نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. شهريور 1398 - 8:20   |   کد مطلب: 27438
مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید و برداشت انگور نسبت به سال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و به بیش از ۲۴۰ هزار تن برسد.
انگور ملایر

به گزارش ملایری‌ها؛ مصطفی باقرزاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سال گذشته به علت سرمای بهاره حدود ۲۰ درصد سرمازدگی در سطح باغ‌های انگور این شهرستان داشتیم که میزان تولید را به بیش از ۱۹۰ هزار تن کاهش داد.

وی افزود: در حال حاضر برداشت انگور از نیمه شهریور آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه مهرماه این روند ادامه پیدا کند.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: حدود ۷۶ درصد از انگور برداشت شده به انواع کشمش تیزابی، آفتابی و سایه خشک تبدیل می‌شود و مابقی به صورت تازه‌خوری و دیگر مشتقات انگور همچون شیره، رب انگور، شربت، آبغوره و سرکه مصرف می‌شود.

باقرزاده متوسط عملکرد انگور در هر هکتار را حدود ۲۳ تن و ۲۰۰ کیلوگرم در سالجاری ارزیابی کرد و گفت: در صورت داربستی کردن باغ‌های انگور این میزان تولید به بیش از سه تا چهار برابر می‌رسد.

وی بیان کرد: امسال متوسط عملکرد برداشت انگور در یکی از باغ‌های نمونه ملایر مربوط به «حسام بیات» در روستای ورچق  به ۱۱۵ تن و ۶۸۷ کیلوگرم در هر هکتار رسید.

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر داربستی و اجرای طرح فراز، آبیاری قطره‌ای، استفاده از کودهای ریز مغذی، رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت به‌ویژه در زمان رشد گیاه تا زمان برداشت و استفاده از نظرهای کارشناسان را از جمله موارد مهم در افزایش سطح عملکرد انگور در این باغ نمونه عنوان کرد.

باقرزاده گفت: هم اکنون حدود ۲۵ هکتار از سطح تاکستان‌های ملایر داربستی است و ۲۲ هکتار دیگر نیز برای اجرای طرح فراز در دست اقدام است و در بانک عامل در مرحله عقد قرارداد است.

وی افزود: حدود ۲۸۰ هکتار نیز پرونده داریم که متقاضی احداث باغ داربستی جدید و یا اصلاح باغ قدیمی و سنتی و تبدیل آن به داربستی هستند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار