نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. ارديبهشت 1399 - 21:51   |   کد مطلب: 28398
یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه انتخاب روش فروش سهام عدالت به شرایط اقتصادی هر فرد بستگی دارد، گفت: با آزادسازی سهام عدالت که تدبیر مقام معظم رهبری بوده است، اختیار عمل به خود مردم داده شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ مرتضی نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ارزش سهام شرکت‌های سهام عدالت به طور میانگین ۱۱ تا ۱۵ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به رشد ارزش سهام شرکت ها افرادی که سهام عدالت آنها یک میلیون تومان بوده، در حال حاضر دارای حداقل ۱۱ تا ۱۸ میلیون تومان ارزش است.

وی با اشاره به دو روش آزادسازی سهام عدالت، تصریح کرد: در روش مستقیم مردم می‌توانند سهام خود را در بورس به‌فروش برسانند که در شرایط به وجود آمده در کشور و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا پیش‌بینی می‌شود بسیاری از افراد در همان لحظات اولیه سهام خود را بفروشند.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا دولت به مردم توصیه می‌کند نسبت به فروش فوری سهام عدالت خود اقدام نکنند؟ یادآور شد: احساس می‌شود دولت به دنبال حمایت از بازار سرمایه است و می‌خواهد این نوید را به مردم بدهد که سرمایه آنها رشد خواهد کرد و در واقع می‌خواهد مردم از سود بیشتری بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به شواهد و قرائن اگر مردم سهام عدالت خود را نفروشند بهتر است، افزود: به احتمال زیاد ارزش سهام این شرکت‌ها همچنان رشد خواهد کرد، به همین علت دولت توصیه می‌کند مردم سهام عدالت خود را نفروشند اما نکته مهم و حائز اهمیت این است که کسانی که این سهام را دارند اکثراً از اقشار ضعیف جامعه هستند و در حال حاضر هم از شرایط کرونایی آسیب دیده‌اند بنابراین به نظر می‌رسد در همان روزهای ابتدایی آزادسازی سهام، اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند.

نعمتی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل دولت برای توصیه به نفروختن سهام عدالت مدیریت بازار سرمایه است، بیان کرد: از آنجا که دولت نمی خواهد به یکباره حجم عظیمی از عرضه سهام توسط مردم اتفاق بیفتد و در راستای جلوگیری از افت شاخص کل و مدیریت بازار سرمایه، به احتمال زیاد نهادی را به عنوان بازارگردان ایجاد خواهد کرد تا بخشی از عرضه های مردم را خریداری کنند.

این فعال بازار بورس با بیان اینکه آنچه برای عامه مردم مهم است، سود سهام است، ادامه داد: در بازار سرمایه مردم از دو طریق می توانند سود کسب کنند؛ یکی سود ناشی از فعالیت عملیاتی شرکت که سالانه یکبار به سهامداران تخصیص داده می شود و دیگری سود ناشی از نوسانات قیمت سهام اما آنچه برای مردم عادی و اقشاری که در دهک‌های پایین قرار دارند و هوش مالی بالایی ندارند، اهمیت دارد سود سالانه است و برای افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند نوسانات قیمتی مهمتر از سود سالانه است.

وی افزود: اگرچه در سهام عدالت تاکنون سود آنچنانی بین سهامداران توزیع نشده است اما بیشترین سودی که این سهام داشته ناشی از نوسانات قیمتی بوده به طوریکه ارزش سهام این شرکت‌ها بیش از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ درصد رشد داشته‌اند.

نعمتی با اشاره به روش دوم آزادسازی سهام عدالت، یادآور شد: در روش غیرمستقیم اختیار به دولت داده می‌شود و کما فی سابق سود به سهامداران توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد دارای سهام عدالت در ۲۶ شرکت سهامدار هستند، خاطرنشان کرد: شرکت هر فرد متفاوت است و به همین علت است که میزان سودی که به حساب افراد تاکنون واریز می‌شده متفاوت بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره نحوه سودهی شرکت‌ها نیز اظهار کرد: در اساسنامه همه شرکت‌ها عنوان شده که سالانه یک مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار شود و در آنجا تصویب می‌شود که از سودی که محقق شده چه میزان به سهامداران داده شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار