نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. مهر 1398 - 8:22   |   کد مطلب: 27468
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: موانع بحرانی بازار سنتی شهر ملایر و بیمه مغازه‌داران و واحدهای مستقر در این بازار باید در راستای اجرای سیاست‌های پدافند غیرعامل، افزایش استقامت و تاب‌آوری منطقه اجرا شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ قدرت الله ولدی  در جلسه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ملایر افزود: مدیران با رفع موانع و سنجش امکانات باید بحران را قبل از وقوع مدیریت و از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.

فرماندار ویژه ملایر تاکید کرد: سیلاب فروردین امسال چراغ راهی است تا بتوانیم با مدیریت اصولی موانع بحرانی را رفع کنیم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز توسط دولت برای ترمیم خسارت‌ها و مناطق آسیب دیده خطاب به مدیران تاکید کرد: قبل از شروع فصل سرما تمامی امکانات خود را بسنجید و مانور واقعی بحران را در دستگاه اجرایی مربوطه خود انجام دهید تا در مواقع بحران با مشکل مواجه نشویم.

ولدی از مدیران دستگاه‌های اجرایی درخواست کرد: موارد ضروری همچون ژنراتورهای برق، ذخیره‌های سوخت، آب آشامیدنی، مکان تخلیه اضطراری، غذا و انبار، ذخیره آرد، تجهیز مکان‌های اضطراری و بسته‌بندی اقلام خوراکی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی تمامی این اقدامات را برای تحقق سه عامل مهم صیانت از مردم، حفاظت از زیرساخت‌ها و مقابله با حوادث دانست و ضمن تقدیر از تلاش بنیاد مسکن و بانک‌های عامل در ساخت مسکن و پرداخت تسهیلات واحدهای خسارت دیده از سیلاب افزود: در مراحل بعدی پرداخت تسهیلات بانک‌ها همراهی بیشتری با متقاضیان داشته باشند.

معاون استاندار همدان خواستار کاهش نوبت‌دهی پرداخت تسهیلات خسارت‌ها از یک‌ماه به یک هفته به عنوان یکی از مصوبه‌های این ستاد شد و گفت: بانک‌های عامل نسبت به پذیرش وثیقه‌ها و ضمانت‌های بانکی نرمش بیشتری داشته باشند تا بتوانیم کمک بیشتری به مردم کنیم.

ولدی تاکید کرد: تسهیلاتی که دولت برای خسارت‌های ناشی از سیلاب اختصاص داده است باید به دست مردم برسد و برای کاهش نارضایتی مردم و کمک به آنها وظیفه ذاتی خود را خوب انجام دهیم.

وی همچنین بر لزوم رفع مشکلات خاموشی روستاها، اصلاح فیدرهای مشکل دار برق ملایر و تسریع در روند اجرایی مجتمع‌های آبرسانی روستایی این شهرستان تاکید کرد.

خروج ۲ هزار لیتر بر ثانیه آب از سد کلان ملایر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در این جلسه بیان کرد: ۲ هزار لیتر بر ثانیه آب از سد کلان ملایر برای مهار بارش‌ها و پیشگیری از بروز سیلاب‌های احتمالی در فصل پاییز از طریق شیر تخلیه خارج می‌شود.

منصور ستوده افزود: این میزان آب خروجی نیز از طریق رودخانه به دشت تزریق می‌شود و هم اکنون دریچه‌های سد کلان باز شده است.

وی با اشاره با نظارت و بازرسی‌های در دست انجام مسیر رودخانه‌ها و جویبارهای متصل به سد کلان گفت: در این بازرسی‌ها مسیر عبور آب در رودخانه باز شد تا از طغیان آن جلوگیری شود.

ثبت ۶۴ میلیارد ریال خسارت بخش کشاورزی ملایر در سامانه سجاد

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز در این نشست با اشاره به ثبت ۶۳ میلیارد و ۹۸۷ میلیون ریال خسارت ناشی از سیلاب به بخش کشاورزی این شهرستان در سامانه سجاد اظهار داشت: یکهزار و ۲۹۳ پرونده در این زمینه در سامانه سجاد ثبت شده است.

علی‌مروت امیری ادامه داد: علاوه بر حوزه دام و زراعت، سیلاب به ۲۸۵ رشته قنات، ۱۷۵ مورد جاده بین مزارع، ۸۰ مورد کانال آبرسانی و ۴۶ مورد پل بین مزارع این شهرستان خسارت وارد کرده و تمامی پرونده‌ها تکمیل و برای دریافت تسهیلات کم بهره به بانک معرفی شده‌اند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: افزون بر این ۲۶ میلیارد و ۴۷۳ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض نیز در سامانه سجاد ثبت شده است که بیش از ۸۰ درصد آنها به استان همدان معرفی شده و قول مساعد داده‌اند که خسارت‌های بلاعوض پرداخت شود.

امیری ادامه داد: برای قنوات خسارت دیده نیز علاوه بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات شهرستان، ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات گرفتیم تا ۱۲ رشته قنات را بر اساس حساسیت لایروبی و مرمت کنیم.

وی با بیان اینکه لایروبی و مرمت پنج رشته قنات با اعتبار ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال آغاز شده است گفت: هفت رشته قنات دیگر تا هفته آینده به مناقصه می‌رود و در تلاش هستیم ۱۲ رشته قنات را تا پایان سال با اعتبار ۱۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال لایروبی و مرمت کنیم.

در این نشست مقرر شد هفت نقطه بحرانی جهت ایجاد پد بالگرد برای اورژانس هوایی جانمایی و عملیات اجرایی آنها هر چه سریعتر آغاز شود.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار