نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. شهريور 1398 - 22:26   |   کد مطلب: 27437
استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: ساده اندیشی است که تصور کنیم می‌توان با غرب به مفاهمه رسید. گفتگوی تمدن‌ها با غرب نتیجه‌ای جز وابستگی، انفعال و زیر سلطه رفتن ندارد و کسانی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کنند باید بدانند که امروز این عرصه، عرصه جنگ نرم است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از راه دانا؛ محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در آیین اختتامیه نخستین دوره توانمندسازی فرماندهان گردانهای سایبری بسیج که عصر امروز با حضور سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران و مسلم معین، مسئول سازمان فضای مجازی بسیج برگزار شد، اظهار داشت: ساده اندیشی است که تصور کنیم می‌توان با غرب به مفاهمه رسید. گفتگوی تمدن‌ها با غرب نتیجه‌ای جز وابستگی، انفعال و زیر سلطه رفتن ندارد. کسانی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کنند باید بدانند که امروز این عرصه، عرصه جنگ نرم است.

وی افزود: اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، می‌بینیم غربی‌ها در تمام طول تاریخ قصد داشته‌اند به شرق چیره شوند. این در حالی است که شرق دارای تمدنی دیرینه است. بر مبنای همین دیدگاه بود که اسکندر به ایران یورش برد و  امپراطوری هخامنشیان را شکست داد.

رجبی دوانی گفت: عامل اصلی تمام جنگ‌ها در تاریخ نیز خودبرتر بینی غربی ها در تاریخ بوده است که می خواستند بر تمام دنیا مسلط شوند. این برتری طلبی حتی بعد از عیسی مسیح نیز ادامه پیدا کرد و رنگ و بوی دینی به خود گرفت. آنها خود را موحد می‌دانستند و ایرانیان را مشرک می‌خواندند تا اینکه اسلام ظهور کرد و در دوران رسالت پیامبر و تشکیل حکومت اسلام در مدینه، نخستین رویارویی اسلام و غرب در سال پنجم بعد از هجرت صورت پذیرفت.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: از آن زمان به بعد جنگ‌های اسلام با غربی‌ها ادامه داشت و پیروزی‌هایی که جریان اسلام به دست آورد باعث شد تا اسپانیا و روم و پرتغال امروزی و بخش‌های مهمی از فرانسه امروزی به دست مسلمانان افتد. همین شکست‌ها از آن زمان به بعد باعث شد تا غربی‌ها که دیدند نمی‌توانند مقابل مسلمانان ایستادگی کنند، به اقدامات فرهنگی علیه مسلمانان روی آوردند و جنگ خود با مسلمانان را به این سمت آوردند و تا چند دهه نیز توهین به مقدسات مسلمانان را در دستور کار قرار دادند اما باز هم دیدند از این طریق نمی‌توانند مسلط شوند؛  لذا این بار به تحت تاثیر قرار دادن جوان‌های مسلمان و تحریف افکار این جوانان روی آوردند.

رجبی دوانی افزود: بعد از شکست‌های پی در پی غرب در قبال اسلام، این بار به ترجمه قرآن به سبک خودشان روی آوردند. ترجمه‌هایی که باعث می‌شد وقتی یک مسیحی این ترجمه قرآن را می‌خواند از اسلام متنفر شود. در ادامه از رواج فساد و فحشا گرفته تا ایجاد اختلافات قومی و قبیله‌ای میان مسلمانان رفته رفته باعث شد تا مسلمانان دچار انشقاق شوند و رفته رفته قلمرو مسلمانان از جنوب اسپانیا عقب کشیده شد.

این استاد دانشگاه با ادامه تبیین سیاست‌‌های غرب در مقابله با مسلمانان بیان داشت: غرب از زمانی که مطمئن شد که مسلمانان دیگر نمی‌توانند از لحاظ نظامی آنها را شکست دهند، به کار علمی در خصوص فقه و علوم اسلام روی آوردند تا بتوانند در آن تحریف ایجاد کنند. آنها کاری کردند که نقاط قوت و ضعف مسلمانان را بشناسند تا بدانند چگونه می‌توانند بر آنها مسلط شوند.

رجبی با بیان اینکه در مسیر فعالیت‌های ضد اسلامی غرب تا دوران معاصر، انقلاب اسلامی آمد و معادله تحمیل غرب را بر هم زد، خاطر نشان کرد: اینکه دین و سیاست باید از یکدیگر جدا شوند تا پیشرفت حاصل شود، توسط انقلاب اسلامی بهم ریخت و همین باعث شد تا غرب احساس خطر کند. انقلاب اسلامی ثابت کرد که دین از سیاست جدا نیست و برای پیشرفت باید در کنار هم قرار گیرند. همین مسئله باعث شد تا آنها احساس کنند اگر انقلاب اسلامی پیشرفت کند، می‌تواند زمینه ساز تسلط دوباره مسلمانان بر غرب باشد. به همین دلیل از همان ابتدا اقدام به تخریب و دشمنی با انقلاب اسلامی پرداختند.

وی گفت: شرق و غرب این بار دست در دست یکدیگر داده بودند تا جمهوری اسلامی را شکست دهند اما در طول 40 سال گذشته نتوانستند خدشه ای به ایران وارد کنند. همین مسئله باعث شد تا به جنگ نرم روی آورده و  وقتی از جنگ سخت نتیجه نگرفتند، روی جنگ نرم کار کردند که پایه‌های اعتقادی مردم را سست کنند تا بتوانند به راحتی نظام جمهوری اسلامی را شکست دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از ابزارهای اصلی دشمن در جنگ نرم، فضای مجازی است،‌ اظهار داشت: امروز دشمن با استفاده از این عرصه به جنگ جمهوری اسلامی رفته است؛ بنابراین ما امروز هم در جنگ هستیم اما شکل آن از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر کرده است.

رجبی دوانی گفت: در طول تاریخ هرگاه شیعه قدرت پیدا کرده تمدنی را شکل داده است. امروز حرکت انقلاب اسلامی با رهبری خردمند مقام معظم رهبری به دنبال تشکیل یک تمدن جدید در عالم شیعه و اسلام است .

وی تصریح کرد: امروز نفوذ صورت گرفته است. زمانی بود که اسم آمریکا با نفرت در جامعه همراه بود اما امروز می‌بینیم مقامات رده بالای ما فرزندان خود را برای تحصیل یا زندگی به آمریکا می فرستند؛ ما وظیفه داریم با این قضایا مقابله کنیم.

رجبی دوانی افزود: ترامپ اگر یک خدمت به جمهوری اسلامی کند این است که وابستگان به مسئولان جمهوری اسلامی را از کشورش اخراج کند اما یقین بدانید اینکار را نخواهد کرد چراکه این افراد ابزارهای مناسبی برای جاسوسی آمریکا هستند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: مقاومت مردم نشان از این دارد که به لطف خدا و با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبری انقلاب،  تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت، به شرطی که مسئولان و مدیران کشور در مسیر رهنمودهای رهبری حرکت کنند.

رجبی دوانی با بیان اینکه خطر امروز در خارج از کشور نیست بلکه در داخل کشور است، یادآور شد: ما در سال جاری، انتخابات مهم مجلس را داریم. برخی در داخل می‌خواهند با حاشیه‌سازی‌هایی چون دروغ دختر آبی، افتضاح اصلی خود را برای انتخابات بپوشانند. در انتخابات آینده می‌خواهند با همین روش جلوی روشن شدن مسائل اصلی گرفته شود اما با تلاش نیروهای انقلابی و جهادگران عرصه فضای مجازی، باید مقابل این اقدامات ایستاد. ان‌شاءالله به یاری خداوند شاهد تشکیل تمدن نوین اسلامی توسط جمهوری اسلامی باشیم تا بر ظهور حضرت مهدی(عج) زمینه‌ساز باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار