، پیاده روی درون غار و همه مراحل را رعایت می کنند.

تفاوت حضور گردشگر در غار علیصدر پس از حدود چهار ماه استفاده از ماسک و دستکش است به گونه ای که گردشگران در هنگام خرید بلیت بازدید از غار ماسک رایگان دریافت کرده و در ابتدای ورود به این غار تب سنجی می شوند.

تفاوت حضور گردشگر در غار علیصدر پس از حدود چهار ماه استفاده از ماسک و دستکش است به گونه ای که گردشگران در هنگام خرید بلیت بازدید از غار ماسک رایگان دریافت کرده و در ابتدای ورود به این غار تب سنجی می شوند.

رعایت پروتکل های بهداشتی علاوه بر ایجاد حفظ سلامتی گردشگران که از اهمیت زیادی برخوردار است موجب ترغیب و اطمینان خاطر آنان به حضور در این مناطق می شود همچنین می تواند جانی تازه به گردشگری بی رمق این روزهای دیار الوند بدمد.

یکی از شهروندان همدانی که بازدید چند ساعته از غار علیصدر را به مسافرت چند روزه به سایر شهرها به دلیل شیوع ویروس کرونا ترجیح داده به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به اینکه این ویروس هنور از بین نرفته و با رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی خطری جدی محسوب می شود لذا باید در بازدید از اماکن گردشگری باید تمامی نکات مورد توجه قرار گیرد.

مهدی رادمند که برای چندمین بار از دیدن شگفتی های بزرگترین غار آبی جهان لذت می برد ادامه داد: رعات تمامی پروتکل های بهداشتی توسط عوامل درون و بیرون غار بسیار جالب توجه است و حتی برای جلوگیری از ویروس کرونا متصدیان غار از دادن جلیقه نجات به بازدیدکنندگان خودداری کرده و تنها در صورت درخواست گردشگر به وی جلیقه می دهند که این موضوع خود در پیشگیری از این ویروس بسیار تاثیر گذار است.

 

وی که در کنار خانواده و با گذر از جاده ای کوهستانی از شهر همدان و پیمودن ۷۵ کیلومتر راه به این نقطه از سرزمین اعجاب انگیز رسیده است می گوید: باید شاکر خالقی باشی که در اعماق زمین و در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا، غاری دلفریب با تالارهایی قصرنما به این عظمت خلق کرده، اثری چشم نواز در دل سنگ ها و با هوایی یکنواخت و مطبوع با نسیمی روح افزا ، چشم هر بیننده ای را به این اعجاز آفریننده کائنات خیره می کند.

یکی از راهنمایان گردشگری علیصدر که قدم به قدم همراه مسافران لزوم فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات لازم بهداشتی را به آنان گوشزد می کند در توضیح و معرفی بیشتر این غار به همراهان می گوید: زمین شناسان قدمت سنگ های این غار را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک و به ۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال قبل نسبت می دهند.

 

به گفته وی آب دریاچه غار بدون رنگ و بو و مزه آن معمولی است و هیچگونه حیات جانوری به دلیل نبود نور خورشید در آن وجود ندارد، درجه حرارت آن در طول سال ثابت و در حدود ۱۲ درجه سانتی گراد و به قدری زلال است که تا عمق ۱۰ متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح به خوبی قابل رویت است.

راهنمای غار علیصدر: آب دریاچه غار بدون رنگ و بو و مزه آن معمولی است و هیچگونه حیات جانوری به دلیل نبود نور خورشید در آن وجود ندارد، درجه حرارت آن در طول سال ثابت و در حدود ۱۲ درجه سانتی گراد و به قدری زلال است که تا عمق ۱۰ متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح به خوبی قابل رویت است.

او ادامه می دهد: آب غار در قسمتهای مختلف آن از صفر تا ۱۴ متر در نوسان است و سقف غار که در بعضی قسمتها تا حدود ۱۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشیده از کربنات کلسیم خالص و در بعضی قسمتها مخلوط با عناصر دیگر است که بر سر راه جریان آب از خارج به داخل غار به وجود آمده اند.

و اما کلام آخر و نکته تاکیدی را مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر پیشتر در مصاحبه هاش بیان کرده تا خیال گردشگران را از هر بابت در مورد بازدید از غار راحت کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار