نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. اسفند 1398 - 9:03   |   کد مطلب: 28042
رسانه های غربی با تمرکز و پوشش حداکثری موضوع کرونا در ایران در پی فشار حداکثری هستند و این موضوع راهبرد آنها است تا بتوانند از قبل اتفاقات پیش آمده، افکار عمومی داخلی را با خود همراه کرده و ناتوانی و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را به خورد مخاطبان دهند.

به گزارش ملایری‌ها؛با شیوع بیماری کرونا در جهان و میزان گستردگی آن، بسیاری از کشورها از جمله ایران با یک پدیده و بحران نادر و مبهمی مواجهه شدند که مدیریت، کنترل و پیشگیری از این بیماری به عنوان یکی از مهمترین دستورالعمل و کارویژه سازمان های مربوطه  شد، در این بین یکی از مهمترین، کارگشاترین و موثرترین ابزاری که در مدیریت بحران نقش بسزایی داشته و دارد سازمان های رسانه ای است.

رسانه ها هم بحران زدا هستند هم بحران آفرین

سازمان های رسانه ای همان قدر که در بحران زدایی نقش دارند در بحران زایی نیز موثر هستند لذا نحوه مدیریت بحران های پیش آمده توسط رسانه ها نقش بحران زدایی و هدایت افکار عمومی را نمایان می سازد.

در چند روز گذشته که مهمان ناخوانده ای چون کرونا در کشور ما شیوع پیدا کرده رسانه های داخلی در حد توان و ظرفیت رسانه ای خود همپای مقامات و مسئولان وزارت بهداشت و درمان و دیگر سازمان های مربوطه برای کاستن از بار روانی و آسیب های روحی از جمله کاهش استرس و اضطراب مردم در میدان بودند و نقش آفرینی کردند.

بحران زایی در ایران کارویژه رسانه های غربی

به همان اندازه که رسانه های داخلی در مدیریت افکار عمومی تلاش می کردند و مسئولان خدوم شبکه بهداشت و درمان علی الخصوص پرستاران و کادر درمان بیمارستان ها شبانه روز برای کمک به هموطنان مهمترین برنامه های زندگی خود را به زمان دیگری موکول می‌کردند اما در آن سوی مرز های کشورمان، رسانه های غربی و معاند با کارشناسان به ظاهر بی طرفشان در پی ماهی ای بودند که از اوضاع بهم ریخته و نه بحرانی، داخل ایران صید کنند و در واقع یک نقش بحران زایی در جامعه ایران را در دستور کار خود قرار دادند.

رسانه های غربی با تمرکز و پوشش حداکثری موضوع کرونا در ایران در پی فشار حداکثری بودند که بتوانند از قبل اتفاقات پیش آمده، افکار عمومی داخلی را با خود همراه کرده و ناتوانی و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را به خورد مخاطبان خود دهند و به همین منظور با هجمه گسترده به نهاد های دینی و شهر های مذهبی همچون قم، منشأ اصلی و پیداش این ویروس را ایران عنوان می کردند.

استاندار های دوگانه بی بی سی؛ تجویز اضطراب برای ایران، آرامش برای سایر کشور ها

در حالیکه نماینده سازمان جهانی بهداشت در مورد پیشرفت نظام بهداشتی و کارآمدی ایران صحبت می‌کند اما رسانه ملکه انگلیس با بزرکنمایی و برجسته کردن تعداد مبتلایان، کمبود ماسک و بستن مرز ها در صدد است تا این تمجید  و تعریف را زیر سوال ببرد و یا در بسیاری از گزارش های این شبه رسانه مطالب همراه با یک ترس و القای اضطراب منتقل می شود، در حالیکه در اطلاع رسانی اخبار کرونا از دیگر نقاط در واقع حفظ آرامش را برای شهروندان آن کشور تجویز می کند و در واقع یک استاندارد دو گانه ای را در برابر ایران و دیگر کشورها در دستور کار دارد.

بی بی سی فارسی که در تولید تعداد اخبار کرونایی از ایران نسبت به دیگر بخش های این رسانه سیاست تمرکز حداکثری بر ایران را نشان داد در گفتگوی خود با کارشناسان القای «وضعیت بغرنج اقتصادی» و «ترسیم آینده تیره و تار» و همچنین نگرانی بیش از حد شیوع ویروس را به نمایش گذاشت.

رسانه تازه تاسیس ایران اینترنشنال که با پول های هنگفت عربستان سعودی اداره می شود انتشار ویروس کرونا در ایران را به سپاه پاسداران ارتباط داد و گفت: رییس اطلاعات سپاه با وجود اطلاع از شیوع کرونا مانع تعویق انتخابات در قم شده و از آنجایی که این سازمان زیر نظر رهبر ایران است، همه کارها با نظر ایشان صورت گرفته است!

کرونا مهمترین سلاح جنگ رسانه ای را برای تخریب روح ‌و روان

بنابراین در شرایطی که هیچ کس فکر نمی کرد حتی رسانه های بیگانه و پیاده نظام های جیره خوار در آن ها از بیماری کرونا بعنوان بستر و محملی برای شروع یک جنگ تمام عیار روانی و شناختی علیه مردم ایران استفاده کنند، این شبه رسانه ها با تزریق پول های نفتی و ملکه پیر، مهمترین سلاح جنگ رسانه ای را برای تخریب روح ‌و روان مردم ایران بکار گرفته می شود؛ بطوری که با انتشار اخبار تعداد فوتی ها بدون اشاره به تعداد بالای بهبود یافتگان،کمبود ماسک و لوازم بهداشتی و … در صدد ترساندن و تزریق استرس و اضطراب هستند.

برای بررسی بیشتر موضوع با کارشناسان حوزه رسانه و اساتید دانشگاه گفتگویی را در خصوص نحوه بازنمایی بیماری کرونا در ایران در رسانه های بیگانه و معاند داشتیم که می خوانیم.

عباس اسدی، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگارعصر همدان؛ با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران رسانه های غربی  و فارسی زبان برون مرزی به طور ویژه ای این مسئله را پوشش دادند، گفت: از ابتدا انتظار می رفت که این رسانه ها نهایت استفاده از فرصت را داشته باشند و بر اساس خط و مشی خاص خود اخبار کرونا را منتشر کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما هیچگاه انتظار نداشتیم رسانه های غربی فارسی زبان به نفع مردم ایران خبری را کار کنند، افزود: این رسانه ها در خصوص پوشش خبری ویروس کرونا، بر اساس منافع خود و خطوط سیاست خارجه کشورهایی همچون انگلستان، آمریکا و آلمان که خط و مشی خصمانه دارند اقدام به پوشش رسانه ای کردند.

انتشار اخبار جهت دار کرونایی علیه جمهوری اسلامی هدف رسانه های غربی

وی با تاکید بر اینکه هدف رسانه های غربی انتشار اخبار جهت دار کرونایی علیه دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: آن ها سعی کردند به مردم بگویند که دولت ایران در حوزه مهار ویروس کرونا بی تفاوت بوده وکاری از دستش ساخته نیست و امکانات و تجهیزاتی ندارد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: رسانه های غربی سعی بر این داشتند تا ذهن مخاطب را نسبت به دولت و اقدامات حکومت تحریک و آن ها را برانگیزانند تا علیه حکومت و دولت به پا خیزند و با توجه به اینکه نقشه های قبلی آن ها به نتیجه نرسیده بود قصد داشتند با موضوع کرونا به اهداف خود برسند.

اسدی با بیان اینکه بی بی سی فارسی تا کنون بیش از ۴۵۰ خبر در خصوص شیوع کرونا در ایران کار کرده است، گفت: این در حالی است که بی بی سی چینی با اینکه بحران شدیدتری را شاهد بودند اخبار بسیار کمی در این خصوص انتشار دادند و این موضوع یعنی هدف رسانه های برون مرزی و معاند فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه عملکرد رسانه های داخلی در رابطه با کرونا خوب نبوده است، افزود: رسانه های داخلی نه تنها خوب عمل نکردند بلکه خود بحران اند و به جای اینکه مدیریت بحران کنند حتی بحران می سازند.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه رسانه های داخلی به جای اینکه سعی بر آرام کردن جو روانی جامعه داشته باشند بیشتر به دنبال آمار مبتلایان و فوتی ها بودند، تصریح کرد: رسانه ها تمرکز را بر بعد ارزش خبری فراوانی داشتند و با این کار هراس را در جامعه انتقال دادند.

اسدی با بیان اینکه وقتی در جامعه مسئله ای بزرگ شود باعث هراس آفرینی خواهد شد، خاطر نشان کرد: رسانه ها نتوانستند رسالت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کنند، بر اساس منافع عموم رفتار نکردند و رسانه ها باید بتوانند در شرایط بحرانی مستقل عمل کنند.

تلاش رسانه های بیگانه ناکارآمد نشان دادن ساختار است

رضا واعظی کارشناس رسانه و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به مقابله با مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی بعنوان استراتژی کلان رسانه‌های بیگانه، گفت: نشان دادن ناکارآمدی ساختار ها در کشور و راه انداختن جنگ روانی علیه ملت ایران یکی از راه های آسیب زدن به مردم است که در همان چارچوب کلان می گنجد و تلاششان هم نشان دادن ناکارآمدی ساختار است لذا درموضوع کرونا هم درصدد هستند تا وانمود کنند ایران توان مقابله با این بحران را ندارد.

وی در ادامه به اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به کشورمان اشاره کرد و گفت: حتی اخباری که از این موضوع به مخاطب داده می شود تماما در راستای این است که بگویند ایران توان مقابله با این ویروس را ندارد و نظام بهداشتی و درمان کشور ناکارآمد است.

نا امن سازی روانی در کشور پروژه تعریف شده بی بی سی

واعظی با بیان اینکه BBC از جمله رسانه‌های معاند جدی ما است، گفت: این رسانه نسبت به سایر رسانه‌ها در کشور ما ضریب نفوذ بیشتری دارد و از قبل همین، نا امن سازی روانی در کشور را بعنوان یک پروژه برای خود تعریف کرده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد:  این رسانه با استفاده از اخبار ضعیف و ضد و نقیض سعی می کند کلمات درگیر کننده افکار عمومی همچون بحران در ایران، ناآرامی در ایران و… را بکار گیرد تا تشویش و نگرانی افکار عمومی را رقم بزند.

 در شرایطی که کشور با ویروس کرونا درگیر و توان نظام بهداشت و سلامت در راستای ریشه کنی این مسئله بسیج شده اند، رسانه های بیگانه و معاند نه تنها تلاش نهاد های مختلف همچون وزارت بهداشت و پرسنل این مجموعه و ساخت بیمارستان های پیشرفته صحرایی توسط سپاه و فداکاری پرستاران را نمی بیند بلکه با رصد دقیق و پوشش حداکثری ضعف های معمولی و احتمالی در صدد ناکارآمد نشان دادن سیستم و ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است و مدیرت های شبانه روزی کادر بهداشت و درمان را بی مقدار و بی اعتبار نشان می دهد لذا در چنین شرایطی رسانه های داخلی با دست گرفتن مدیریت اخبار و اطلاع رسانی می توانند ضمن اطلاع رسانی دقیق، صحیح و به موقع میدان دار اصلی مدیریت اخبار و بحران باشند و اهرم فشار را از رسانه هایی چون بی بی سی و ایران اینتر نشنال بگیرند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار