نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. بهمن 1398 - 17:53   |   کد مطلب: 27950
با پیروزی انقلاب اسلامی و عمر ۴۱ ساله، این انقلاب در حوزه های مختلف اثرات فراوانی داشته و کارآمدی ها در حوزه بهداشت، درمان و پزشکی به مرتبه ای رسیده که وضعیت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اصلا قابل مقایسه نبوده و پیشرفت ها در این حوزه بسیار شگرف و کم نظیر بوده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران کشور پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف داشته است و در گوشه گوشه کشور این پیشرفت ها قابل لمس است.

حوزه بهداشت و درمان از جمله مواردی است که این پیشرفت ها غیر قابل انکاری بوده و در همین راستا و برای قیاس وضعیت این زمینه در شهرستان به سراغ چند تن از ریش سفیدان ملایری رفته و درباره این حوزه از آنها سوال کردیم.

علی احمد زندی یکی از این افراد است که پیش از انقلاب در روستای کوسج خلیل ساکن بوده است و با وی در این باره گفت و گویی داشتیم.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در روستای ما هیچ درمانگاه و دکتری وجود نداشت و اگر کسی هم دچار مریضی می شد حتما باید آن را به ملایر می بردیم.

زندی گفت: در ملایر فقط در دو نقطه پزشک بود یکی ابتدای خیابان سعدی که دکتر راستان در آنجا فعالیت داشت و دیگری درمانگاه فخریه بود.

وی به شرایط سخت انتقال مریض به ملایر اشاره کرد و گفت: در آن روزها در روستا ماشینی وجود نداشت و تعداد معدودی دوچرخه داشتند و اگر کسی مریض می شد باید آن را با گاری و چهارپایان سوار کرده و به جوکار می بردیم و آنجا انتظار خودرو برای انتقال به ملایر می کشیدیم.

زندی به فعالیت پزشک های خارجی در ملایر اشاره کرد و گفت: تعداد کل پزشک های ملایر به تعداد انگشتان یک دست هم نبود و دکترهایی از هند و پاکستان برای طبابت به ملایر آمده بودند.

وی گفت: درک وضعیت نامناسب آن روزگار برای بسیاری از جوانان امروز بسیار دشوار است و سختی های آن روزگار امروز هموار شده است.

عباس خلجی یکی دیگر از ریش سفیدان ملایری است که خبرنگار ما به سراغ وی رفته که درباره وضعیت بهداشت و درمان ملایر بیان کرد: طبیبان در آن روزها پزشکان از خارج از کشور آمده بودند.
وی افزود: نه تنها پزشکان بلکه پرستاران تنها بیمارستان ملایر نیز خارجی بودند و تعداد کمی پرستار ایرانی وجود داشت.

خلجی گفت: در ملایر تنها یک بیمارستان ۳۲ تخته خوابه خبرساز وجود داشت که توسط بانو فخرالحاجیه ساخته شده بود.

وی تصریح کرد: اگر روزگاری پزشکان یهودی و هندی و پاکستانی در ایران و ملایر طبابت می کردند امروز جوانان ملایری در بهترین بیمارستان های ایران و جهان طبابت می کنند.

خلجی بیان کرد: ما در بخش بهداشت و درمان بسیار پیشرفت داشته ایم و امروز در ملایر سه بیمارستان فعال است.

به گزارش عصر همدان؛ پیشرفت بهداشت و درمان در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است و به طبع آن نیز همین خدمات در ملایر افزایش داشته است.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهرستان ملایر تنها یک بیمارستان ۳۲ تخت خوابه به نام فخریه فعال اما امروز ۳ بیمارستان به نام های غرضی، امام حسین(ع) و مهر با بیش از ۴۵۰ تخت فعال است.

علاوه بر افزایش تعداد بیمارستان تعداد پزشکان متخصص نیز افزایش داشته در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پزشک متخصص در بخش دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

در سال های اخیر نیز با وضعیت بهداشت و درمان در ملایر پیشرفت فراوانی داشته و با اجرای طرح های مختلف تا سال ۱۴۰۴ تعداد تخت‌های بخش خصوصی و دولتی این شهرستان بر اساس شاخص‌های کشوری تعریف شده به بیش از ۶۰۰ تخت می رسد.

یکی از پروژه های شاخص شهرستان در این حوزه ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی خیرساز و سه بیمارستان دیگر است که با تکمیل این طرح ها تعداد تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی به حدود ۵۰۰ تخت می‌رسد.

همچنین ظرفیت افزایش تخت بیمارستانی به بیش از ۶۰۰ تخت برای بخش خصوصی تا سال ۱۴۰۴ نیز دیده شده است که طبق نیت واقف ملایری اداره اوقاف و امور خیریه درخواست احداث این بیمارستان را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار