فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

23. مرداد 1398 - 22:20   |   کد مطلب: 27225
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبر داد
واگذاری 3 پروژه مهم آبی همدان به بخش خصوصی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان از واگذاری 3 پروژه مهم استان به بخش خصوصی خبرداد و گفت: 3 پروژه مهم حوزه آب استان همدان با 380 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گزارش ملایری‌ها؛ منصور ستوده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: سد خرمرود به صورت فاینانس داخلی، ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه سد کلان ملایر به صورت BOT و سد سرابی تویسرکان به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
وی تصریح کرد: سد خرمرد 2.8 میلیون مترمکعب آب شرب روستاها و صنعت این شهرستان، سد کلان ملایر 12 میلیون مترمکعب آب این  شهرستان را با 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و سد سرابی 7 میلیون مترمکعب با 23 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را تأمین خواهد کرد.
 
پروژه‌های مهم آبرسانی در استان همدان
 
وی با اشاره به پروژه‌های مهم این شرکت در استان همدان، افزود: علاوه بر اینکه بحث احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در تمامی شهرستان های استان در حال انجام است در بخش آبهای سطحی نیز بحث آبرسانی به شهرستان همدان از سد تالوار در حال حاضر 64 درصد پیشرفت داشته و به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
ستوده ادامه داد: در شهرستان تویسرکان آبرسانی از سد سرابی به این شهرستان 96 درصد پیشرفت دارد و سد خرمرود با 318 میلیاردتومان سرمایه‌گذاری تا کنون 24 درصد پیشرفت دارد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان خاطرنشان کرد: در شهرستان نهاوند سد مخزنی گرین با اعتبار250 میلیارد تومان 10 درصد پیشرفت دارد که با احداث این سد 22 میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت نهاوند تأمین می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر دو پروژه مهم تصفیه خانه ملایر با 72 درصد پیشرفت و آبرسانی به ملایر از سد کلان 85 درصد پیشرفت دارد،  یادآور شد: ساختمان سد نعمت آباد تا کنون 82 درصد پیشرفت دارد و امسال 26 میلیارد تومان اعتبار داده شده که به اتمام برسد.
 
انتقال پساب به منطقه ویژه جهان آباد 40 میلیارد تومان اعتبار نیازدارد
 
وی با اشاره به انتقال پسلاب تصفیه خانه همدان به منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد، بیان کرد: امسال 3 میلیون متر مکعب از پساب تصفیه خانه به منطقه ویژه جهان آباد اختصاص یافت که از نیروگاه تا منطقه ویژه 20 کیلومتر خط لوله نیاز است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه به دنبال مطالعات انتقال پساب به منطقه ویژه هستیم، تصریح کرد: این پروژه 35 تا 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
ستوده با اشاره به خسارات ناشی از سیل در استان همدان، عنوان کرد: 7.5 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل فروردین امسال از وزارت نیرو دریافت کردیم که 3 میلیارد تومان برای رودخانه‌ها و 4.5 میلیارد تومان برای تأسیسات آب بوده است.
 
وی  از افزایش 86 درصدی اعتبارات آب استان در سالجاری خبرداد و افزود: در سال گذشته اعتبارات ملی و استانی شرکت آب منطقه ای استان 30 میلیارد تومان بود که امسال توانستیم به 63 میلیارد تومان برسانیم.
 
پلمب 3674 حلقه چاه غیرمجاز در همدان
 
وی با بیان اینکه از سال 93 تا کنون 3674 حلقه چاه غیرمجاز در استان پلمب شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام باعث جلوگیری از برداشت 262 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: از ابتدای سال 98 تا کنون 191 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که از برداشت 5.8 میلیون مترمکعب آب مازاد از آبخوان جلوگیری شده است.
 
ستوده با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند برروی چاه‌های مجاز استان،  افزود: همچنین 4447 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب شده است.
 
وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سالهای گذشته وضعیت مناسبی دارد، تصریح کرد: در سالجاری به دلیل بارشهای خوبی که رخ داد حجم دریاچه‌ها افزایش یافته اما به دلیل افزایش دما و گرمای هوا مصارف نیز زیاد شده است که لازم است مردم همچنان الگوی مصرف را رعایت کنند تا بدون مشکل وارد سال آبی جدید شویم.
 
افزایش 55 درصدی بارندگی در سالجاری
 
این مقام مسئول یادآور شد: میانگین بارش تا کنون 604میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 55 درصد و نسبت به بلند مدت  75 درصد افزایش داشته  است.
 
ستوده افزود: درحال حاضر سد اکباتان 30 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده دارد درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته 25 میلیون متر مکعب آب در پشت این سد وجود داشت.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه 89 درصد حجم سد اکباتان پر است، بیان کرد: 1200 لیتر در ثانیه آب برای مصرف شرب همدان از سد اکباتان برداشت می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار