نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. فروردين 1399 - 9:06   |   کد مطلب: 28147
نماینده ملایر در مجلس با بیان اینکه در سال جهش تولید باید از حداقل ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را کرد گفت: تعارض منافع بانک‌ها مانع اصلی جهش تولید هستند ولی باید تلاش کنیم از نقدینگی سرگردان در بهبود اقتصاد بهره‌ ببریم.

به گزارش ملایری‌ها؛ سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. اگر به نامگذاری‌های سال‌های گذشته یعنی از سال 1397 تا امسال بنگریم، توجه به اشتغال و اقتصاد و تولید بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد. امسال هم در ادامه سال‌های گذشته سال «جهش تولید» نامگذاری شده تا پازل نام‌گذاری‌های سالانه کامل‌تر شود و سیاست‌های اجرایی و عملیاتی سمت و سو پیدا کند.

رونق تولید یکی از اساسی ترین فاکتورها و روشهای مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران است که سال گذشته از طرف رهبر انقلاب نامگذاری شد لکن به دنبال آن «جهش تولید» نیز  موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت اقتصاد ملی می‌شود. با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشور وجود دارد و با اراده و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست می‌توان این مسیر را طی و به هدف موردنظر دست یافت.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی مشروحی با خبرگزاری فارس نظرات خود را درباره نامگذاری و برنامه‌های و اقدامات دولت و مجلس برشمرد. 

وی اظهار داشت: معنای جهش تولید ایجاد تولید، توسعه آن و تولید رقابتی نیست؛ چراکه موضوع و مفهوم این شعار سال گذشته یعنی سال رونق تولید بود و باید در سال جاری کار دیگری انجام شود.

** در سال جهش تولید باید از حداقل ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را کنیم

وی افزود: جهش تولید یعنی سرعت بخشی به تولید و قدرت رقابت با تولید دنیا و در همین راستا باید سهم بیشتری را در رشد اقتصادی به این موضوع دهیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از حداقل ظرفیت‌های کشور حداکثر استفاده را در سال جهش تولید داشته باشیم و بتوانیم از پول‌های سرگردان و نقدینگی که در حال حاضر به غده‌ای سرطانی تبدیل شده استفاده کرده و بهترین بهره‌وری و استفاده را از آن داشته باشیم.

 امروزه بانک‌ها تبدیل به یک دست انداز بزرگ برای واحدهای تولیدی شده‌اند

آزادیخواه اظهار داشت: در جهش تولید یک مثلث سه ضعفی وجود دارد که ضلع اول آن دولتمردان هستند؛ دولت باید برای صدور مجوزهای لازم سرعت عمل داشته باشد. این در حالی است که برای راه اندازی یک واحد تولیدی 20 دستگاه باید مجوز بدهند.

** تعارض منافع بانک‌ها با سرمایه‌گذاران تولید را به چالش کشیده

وی گفت: صدور این همه مجوز گاهی ممکن است یک سال طول کشیده و عملا کار یک واحد تولیدی و همچنین سرمایه سرمایه گذار معطل صدور مجوزهای متعدد شود. در حالی که می‌توانیم این مجوزها را یک روزه و حداکثر یک هفته‌ای انجام دهیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه بانک‌ها تبدیل به یک دست انداز بزرگ برای واحدهای تولیدی شده‌اند و اکثر آنها به دلیل تعارض منافع با سرمایه‌گذار به معضل تبدیل شده‌اند.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ضلع دوم مثلث مذکور هستند که باید با تمام توان به سمت و سوی تولید آمده و از حداکثر ظرفیت واحدهای تولیدی خود استفاده کنند؛ این انگیزه در کشور برای جهش اقتصاد و تولید بسیار مهم است.

وی افزود: مردم ضلع سوم مثلث مذکور هستند که باید از چوب کبریت تا بزرگ ترین امکانات فنی و مکانیکی ایرانی خرید کرده و استفاده کنند نه اینکه جنس خارجی را به جنس وطنی ترجیح دهیم. 

** ظرف یک سال هم می‌توانیم جهش تولید ایجاد کنیم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جهش تولید اتفاقی رخ نمی‌دهد مگر آنکه بتوانیم از توان داخلی استفاده حداکثری کرده و با صادرات محصولات کشورمان حداکثر ارزآوری را برای افزایش سرمایه و توسعه کار داشته باشیم.

آزادیخواه افزود: در سال 99 مردم و دولت باید ضمن تأمین مایحتاج و نیازمندی‌های داخلی تمرکز ویژه‌ای بر صادرات داشته باشند. همچنین جهش تولید نیازمند برنامه 10 ساله نیست؛ چرا که می‌توانیم به شرط داشتن عزم جدی با تغییرات لازم در سال جاری این مهم را تحقق ببخشیم.

وی ادامه داد: اقتصاد فعلی ما نفتی است که باید از تحریم‌های ایجادشده به عنوان فرصت استفاده کرده و بکوشیم سال جاری و سال آینده را با اقتصاد غیرنفتی جلو ببریم.

**دستگاه‌های اجرایی برای جهش تولید یا خلاء قانون دارند یا تراکم قانون

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس باید بعد از بحران کرونا چند راهکار را در نظر بگیرد که در همین راستا می‌توانیم با تشکیل کمیسیونی ویژه در مجلس فعلی و مجلس آتی جهش تولید را پیگیری کرده و از کمیسیون‌های بودجه، عمران، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در آن عضوگیری کرد و در خلال یک سال آتی به صورت مرتب مسائل مرتبط با این شعار را رصد و دنبال کنیم.

قوای سه گانه باید دست به دست یکدیگر داده و با همراهی هم جهش تولید را عملیاتی کنند نه اینکه با تکرار این شعار و نصب بنر و برگزاری همایش‌های متعدد، کار خاصی را پیش نبرند

آزادیخواه گفت: قوانین دست و پا گیر متأسفانه در کشور ما زیاد است که مجلس یازدهم باید در این زمینه ورود کرده و موانع را از پیش پای تولید بردارد. این درحالی است که ما شاهد آن هستیم دستگاه‌های اجرایی برای جهش تولید یا با خلاء قانون مواجه هستند یا تراکم قانون دارند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صدور مجوزهای تولیدی هم مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. البته ممکن است که از صندوق توسعه ملی نیازمند برداشتن برخی وجوهات باشیم اما مجلس می‌تواند در قالب بودجه سنواتی و... این مجوز را به دولت بدهد تا تسهیلات ریالی و ارزی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

** مشوق‌های صادراتی تولید کنندگان کم است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: مشوق‌های صادراتی برای تولید کنندگان در کشورمان کم و محدود است که در این زمینه سازمان توسعه تجارت باید به صورت جدی در این باره ورود کرده و عملا سیاست‌هایش صادرات‌محور باشد. به همین دلیل باید سال جاری تجارت فرا ملی را توسعه داده و در این زمینه رونق ویژه داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به اینکه کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران مصرف کننده بوده و جمعیتی 800 میلیونی در آنجا حضور دارند بازار خوبی برای کالاهای ایرانی محسوب می‌شود. به همین دلیل باید در سال جاری برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای ارتباطات اقتصادی و تجاری با آنها داشته و مراودات خود را با آنها افزایش دهیم.

آزادیخواه تصریح کرد: قوای سه گانه می‌توانند کار بینابینی برای ایجاد فرهنگ تولید و جهش تولیدی داشته باشند.

**قوای سه گانه به جای تکرار شعار سال و همایش، عملیاتی کار کنند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در همین راستا اظهار داشت: قوای سه گانه باید دست به دست یکدیگر داده و با همراهی هم جهش تولید را عملیاتی کنند نه اینکه با تکرار این شعار و نصب بنر و برگزاری همایش‌های متعدد و تکرار این واژه کار خاصی را پیش نبرند.

مجلس یازدهم تخصص‌گرا بوده و مردمی است و می‌کوشد در تراز با مطالبات مردم دردها و مشکلاتشان را رصد کرده و رفع کند

 

وی افزود: قوه مقننه باید با تصویب قوانین لازم در بخش جهش تولید و رفع خلاءها و نظارت بر اجرای قوانین، قوه مجریه با عملیاتی کرده دستورالعمل‌های لازم تولیدی و همچنین قوه قضائیه با برخورد با متخلفان این حوزه و رفع موانع تولیدی می‌تواند امیدوار به گام‌های اساسی برای تحقق شعار سال 99 باشد.

آزادیخواه گفت: مجلس گام مرتبط است نه گام مستقل. لذا همکاری قوای دیگر برای رفع مشکلات باید بسیار زیاد باشد هر چند که مجلس یازدهم تخصص‌گرا بوده و مردمی است و می‌کوشد در تراز با مطالبات مردم دردها و مشکلاتشان را رصد کرده و رفع کند، اما مردم نباید مجلس آتی را حلال تمام مشکلاتشان بدانند؛ چراکه این مجلس به تنهایی امکان رفع مشکلات را ندارد و دولت هم باید به وظایف خود عمل کرده و به مسؤولیت‌های خود طبق قانون اساسی جامه عمل بپوشاند.

** برای تحقق جهش تولید، به جای شعار محوری، شعور محور باشیم

وی گفت: اگر سیاست مجلس یازدهم در دورانی که دولت دوازدهم در مسند کار است سؤال و استیضاح باشد، تنها این کار نمی‌تواند پیش‌برنده باشد هر چند می‌تواند بازدارندگی ایجاد کرده و مفید باشد اما کامل نیست در حالی که دولت باید ضمن توسعه خدمت رسانی به مردم و صداقت در حرف و عمل به وظایفش رسیدگی کند؛ هیأت رئیسه مجلس هم باید قوی باشد. این در حالی است که امیدواری به مجلس قوی و مقتدر در دولت یازدهم بسیار زیاد است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال جاری که سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نام گذاری شده نباید شعار محور حرکت کنیم بلکه باید شعور محور باشیم؛ باید در مقام عمل مجلس، دولت و دستگاه قضا وارد عمل شوند و در پایان اسفند سال جاری مردم تغییرات را کاملا ملموس درک کنند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دیدگاه شما

آخرین اخبار