نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

14. فروردين 1399 - 17:39   |   کد مطلب: 28109
راوی کتاب “آب هرگز نمی‌میرد” هر چند از میان ما خاکیان به افلاک سفر کرد اما روح بلند و اخلاق سیاسی و اجتماعی و یاد و نام این شهیدی که رهبر انقلاب در توصیفشان فرمودند اگر برای من امکان داشت به همدان می رفتم و این مرد را می دیدم، در جامعه و بخصوص استان دارالمجاهدین همدان جاری و ساری خواهد بود.

به گزارش ملایری‌ها؛ سردار سلگی که در بین اهالی استان همدان به حاج میرزا شهره بود در نخستین روز از فروردین ماه سال ۱۳۳۵ در روستای هادی آباد در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان نهاوند دیده به جهان گشود و سومین فرزند خانواده شیخ علی محمد سلگی بود.

سردار میرزا محمد سلگی که از دیار پر افتخار نهاوند استان دارالمجاهد همدان بود در دوران دفاع مقدس از ابتدای شروع تهاجم ارتش بعثی به کشور جانانه حضوری فعال داشت از ابتدای سال ۶۲ فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل (ع) لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) بود و این شهید بزرگوار که لقب شهید زنده هم به ایشان داده شده تا بعد از عملیات کربلای ۵ در سال ۶۵ در این گردان بود.

 

فرمانده ای که دلاوری هایش در عملیات مرصاد مغفول ماند

حاج میرزا فرماندهی بود که به تعبیر حاج حسین همدانی قافله سالار شهدای مدافع حرم  نقشش در عملیات مرصاد مغفول ماند، شاید یکی از دلایلی که نقش و برجستگی های حاج میرزا سلگی مغفول مانده اخلاص و گمنام بودن برای سرداری بود که پای خود را در راه ارزش های الهی داد و گمنامی را برای خود بالاترین ارزش و هدیه الهی دانست آری براستی او یک فرمانده با اخلاص گمنامی بود که رضایت الله را بالاترین و بهترین معیار برای کار های خود می دانست.

 

علمدار گردان حضرت ابوالفضل (ع)، حاج میرزا محمد سلگی راوی کتاب آب هرگز نمی‌میرد هر چند از میان ما خاکیان به افلاک سفر کرد اما روح بلند و اخلاق سیاسی و اجتماعی و یاد و نام این شهیدی که رهبر انقلاب در توصیفشان فرمودند اگر برای من امکان داشت به همدان سفر می کردم و این مرد را می دیدم، در جامعه و بخصوص استان دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان جاری و ساری خواهد بود و آب هرگز نمی میرد را معنایی دوباره می بخشد.

 

سردار سلگی فرمانده گردان ابوالفضل ع بود که در نوشته هایی که از وی برجای مانده عشق و ارادت خود نسبت به حضرت ابولفضل را نشان می هد و در کتابی تحت عنوان آب هرگز نمی میرد که برای حماسه آفرینی ها و رشادت های این مرد الهی به قلم هم رزم و جانباز همدانی و با مصاحبه های متعدد از همرزمان سردار نگاشته شده و کتاب مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفته از زبان راوی کتاب آمده است: «از روزی که در ۶ سالگی روضه‌ی مشک و سقا را از پدرم شنیدم تا زمانی که دستم به داس و خوشه‌های گندم گره خورد، رد این بوی خوش را گرفتم تا به زیر علم عباس علیه‌السلام رسیدم. اتفاقی نبود. در دفتر تقدیر الهی همه‌چیز حساب و کتاب داشت که با شروع جنگ تحمیلی و تأسیس یگان رزمی استان همدان –انصارالحسن علیه‌السلام – به نوکری گردان حضرت ابالفضل علیه‌السلام منصوب شدم و تشنه‌ی آب، آب حیاتی که هنوز از مشک ابالفضل علیه‌السلام می‌ریخت و به تاریخ آبرو می‌داد.»

و بعد هم با این جمله تمام کند می کند که:

«ما تشنه‌ی یک جرعه سخاوت هستیم/ مشک تو هنوز آب دارد عباس.»

سردار سلگی سرداری بود که حمید حسام، نویسنده‌ی کتاب آب هرگز نمی میرد در بیان خصوصیات فردی او نوشته است: «سردار میرزامحمد سلگی فرمانده‌ی شهیدانی است که خون قلبشان را نثار حسین علیه‌السلام کرده‌اند. او از تبار انصارالحسین علیه‌السلام است و حاضر نیست سرمایه‌ی گمنامی را در این دنیا با هیچ قیمت معاوضه کند. مشکل کار اینجاست که او بیان خاطرات خود را نوعی «حدیث نفس» می‌داند و از نظر او باید همچنان مهر سکوت بر لب زد و گمنام ماند و این معامله یعنی عملکرد خود در ۸ سال دفاع مقدس را برای فردای خود و قیامت «یوم تبلی السرائر» گذاشت.»

رهبر انقلاب نیز بعد از مطالعه کتاب آب هرگز نمی میرد و شناخت رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان همدانی سپاه انصار الحسین ع در متن تقریظ چنین می فرمایند:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعتهای خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون می توانم یافتن سوی درون من هم …

در میان کتابهای خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند.

 

سردار سلگی افتخار بزرگی برای دارالجهاد

سردار سلگی جانباز ۷۰ درصدی است که دوران جوانی و زندگی مومنانه خود را برای دفاع از ارزش ها و آرمان های بلند انقلاب اسلامی در جبهه‌های حق علیه باطل گذرانده و به تاسی از علمدار کربلا دو پای خود را در راه اسلام و انقلاب تقدیم کرد تا مفتخر به درجه جانبازی شود و با رشادت ها و دلیری هایی که در طول ۸ سال دفاع مقدس داشت از طرف رهبر انقلاب اسلامی عنوان شهید زنده را دریافت کند و چه افتخار بزرگی برای استان همدان که تا او نیز مانند شهدای انقلاب و شهدای مدافعان حرم و سایر رزمندگان و کمر بستگان شهادت از اجر کثیر معرکه جهاد اصغر بی‌بهره نماند.

سردار سلگی، فرمانده گردان حضرت ابوالفضل علیه‌السلام لشکر ۳۲ انصار الحسین ع استان همدان که مفتخر به جانبازی در راه عشق و ایثار بود بر اثر عارضه باقی مانده از دوران دفاع مقدس ساعاتی پیش آسمانی شد و به یاران شهیدش پیوست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار