نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. تير 1398 - 15:53   |   کد مطلب: 27065
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان بیان کرد: طبق آخرین بررسی های صورت گرفته همدان چهارمین استان سالمند کشور است.

به گزارش ملایری‌ها؛ فرید الدین حجت الاسلامی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از مشکلات عمده سالمندان از دست دادن حافظه است و بسیاری از این افراد به اسم مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی پذیرش می‌شوند در حالیکه خانواده دارند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فرهنگ غنی مردم همدان هنوز به سمت نگهداری از سالمندان در مراکز روزانه سالمندان نرفته است، اولویت مراکز نگهداری روزانه آموزشی است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان بیان کرد: در مرکز روزانه پذیرش سالمندان، خدمات درمانی و پزشکی، کار درمانی، فیزیوتراپی، امور ورزشی، فرهنگی و آموزشی به افراد ارائه می‌شود و با توجه به خصوصی بودن این بخش، هزینه آن از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

حجت الاسلامی ادامه داد: با توجه به شاغل بودن فرزندان، افراد همانند قدیم وقت رسیدگی به والدین خود را ندارند بنابراین برای اینکه آنها با آرامش به فعالیت خود برسند، برای حفظ حرمت سالمندان، جلوگیری از پیشروی بیماری آلزایمر و پارکینسون و افزایش امید به زندگی، این مراکز روزانه دایر شده است.

وی بالا بودن شمار سالمندان در همدان را موید افزایش خدمات بهداشت و درمان دانست و اضافه کرد: دایر شدن این مراکز به کیفیت بخشی زندگی سالمندان کمک می‌کند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان اظهار داشت: تمامی خانواده‌های آسیب پذیر تا ۶۵ درصد ظرفیت اسمی بهزیستی یارانه دریافت می‌کنند یعنی اگر ظرفیت اسمی بهزیستی ۱۰۰ تن است تا ۶۵ تن می‌تواند یارانه پرداخت کند.

حجت الاسلامی توضیح داد: یارانه بر اساس نوع و درجه مرکز به عنوان کمک هزینه ماهانه حضور افراد در مراکز روزانه و شبانه پرداخت می‌شود که از چهار میلیون و ۴۵۰ هزار ریال آغاز شده و تا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار ریال می‌رسد البته در مراکز شبانه این رقم بین هفت میلیون و ۲۰۰ تا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار ریال است.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال هزینه باقی مانده باید توسط خانواده‌ها پرداخت شود و اگر خانواده متمکن باشد باید کل هزینه را خودشان پرداخت کنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان تاکید کرد: این نهاد تنها مکلف به پرداخت تمامی هزینه‌های افراد مجهول الهویه در مراکز سالمندان یا مراکز خدمات توانبخشی است و هم اینک ۳۳۰ فرد مجهول الهویه در مراکز توانبخشی بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند که مشخصات آنها در سامانه ملی ثبت شده است.

حجت الاسلامی گفت: هزینه خدمات توانبخشی، با توجه به تحریم و گرانی‌های افزایش داشته است و قیمت یک ویلچر از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال به ۲۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است با این وجود از کیفیت تجهیزات خریداری شده مددجویان کاهش نیافته است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی همدان بیان کرد: قیمت سمعک که بدون واسطه از شرکت وارد کننده ۶ میلیون ریال خریداری می‌شد هم اینک به ۵۰ میلیون ریال رسیده است با این وجود ۳۳۰ مورد توزیع سمعک سال گذشته در همدان صورت گرفت.

حجت الاسلامی اضافه کرد: ۶۹۰ کودک ضایعه نخاعی در همدان حضور دارند که ماهانه برای خرید لوازم بهداشتی هر یک از این افراد ۸۰۰ هزار ریال پرداخت می‌شود همچنین برای خدمات پرستای بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال ماهانه پرداخت می‌شود.

وی با عنوان اینکه ۱۹۶ کودک اوتیسم در همدان شناسایی شدند گفت: برای بهره برداری از مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان اوتیسم باید حداقل ۵۰ تن متقاضی وجود داشته باشد که در همدان ۱۲ تن متقاضی بودند و به علت نداشتن صرفه اقتصادی این مرکز بهره برداری نشد.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار