نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. تير 1398 - 8:10   |   کد مطلب: 27039
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه هم اکنون سطح زیر کشت زعفران در ملایر ۷۳ هکتار است گفت: بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سند توسعه ۳ ساله ‌ملایر سطح کشت این محصول تا سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ هکتار می‌رسد.

به گزارش ملایری‌ها؛ مصطفی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه هم اکنون سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان 73 هکتار است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال 290 تا 300 کیلو محصول زعفران  در ملایر برداشت شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سطح زیر کشت محصول زعفران در شهرستان ملایر 58 هکتار بوده و حدود 220 تا 230 کیلو زعفران از این میزان اراضی برداشت شده‌ است، ابراز کرد: امسال 15 هکتار به این اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان اضافه شده و این رقم  به 73 هکتار رسیده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد:کم‌آب بر بودن این محصول  تقاضا در بین کشاورزان برای کشت را افزایش داده ‌بنابراین پیش‌بینی می‌شود از اواخر تیر ماه تا اواخر مهر ماه امسال میزان 50 هکتار به اراضی زیر کشت زعفران در ملایر اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه ملایر در زمینه کشت محصول زعفران رتبه اول در استان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: به دلیل کیفیت بالای  این محصول حتی از  استان خراسان که مهد تولید زعفران است نیز خریدار داریم.

‌باقرزاده با تشریح وضعیت کشت زعفران در ملایر ابراز کرد: پیش‌بینی ما این است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 1400 سطح زیر کشت زعفران در ملایر به 200 هکتار برسد.

وی با بیان اینکه  هم‌اکنون در تمام روستاهای شهرستان ملایر شرایط کشت زعفران وجود دارد مگر اراضی به شدت شور و آهکی‌ اظهار داشت: این محصول در فصل رشد تا‌ باروری و‌گلدهی تنها به یکبار آبیاری نیاز دارد که این زمان نیز معمولا  در اوایل مهر ماه رخ میدهد یعنی وقتی که محصولات زراعی شهرستان  برداشت شده و ‌محصولات باغی نیز نیاز به آبیاری ندارند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی ملایر میزان پرداخت تسهیلات پایین را از مشکلات  اساسی زعفران کاران دانست و افزود: برای کشت هر هکتار زعفران به صورت استاندارد و اصولی مبلغ 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که میزان تسهیلات پرداختی از سوی دولت فقط 20 میلیارد تومان است که آن هم فقط برای خرید پیاز زعفران مورد هزینه می‌شود.

باقر زاده نداشتن نبود تعاونی مستقل در زمینه خرید، بسته‌بندی، بازاریابی و صادرات محصول زعفران در شهرستان را یکی دیگر از مشکلات اساسی برشمرد و گفت: تشکیل تعاونی مستقل  همانند تعاونی باغداران که کلیه زعفران‌کاران در آن نقش مستقیم داشته و بتوانند هئیت مدیره و‌ مدیر عامل  انتخاب کنند میتواند در رفع بسیاری از مشکلات فعالان این عرصه اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: تشکل تعاونی زعفران کاران  در شهرستان علاوه  بر آموزش و تشویق و ترغیب کشاورزان به توسعه کشت این محصول، سبب حضور کشاورزان از سایر نقاط کشور در شهرستان شده و  افزایش سطح علمی، صادرات، درآمدزایی و رونق اقتصادی را در پی‌خواهد داشت.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر هکتار  زعفران دو نفر در شهرستان فعال هستند که از یک هزارمتر تا 4 هکتار کشت زعفران دارند، گفت: نزدیک به 120 تا 150 نفر  در این حوزه کشاورز فعال داریم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار