نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. مرداد 1398 - 21:18   |   کد مطلب: 27178
تلویزیون به عنوان رسانه ملی مورد اعتماد همه خانواده ها است و با توجه به اینکه برنامه های تلویزیون رسمی کشور از نظر اعتقادی و امنیتی مورد تایید است این تصور اشتباه برای والدین پیش میآید که فرزندان آنها می توانند همه برنامه های تلویزیون را بدون محدودیت ببیند و این دیدگاه آسیب هایی را برای خانواده ها به همراه دارد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از عصر همدان، امروزه رسانه ها نه تنها بخش مهمی از اوقات فراغت افراد را به خود اختصاص داده اند بلکه تا جایی پیش رفته اند که به عنوان جزء جدایی ناپذیر از زندگی فرد جایگاه خود را تثبیت کرده اند.  به طور نسبی در کشور ما جایگاه رسانه ها از حاشیه زندگی افراد  به بطن آن تغییر یافته و رسانه به عنوان لازمه زندگی مدرن نقش خود را در تمام لحظات حیات فرد تثبیت کرده است.
با گرایش روز افزون افراد جامعه به انواع رسانه ها، آسیبهای اجتماعی تازه ای که رهاورد این سبک جدید زندگی در عصر رسانه است، زندگی فردی و اجتماعی ما  را تهدید میکند. کارشناسان فضای مجازی و سواد رسانه ای با تاکید برآسیبهای جدید دنیای مدرن سعی در کاهش آن   داشته و باتشریح  پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی، اینترنت و پیام رسان های مختلف می کوشند زنگ خطر استفاده بیش از حد از این رسانه ها را در جامعه به صدا درآورند اما بخشی از رسانه ها از دید کارشناسان پنهان مانده است.

در تحلیل های کارشناسان کمتر در مورد استفاده از تلوزیون و برنامه های آن که رسانه ملی ماست صحبت شده است در حالیکه این رسانه به عنوان  تریبون اصلی یک کشور در بین مخاطبان رسانه ای عاری از هرگونه آسیب جلوه کرده و افراد در هر سنی مجاز به استفاده از این رسانه دیداری هستند و این رسانه ایمن به کانونی برای گذراندن اوقات فراغت جمع خانواده تبدیل شده و فرزندان همراه با والدین سریالهای تلویزیون را دنبال میکنند بدون اینکه خانواده نسبت به این موضوع احساس خطر داشته باشند.

خبرنگار عصر همدان با نگاهی متفاوت با کارشناسان درمورد تهدیدهای استفاده نادرست از تلویزیون گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید.

کارشناس فضای مجازی: کشوری میتواند در دنیا تعیین کننده باشد که رسانه اش قوی تر باشد

قاعد میرابیان کارشناس فضای مجازی و استاد دانشگاه در خصوص لزوم داشتن سواد رسانه در خانواده ها  اظهار داشت: بر اساس تقسیم بندی که یونسکو انجام داده است، افراد ملزم به داشتن سواد عاطفی ، سواد مالی ، سواد رسانه،سواد آی تی، سواد آموزش و پرورش  و سواد ارتباطی هستند. داشتن سواد رسانه در دنیای نوین و مدرن امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا رسانه ها مفاهیم ,اصول ,تفکرات  و خطوط مشخصی را برای افراد معین می کنند  و کشورهایی می توانند تعیین کننده باشند که از رسانه قویتری بهره مند باشند .

کارشناس فضای مجازی: یکی از اهداف رسانه تغییر فرهنگ است

میرابیان با تاکید بر جایگاه رسانه در خانواده های امروزی بیان کرد: وظیفه رسانه انتقال مفاهیم است  و ما باید انتخاب کنیم که مفاهیم اصلی و اصول را انتقال دهد. افراد باید بتوانند بر اساس چارچوب و شرایطی که در آن زندگی می کنند انتخاب کنند .یکی از اهداف رسانه تغییر فرهنگ است با توجه به خرده فرهنگ ها (باید ها و نباید ها ) خانواده باید از دانش رسانه برخوردار باشد و بتواند از رسانه به عنوان ابزار استفاده نماید .

میرابیان افزود: گام اول رسانه این است که یک ابزار و تله برای افرادی  باشد که نتوانسته اند برای فرزندان خود الگو سازی کنند. خانواده باید هدف و چارچوب معینی برای خود در نظر بگیرد و بر اساس آن از رسانه به عنوان ابزاری کمکی  در جهت نیل به اهداف خود استفاده کند .

وی تاکید کرد: این دیدگاه که برنامه های تلوزیون برای اوقات فراغت فرزندان مناسب است دیدگاه ساده انگارانه ای است زیرا تلوزیون هم باید با اصول سواد رسانه و متناسب با سن و نیاز افراد استفاده شد. قطعا برنامه هایی که برای بزرگسالان ساخته و اجرا می شود میتواند برای کودکان و نوجوانان منجر به آسیب شود.

سریالهای گروه بزرگسال میتواند برای کودک و نوجوان تهدید باشد

سهیلا آقاجانی روانشناس و مشاور کودک و نوجوان در مورد لزوم استفاده صحیح از رسانه ملی گفت: متاسفانه برخی خانواده ها گمان میکنند چون تلوزیون رسانه ملی ماست و همه برنامه های از نظر اعتقادی و امنیتی مورد تایید است مجاز هستند فرزندان خود را به تلویزیون بسپارند و نقش تربیتی برای این رسانه قائل باشند.

آقاجانی در خصوص آسیبهای تلویزیون برای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: درست است که دست اندرکاران تلوزیون برای ساخت برنامه های آن زحمت بسیار میکشند و همه برنامه ها پالایش شده است اما به طور حتم برنامه ای که ویژه گروه بزرگسال است میتواند برای نوجوان تهدید باشد.

روانشناس کودک: هم محتوای منفی و هم محتوای مثبت فیلمها میتواند بر روی کودکان اثر سوئی داشته باشد

وی در مورد محتوای برنامه های تلویزیون گفت: مهم نیست محتوای یک فیلم یا سریال مثبت باشد یا منفی همانقدر که فیلمهایی که حاوی شرارت ،خشونت، بدذاتی و خیانت هستند برای کودکان و نوجوانان آسیب به شمار می روند و میتوانند دنیای ذهنی کودک را نا ایمن کنند به همان نسبت هم نشان دادن روی مثبت زندگی مانند داستانهای عشقی می تواند در سنینی که فرد به بلوغ فکری نرسیده است آسیب زا باشد.

وی افزود: وقتی یک نوجوان که در اوج تغییرات روحی و عاطفی است با داستانهای عاشقانه سریالها و فیلمها همراه میشود با قهرمان داستان همزادپنداری کرده و زود هنگام به سمت دست اندازهای عاطفی حرکت میکند و به فکر تجربه عشق و ارتباطات عاشقانه می افتد.

آقاجانی با تاکید بر نظارت خانواده ها در استفاده فرزندان از تلویزیون گفت: حتی برخی برنامه های طنز و شیرین برای کودکان در الفاظ و کلام بدآموزی داشته و بهتر است والدین بر استفاده از برنامه های مناسب سن کودک نظارت داشته باشند.

 کارشناس جامعه شناسی: اغلب افراد سبک زندگی خود را بر اساس دیده هایشان در تلوزیون شکل می دهند

مجید سرکانی جامعه شناس و استاد دانشگاه در مورد جایگاه تلویزیون در زندگی افراد گفت: تلویزیون نقش بسیار عمده ای در تحولات هر جامعه دارد. در بین وسایل ارتباط جمعی تلویزیون از مخاطبان بسیار وسیعتری برخوردار است و می تواند در همه ابعاد زندگی افراد ورود پیدا کند. اغلب افراد سبک زندگی خود را براساس دیده ها و شنیده هایشان از تلویزیون شکل می دهند. کودکان در این بین بیشتر  تحت تاثیر قرار می گیرند .

سرکانی ضمن تاکید بر استفاده صحیح از همه رسانه ها اظهار داشت: استفاده نادرست از تلویزیون هم مانند هر رسانه دیگری برای افراد آسیب هایی را در پی خواهد داشت که می توان به  تن پرور شدن،  منفعل بودن و غرق در خواب بودن به عنوان برخی آسیبهای تلویزیون اشاره کرد

سیاه نمایی و یا سفید نمایی فیلم های تلوزیونی بر روی مخاطبان تاثیر میگذارد

وی افزود: در اکثر برنامه های تلویزیونی مشاهده می کنیم که سیاه نمایی و یا سفید نمایی بسیار بزرگی رخ می دهد بدین معنا که یک فرد مثبت در حد اعلی و یا یک منفی در حد مطلق شرارت، به تصویر کشیده می شود و این بر روی مخاطب به ویژه نوجوانان تاثیر بسیاری دارد.

این جامعه شناس گفت علاوه بر موارد یاد شده برنامه های تلوزیونی می توانند آسیبهای دیگری نظیر تضعیف تمایز و هویت جنسی، تضیف نقش های جنسیتی،  تغییر در سبک زندگی و تبلیغ الگوی خاصی در خانواده داشته باشد .

وی گفت: برنامه های تلویزیونی در رسانه ملی ما حتی در تبلیغات منازل لاکچری را به مخاطبان خود نشان می دهد و باعث اثار سوء بر خانواده ها می شود.

همه رسانه ها حتی تلویزیون ملی میتواند در صورت استفاده نامناسب آسیبهایی را برای خانواده به همراه داشته باشد و تنها راه محفوظ ماندن از آسیبها داشتن سواد رسانه ای و رعایت رژیم مصزف در رسانه است. همانطور که غذاهای گیاهی و گوشتی مفید برای نوزاد شیرخوار مناسب نیست همه برنامه های پالایش شده و مفید تلویزیون هم برای کودک و نوجوان مناسب نیست و هربرنامه ای برای قشر خاصی طراحی و تولید شده است. رعایت رژیم مصرف صحیح رسانه در خانواده میتواند آسیبهای اجتماعی همه رسانه ها و شبکه های اجتماعی را به حداقل برساند و این مهم جز با گسترش سواد رسانه ای در بین خانواده میسر نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار