نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. آبان 1398 - 9:56   |   کد مطلب: 27520
عارف اگر در این برهه هم در برابر تصمیم اصلاح‌طلبان فداکاری پیشه کند، به محاق خواهد رفت و شاید سال‌ها طول بکشد که بتواند شخصیت سیاسی خود را به‌عنوان یک اصلاح‌طلب بازیابی کند.

به گزارش ملایری‌ها؛ دوشنبه 29مهر روز عارف نبود. اگر تمام حملات بی‌امان تمام سلایق اصلاح‌طلبان به عارف را فعلا کنار بگذاریم، در اقدامی عجیب دو حزب منتقد، در موضعی مشترک در یک روز عارف را به بدترین شکل ممکن کوبیدند.  

 
تعریف عارف از اصلاحات چیست؟
 
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران که ماه‌هاست راه به راه عارف را مورد نوازش سیاسی قرار می‌دهد، این بار هم با لحنی تند سابقه اصلاح‌طلبی او را زیر سوال برده و گفت: «آقای عارف که روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد یا آقای سیدجواد طباطبایی را از معاونت پژوهشی برداشت یا روزی دیگر برخوردهایی با انجمن اسلامی داشته، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده و از او برای هر منصب و مقامی صحبت می‌شود؟ امروز از خود آقای عارف بپرسید، تعریف شما از اصلاحات چیست؟ بپرسید آیا حرف‌های آقای آرمین یا آقای تاجزاده را قبول دارید؟».
 
این موضع ضدعارفانه کرباسچی اما بی سابقه نیست و برای مثال در جریان عدم توفیق مطهری در ورود به هیات رئیس مجلس اینگونه نوشت که: «به همت آقای عارف و دوستانشون آقای مطهری از نایب رئیسی مجلس حذف شد».
 
دبیرکل کارگزاران سازندگی همچنین پس از آنکه در مصاحبه‌ای با روزنامه رسمی حزب متبوع خود، اصلاحات را فاقد رهبری خواند و خاتمی را از رهبری اصلاح‌طلبان کنار زد، مورد هجمه شدید قرار گرفت و مجبور شد انگشت اتهام را از خاتمی به سمت محمدرضا عارف برگرداند.
 
کرباسچی عملکرد رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را مورد پرسش قرار داد و گفت: «محمدرضا عارف در شورای عالی اصلاح‌طلبان و مجلس در این مدت چه‌کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد او است. وی عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند. اتفاقاً ناکارآمدی شورای عالی باعث شده که رئیس دولت اصلاحات به سراغ نهاد بالا دستی برود.»
 
*عارف سرلیست انتخابات نمی‌شود
 
دبیرکل دومی هم که دوشنبه (29مهرماه) با شیبی کمتر  عارف را از فرآیند انتخابات 98کنار زد، علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت بود. او در نشست خبری که در حزب خود با حضور خبرنگاران برگزار کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد احتمال عدم سرلیست بودن عارف برای انتخابات 98 گفت: «من مستقیما از آقای دکتر عارف چنین چیزی نشنیده‌ام ولی شنیده‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اساس همان شنیده‌ها چنین مباحثی مطرح می‌شود. چندی پیش هم میزبان ایشان در حزب بودیم و خانم منصوری هم عضو هیات رئیسه شورای عالی هستند و جلسات نزدیکی با ایشان دارند اما چنین چیزی مستقیما نشنیده‌ام البته برداشت من دور از این خبر نیست».
 
*بازی جدید اصلاحات با عارف
 
سه نقل قولی که از کرباسچی، ناصری و شکوری راد در بالا ذکر شد، موید است است که عارف وارد بازی جدید اصلاح‌طلبان شده و بار دیگر قرار است مدت‌ها به محاق برود و ممکن است روزگاری دیگر از محبوبیت او استفاده یا سوءاستفاده‌ای دیگر شود.
 
عارف امروز با تمام نقاط منفی که دارد، تنها نقطه وحدت طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی است و از منتهی الیه «اتحاد ملتی» تا منتهی‌الیه «کارگزارانی» سعی دارند او را از محور تنها نهاد سیاست‌گذاری اصلاحات یعنی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان حذف کنند.
 
*چالش سرلیست
 
اما این حذف در حالی است که اصلاح‌طلبان اگر بخواهند در انتخابات امسال لیست بدهند، قطعا با «چالش سرلیست» مواجه خواهند شد. سابقه مقام اجرایی رده بالا،‌ وجاهت سیاسی، سواد آکادمیک، متانت رفتاری، عدم سوء سابقه سیاسی و فداکاری و داشتن روحیه تشکیلاتی و جناحی از جمله خصوصیات محمدرضا عارف است که همه بر آن اذعان دارند و کمتر شخصیتی در بین اصلاح‌طلبان یافت می‌شود که همه یا حتی بخشی از این خصوصیات را داشته باشد تا لیست مدنظر با اقبال عمومی مواجه شود.
 
جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات، پیش از انتخابات مجلس سال94 در مصاحبه‌ای در توصیف عارف می‌گوید:  «عارف به دلیل شخصیت منطقی‌ای که دارد، سرلیست اصلاح‌طلبان تهران خواهد بود».
 
در واقع آنچه اصلاحات را نسبت به عارف ناگزیر کرده و طی سال‌های گذشته نتوانسته‌اند از او عبور کنند، وجود چنین صفاتی در اوست. هرچند به اذعان قاطبه اصلاح‌طلبان و به تصریح تمامی غیر اصلاح‌طلبان مدیریت عارف در فراکسیون امید جای دفاع چندانی ندارد ولی اظهارنظرهای کنونی اصلاح‌طلبان در مورد عدم سرلیستی عارف تمامی تقدیس‌های عارفانه جناح اصلاح‌طلب را در سال‌های گذشته زیر سوال می برد.
 
*اسیر یک تراژدی سیاسی 
 
محمدرضا عارف که مدت‌هاست اسیر یک تراژدی سیاسی شده، خوب به یاد دارد که پس از  انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال92 همه او را به عنوان یک قهرمان یاد می‌کردند و حتی از شایستگی‌اش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌گفتند ولی اکنون نه از آن تمجیدها خبری هست، نه کسی از احتمال رئیس جمهور شدن او سخنی به میان می‌آورد و نه می خواهند او را سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 بکنند.
 
محمدرضا عارف اگر در این برهه هم در برابر این تصمیم اصلاح‌طلبان فداکاری پیشه کند، به محاق خواهد رفت و شاید سال‌ها طول بکشد که بتواند شخصیت سیاسی خود را به عنوان یک اصلاح‌طلب بازیابی کند.
 
منبع: فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار