نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. فروردين 1399 - 11:56   |   کد مطلب: 28135
کارگردان معروف آمریکایی تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، ونزوئلا و کشورهای دیگر را در شرایط فعلی شیوع کرونا بسیار ظالمانه توصیف کرد و گفت، قبل از آنکه تعداد زیادی، قربانی این حماقت شوند، آمریکا باید رویه خود را تغییر دهد.

به گزارش ملایری‌ها؛  «اولیور استون» کارگردان معروف آمریکایی طی یادداشتی در روزنامه طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «دیلی نیوز» تحریم‌‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع کرونا را ظالمانه توصیف کرد.

استون در آغاز یادداشت خود به اقدام کوبا در صدور مجوز برای پهلو گرفتن یک کشتی تفریحی در بندر این کشور اشاره کرد که کشورهای دیگر به دلیل نگرانی شیوع ویروس کرونا اجازه پهلو گرفتن به آن را نمی‌دادند.

استون تصریح کرد، برخی شاید شاهد داستان زیبای کوبا بوده باشند که به یک کشتی تفریحی که دیگر کشورها به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا اجازه پهلو گرفتن به آن را نمی‌دادند، اجازه داد تا در بندر این کشور پهلو بگیرد.

طبق این گزارش، اکثر سرنشینان این کشتی تفریحی بریتانیایی بودند که کوبا به آنها اجازه داد از این کشور به کشورشان بازگردند. از طرف دیگر کوبا به همراه چین پزشکان و تجهیزاتی را به شماری از کشورهای سراسر جهان برای کمک به آنها در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا فرستاد.

استون با اشاره به این داستان ادامه داد که اینگونه اقدامات نشانه‌ای از اتحاد و یکپارچگی جامعه بین‌المللی و نمایش انسانیتی است که جهان در حال حاضر به آن نیاز دارد.

این کارگردان آمریکایی سپس به اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه کشورهایی چون ایران و ونزوئلا در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: «متأسفانه، دولت فدرال در واشنگتن در شرایط فعلی کاملاً برعکس رفتار می‌کند و تمامی کارکنان سپاه صلح خود را از سراسر جهان حذف کرده است و حتی بدتر از آن، تحریم‌ها علیه کشورهایی چون کوبا، ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه را در اوج شیوع کووید-۱۹ تشدید کرده است. به طور دقیق می‌توان گفت که آمریکا این ویروس را به سلاحی علیه این کشورها تبدیل کرده است».

وی سپس به وضعیت شیوع کرونا در ایران اشاره کرد و تأکید کرد که وضعیت شیوع کرونا موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان بین‌المللی بهداشت و درمان شده است و در این اوضاع، تحریم‌های آمریکا، اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است و به نظام خدمات درمانی و توانمندی این کشور برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا لطمه وارد آورده است.

استون در خصوص نقش آمریکا در خصوص وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: «ایران گزارش کرده است که [حدوداً] هر ده دقیقه یک ایرانی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهد و همچنین در خصوص مرگ احتمالی "میلیون‌ها" ایرانی بر اثر این ویروس هشدار داده است. میلیون‌ها! در صورت وقوع چنین رخدادی، تا حد زیادی مسئولیت اخلاقی و قانونی این امر بر دوش دولت آمریکا خواهد بود زیرا آگاهانه در شیوع این بیماری همه‌گیر در ایران نقش داشته است».

وی سپس به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا اشاره کرد و گفت که اقدامات یکجانبه آمریکا موجب شده است که در شرایط فعلی شیوع کرونا، این کشور از دستیابی به داروهای مورد نیاز و تجهیزات پزشکی ضروری برای مقابله با کرونا محروم شود.

اولیور استون سپس به رفتارهای متناقض دولت ترامپ در مواجهه با کشورهای جهان اشاره کرد و گفت که ایالات متحده آمریکا در حالیکه کشورهای مذکور را تحریم می‌کند، همچنان به دنبال منابع و دیگر ابزارآلات لازم برای ادامه جنگ‌های خود در عراق و افغانستان و حمایت از جنایت سعودی‌ها در یمن است و این در حالی است که جنایت سعودی‌ها در یمن به «بزرگترین شیوع وبا در تاریخ مدرن منجر شد و بیش از یک میلیون نفر به آن مبتلا شدند».

اولیور استون در پایان گزارش خود با اشاره به تمامی این موارد نتیجه‌گیری کرد: «همانطور که شماری از نخبگان دینی هشدار داده‌اند "بلا و مصیبت، پایه‌های بی‌عدالتی" را در جوامع ما فاش می‌کند. بیماری همه‌گیر فعلی (کرونا) نه تنها ناکامی‌های مطلق دولت ما در محافظت از شهروندانش را فاش کرد بلکه فقدان عمیق نجابت انسانی آن  را در مواجهه با کشورهای دیگر را نیز بر ملا کرد. زمان آن است که با توجه به این واقعیت بسیار ناخوشایند، خوداندیشی اخلاقی بسیار جدی صورت گیرد و خیلی سریع قبل از آنکه به واسطه حماقت اخلاقی کشور ما، جان تعداد بیشتری از افراد از دست برود، تغییری در این رویه صورت گیرد»./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار