نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. ارديبهشت 1399 - 8:35   |   کد مطلب: 28275
تحول بنیادین در شیوه های آموزشی به ویژه در حوزه مجازی یک ضرورت بود که کرونا زمینه آن را مهیا ساخت، و “شاد”، شبکه ای است که می تواند سنگ محکی برای سنجش توان مسئولان در این حوزه باشد، مسئولانی که نباید در این روزگار دانش آموزان محروم را از یاد ببرند.

به گزارش ملایری‌ها؛ شیوع کرونا یا همان کووید ۱۹، از همان روزهای نخستین انتشار در کشور، یعنی از اسفندماه سال گذشته تاکنون تعطیلی مدارس را به دنبال داشته است، تصمیمی که باید برای حفاظت از سلامت عمومی و به ویژه دانش آموزان أخذ می شد.

اما توجه به آموزش فرزندان این مرز بوم به عنوان آینده سازان مسئله ای بود که باید در کنار این تعطیلی مراکز آموزشی در نظر گرفته می شد تا دانش آموزان از مباحث آموزشی عقب نیفتند. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی شبکه شاد به دنبال رفع مشکلات آموزشی دانش آموزان است.

کرونا، فرصتی طلایی برای تحولی بنیادین در شیوه های آموزشی

در این باره حسین ربیعی، کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه می توان تهدید کرونا را به فرصتی برای ارتقای آموزش در بستر اینترنت و فضای مجازی تبدیل کرد، گفت: تغییرات و بهره گیری از فضای مجازی از سوی مراکز آموزشی فرصت جدیدی برای تحولی اساسی در حوزه آموزش است.

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر گرچه گفته شده که از شیوه های جدید برای آموزش بهره گرفته اند، با این وجود در عمل و در اکثر مراکز آموزشی، همان شیوه سنتی با تفکر تعامل یک طرفه در دست اجراست و شیوه اجرا و اموزش محتوای اصلی درسی تغییری نداشته، به طور مثال نمره دهی به دانش آموزان در مقاطع ابتدایی به صورت کیفی، اما سنجش و پایه این ارزیابی ،به نوعی  نمره دهی کمی است.

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات افزود: امروز با توجه به شیوع کرونا، می توان تهدید این ویروس منحوس را به فرصتی طلایی برای تغییر و تحولی بنیادین در شیوه های آموزش و وارد کردن علوم روز در این حوزه تبدیل کرد تا ظرفیت بی نظیر ایجاد شده در حوزه آموزش در فضای مجازی استفاده برد.

شبکه شاد، خلاء آموزشی در فضای مجازی را برطرف می کند

ربیعی با بیان اینکه در ابتدای تعطیلی مدارس به دلیل مشخص نبودن وضعیت شیوع و ادامه بیماری و اپیدمی آن، طرح مدونی برای آموزش وجود نداشت، تصریح کرد: با این حال مدارسی که زیر ساخت های مناسب تری داشتند آتش به اختیار به فعالیت در فضای مجازی و ارائه آموزش و ارتباط گیری با دانش آموزان پرداختند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگرچه شبکه شاد با یک تأخیر ۱۰ روزه نسبت به وعده مسئولان برای آموزش دانش آموزان راه اندازی شد، با این وجود بهره گیری از این شبکه در بستر فضای مجازی نقطه قوت آموزش در این سال هاست تا خلاء آموزشی دانش آموزان که تا حدودی توسط صدا و سیما جبران شده بود، به شکلی نوین و کاربردی تر جبران شود.

شاد؛ شبکه ای برای سنجش توان مسئولان در حوزه آموزش مجازی

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات با اعلام وجود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز در سراسر کشور بر اساس آمار های وزارت آموزش و پرورش، گفت: اگر حتی تنها ۷۰درصد از این دانش آموزان یعنی در حدود ۱۰ میلیون نفر از شبکه شاد بهره مند شوند، نه تنها فرصتی بی نظیر برای خود دانش آموزان است، بلکه شرایطی مناسب به منظور سنجش توان مسئولان در حوزه آموزش مجازی مهیا می شود.

ربیعی تصریح کرد: ساماندهی این تعداد کاربر در فضای مجازی آن هم در بستری از یک برنامه داخلی و نه پیام رسان خارجی مسئله و نکته ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد چرا که تاکنون هیچ کدام از پیام رسان های داخلی ما چنین ظرفیتی را نداشته اند.

شبکه شاد؛ مکمل آموزشی مناسب برای روزهای پس کرونا

وی با اشاره به اینکه در واقع نیاز ما به آموزش در فضای مجازی منحصر به روزهای کرونایی نیست، اظهار کرد: شبکه شاد می تواند نیازمندی های حوزه آموزش را به عنوان مکملی مناسب در روزهای پس از کرونا را برطرف کند و آن خلایی که در آموزش از نظر استفاده از فضای مجازی بود را تا حدود قابل توجهی برطرف کند.

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات با تأکید بر اینکه باید از این ظرفیت استثنایی شبکه شاد با چندین میلیون کاربر بهترین استفاده را برد، گفت: این برنامه همچون هر برنامه ای دیگر در ابتدای کار خود مشکلات و نواقصی دارد اما باید تلاش ها به سمت حل این مشکلات و ارتقاء شبکه باشد.

ضرورت حل موانع و مشکلات پیش روی شبکه شاد برای کیفی سازی آن

ربیعی تصریح کرد: عدم بهره مندی مدارس چند پایه ای و یا نبود امکانات چند کاربری یا مشکلات جدی در حوزه اینترنت و خدمات از سوی اپراتورها و وزارت ارتباطات ، برخی از مشکلات شبکه شاد است که البته مهندسان طراح ما توانایی حل آن را دارند و می توانند با شناخت این مشکلات در لایه های زیرین، برای رفع آن در اسرع وقت طرح ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه تهیه نسخه تحت ویندوز یا تحت وب این شبکه هم آن گونه که گفته شده، در دستور کار است، اظهار کرد: لازم است تا تیم پشتبانی شبکه شاد، برنامه تفصیلی و جامعی برای توسعه، تقویت و تکمیل سامانه داشته باشد، چرا که این برنامه می تواند یک شبکه وسیع، منسجم و هماهنگ برای مکمل نظام آموزشی ما باشد.

مسئولان نیم نگاهی به آسیب های فضای مجازی هم داشته باشند

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات همچنین گفت: بهره گیری از شبکه شاد در بستر فضای مجازی برای آموزش خوب است، اما باید مسئولان مسئله آسیب های آن را هم در نظر داشته باشند و ارائه تبلت و سیم کارت های دانش آموزشی با محدودیت های لازم برای  دسترسی به اینترنت را در دستور کار خود قرار دهند.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه بهتر است مسئولان آموزشی خود را در این روزها از قید آمار رها کنند، گفت: تمامی دانش آموزان ما نمی توانند از شبکه شاد بهره مند شوند چرا که برخی از آنان یا گوشی همراه هوشمند و تبلت ندارند و برخی دیگر از زیرساخت های لازم برای استفاده از اینترنت محروم هستند.

آموزش و پرورش به فکر دانش آموزان بی بضاعت باشد

وی تصریح کرد: در شرایطی که حتی برخی از دانش آموزان ما در برخی مناطق خاص نمی توانند از آموزش تلویزیون هم بهره مند شوند، می طلبد مسئولان آموزش و پرورش با تهیه لوح فشرده و یا جزوه های درسی، شرایط آموزشی در روزگار کرونایی را هم برای این قشر از دانش آموزان فراهم سازند.

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات اعلام کرد: بر اساس برآوردهای اولیه حدود  ۳۰ درصد دانش آموزان همدانی یعنی در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دانش آموز از شرایط مالی وا قتصادی مناسبی برای خرید گوشی همراه و تبلت با سخت افزار مناسب برای اجرای نرم افزار شاد، برخوردار نیستند.

ربیعی گفت: مجموعه استانداری و ادارات دولتی، بانک ها، خیران و به ویژه مسئولان آموزش و پروش همه می توانند برنامه های مدونی برای رفع این مشکل دانش آموزان بی بضاعت داشته باشند.

وی عنوان کرد: آموزش و پروش می تواند با اخذ مجوزهای لازم  از بودجه های در اختیار از جمله اعتبارات اداره سازمان، بخش پرورشی و یا آسیب های اجتماعی یا اعتبارت دیگری که به دلیل تعطیلی مراکز آموزشی بدون استفاده مانده اند، برای خرید تبلت و سیم کارت برای دانش آموزان بی بضاعت استفاده کند و یا اینکه استاندار محترم برای رفع مشکل دانش اموزان شرایط تخصیص وام قرض الحسنه را مهیا سازد.

کارشناس حوزه رسانه و ارتباطات اظهار کرد: حتی وزارت ارتباطات بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا  اینترنت رایگان برای استفاده از شبکه شاد در نظر بگیرد و یا با همکاری اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل در ارائه سیم کارت و با شارژ اینترنتی رایگان خدمت قابل قبولی به دانش آموزان کم برخوردار داشته باشد.

ربیعی گفت: در واقع نهادهای حمایتی، خیران و مسئولان می توانند با وحدت، همدلی و یک صدایی در کمک مؤمنانه به دانش آموزان بی بضاعت، آنان را به عنوان آینده سازان این کشور یاری رسانند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار