پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

16. شهريور 1398 - 8:47   |   کد مطلب: 27360
تعزیه روستای سلطانیه با قدمتی بیش از دو قرن یکی از آیین های محرمی شهرستان ملایر است که با نثار هنرش برای سلطان عشق سلطانی می کند.
تعزیه سلطانیه

به گزارش ملایری‌ها به نقل از شبستان از ملایر ، سلطانیه روستای کوچکی که ۲۰۰ سال است دارد تعزیه خوانی می‌کند و با نثار هنرش برای سلطان عشق سلطانی می کند.
روستایی در ۱۵ کیلومتری ملایر و نزدیکی تپه نوشیجان، روستایی با ۵۰ خانوار و ۲۵۰ نفر جمعیت هنرمندان تعزیه خوانی این روستا بیش از دو قرن است که در  هنر تعزیه  تا به امروز فعالیت خود را ادامه داده و به عشق حسین آیین سنتی مذهبی روستا را حفظ کرده اند.
  حین عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت:‌ ۶۶ سال سن دارد و بیش از ۵۰ سال است تعزیه خوانی می کند.
پیر غلام و رییس هیات  تعزیه داران سید الشهدای  روستای سلطانیه   با اشاره به اینکه تعزیه خوانی یک آیین قدیمی و مستمر  است افزود: این آیین به دلیل استمرار در سنت ایرانی غیر قابل تغییر شده زیرا با ایمان و اعتقاد مردم سر کار دارد .
وی با اشاره به اینکه تعزیه مهمترین آیین به تصویر کشیدن صحنه‌های مختلف مصائب اهل بیت ویژه حادثه کربلاست  بیان کرد: هدف شبیه خوانان یادآوری مسائل کربلا برای مردم است.

 

 

تعزیه با قدمت ۲۰۰ سال 
عظیمی با اشاره به این که تعزیه روستای سلطانیه  بیش از دو قرن قدمت دارد  بیان کرد: اجداد ما از گذشته در این روستا تعزیه اجرا می‌کردند و مراسم تعزیه در ماه محرم، اربعین حسینی، بیست و هشتم ماه صفر،ماه رمضان، ایام پیروزی انقلاب و.. برگزار می شود.
پیرغلام تعزیه سلطانیه ملایر گفت:در گذشته مردم کرسی هایی را در میدان تعزیه می چیدند تا پیرمردها و خانم ها روی کلیه ها نشسته و به راحتی تعزیرات تماشا کند اما امروز مردم دوریک   سن که برای تعزیه تهیه شده حلقه می زنند و تعزیه را تماشا می کنند.
وی گفت: شب اول محرم تعزیه روستای سلطانیه به نیت امام موسی کاظم ( ع) با نام تعزیه موسی بن جعفر شروع می شود. 
عظیمی  تصریح کرد: دومین روز محرم تعزیه جنایت‌های منصور دوانقی اجرا می‌شود آن هم به یاد مظلومیت سادات علوی با بی‌رحمی لابلای در و دیوار گذاشتن می‌شدند و مصیبتی سخت برای شیعیان است. 
وی بیان کرد :در روزهای دیگر تعزیه طفلان مسلم ،مسلم بن عقیل ،حر ریاحی ،قاسم، حضرت علی اکبر و حضرت عباس برگزار می‌شود .
پیر غلام تعزیه سلطانیه  اضافه  کرد: روز عاشورا هم از صبح تا ظهر به یاد مظلومیت سید و سالار شهیدان تعزیه امام حسین ( ع)  اجرا می‌شود که تعزیه از اول صبح از توبه حضرت حجت شروع می شود و یاران امام به نوبت به میدان رفته و رجز می خوانند و بعد از رزمی جانانه در راه به شهادت می‌رسند و بعد از ظهر روز یازدهم محرم هم تعزیه بازار شام و خرابه های شام اسرای کربلا را اجرا می کنیم.

 

فعالیت  بیش از ۵۰ نفر در تعزیه خوانی
وی با اشاره به اینکه ۱۴ نفر در تعزیه سلطانی فعالیت دارند گفت: بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر هم به عنوان سیاهی لشکر با گروه هنری تعزیه سلطانیه همکاری می کنند.
عظیمی افزود: گروه تعزیه خوانی ما تجهیزاتی را نیز برای اجرای تعزیه دارد که این تجهیزات شامل اسب،لباس شبیه خوانان، طبل،نیزه،سپر،تیر،مشک آب ،خیمه و جایگاه تعزیه خوانی  است که هزینه آن از کمک‌ و نذورات مردمی بوده و برای ساخت این جایگاه در میدان وسط روستا نیز هزینه شده است.
وی بیان کرد:لطف خدا شامل ما هم شده و در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا بیش از ۱۰ هزار نفر از استان‌ها، شهرها ،روستاهای مختلف تعزیه سلطانیه را تماشا می کنند.
 وی با بیان اینکه هزینه‌های  اجرا و برنامه‌های تعزیه از سمت خیران و نذورات مردمی تامین می‌شود و مردم عنایات زیادی را با توسل به امام حسین و ائمه اطهار از این برنامه معنوی برده‌اند بیان کرد: شفای بسیاری از بیماران صعب العلاج، فرزند دار شدن بسیاری از خانواده ها ،رفع بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات و...از عنایات و توسلات مردم به تعزیه سلطانیه بوده که بسیاری از این خانواده‌ها بعد از گرفتن حاجت خود نذورات خود را وقف تعزیه سلطانیه می کنند.

 

افتخار می کنم که لباس نوکری سالار شهیدان را برتن دارم
وی با اشاره به اینکه افتخار می‌کند که لباس نوکری سید و سالار شهیدان را به تن دارد افزود: وقتی لباس تعزیه را به تن می کنم غرور حسینی  هم وجودم را فرا می‌گیرد و بیش از ۵۰ سال است که افتخار نوکری امام حسین را دارم و هر چه در زندگی دارم از عنایات حضرت امام حسین و حضرت ابوالفضل  است. 
وی تصریح کرد: در روز عاشورا هم همه کسانی که به سلطانیه مبآیند میهمان خوان گسترده امام حسین بوده و هیچ کس بدون ناهار از این مکان نمی‌رود.

وی گفت :در دوران فعالیت هم سعی کردم آیین تعزیه خوانی را به صورت سنتی و مانند گذشته حفظ کنم و با وجود سبک،های جدید که داریم  به سبک گذشته اجرای این آیین را حفظ کرده ایم.
عظیمی  با بیان اینکه یک سری از طرح‌ها و بدعت‌های  جدید امروز که هنر اصیل تعزیه را تهدید می‌کند گفت:مسئولان فرهنگی باید با حمایت از این هنر از ورود آسیب‌ها و چالش‌ها به هنر مذهبی و آیینی جلوگیری کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار