نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. دى 1398 - 8:20   |   کد مطلب: 27830
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در نشست شورای عالی ثبت ملی که نهم دی با حضور ۹ استان کشور در واحد ثبت تهران برگزار شد، "کلوا" یا همان "کلوچه ملایر" به جمع آثار ملی معنوی کشور پیوست.

به گزارش ملایری‌ها؛ ابراهیم جلیلی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مدت‌ها است که پرونده ثبت کلوچه ملایر در حال پیگیری است که امسال این اثر در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: در حال حاضر ۶۵ واحد کلوچه‌پزی در سطح شهرستان و روستاهایی همچون گوراب، داویجان، آورزمان، حاجی آباد، الفاوت ینگی کند مشغول فعالیت هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این حرفه بیانگر پویایی و رونق اقتصادی این سنت دیرین در ملایر دارد.

جلیلی با بیان اینکه کلوچه‌پزی در رونق اقتصادی این شهر نقش مهمی دارد بیان کرد: مسافران و گردشگران زیادی هنگام ورود به این شهر، کلوچه را به عنوان یک سوغات شناخته شده ملایر خریداری کرده اند و سالها است که این سوغات مذاق بسیاری از هموطنان‌مان را شیرین کرده است.

وی افزود: پرونده شیوه پخت کلوا یا کلوچه ملایر هفته گذشته در شورای ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید شد و به زودی حکم آن ابلاغ می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: ۱۰ پرونده میراث معنوی استان همدان برای ثبت ملی تهیه شده بود که در نشست هفته گذشته در تهران، پس از دفاع کارشناسان مربوطه هر ۱۰ پرونده به ثبت ملی رسید.

مهارت بافت قالی نهاوند، فن پخت خورشت ماست همدان، شکرگزاری سرزه روستای هیزج قهاوند، فن تهیه کلوا در روستای گوراب ملایر، فن تهیه نان گرده سنتی همدان، فن تهیه ترشی گردو در تویسرکان، فن تهیه شربت مالوده در شهر لالجین، شب عید قربان در روستای خورونده رزن، سینه‌زنی در شهر مهاجران بهار و فن پخت آبگوشت کلم در همدان ۱۰ پرونده آثار معنوی استان بود که ثبت ملی شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار