نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

9. تير 1398 - 23:09   |   کد مطلب: 26992
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه برای انتقال آب شرب از سد کلان به شهر ملایر ۳۶ کیلومتر خط انتقال نیاز است، گفت: خط انتقال آب از سد‌ کلان به ملایر پیشرفت ۷۵ درصدی دارد.

به گزارش ملایری‌ها؛ منصور ستوده اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای همدان  به دنبال استقرار صنایع پر آب طلب و آلوده کننده به دلیل وضعیت نامناسب آبهای زیرزمینی نیست و به دنبال استقرار صنایع کم آب بر و اشتغالزایی بهتر و رونق تولید و کاهش آلودگی محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان افزود: از دیگر طرح های عمرانی امسال شرکت آب منطقه ای استان همدان، آبرسانی به ملایر از سد کلان (خط انتقال آب شرب و تصفیه خانه)، آبرسانی به تویسرکان از سد سرابی (خط انتقال آب شرب و تصفیه خانه) است که به ترتیب هر کدام دارای 75 درصد و 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح از سال 89 آغاز شده است، تصریح کرد: آب تصفیه شده از تصفیه‌خانه با خط انتقال به دو مخزن 5 هزار متر مکعبی در بام‌ ملایر و یک مخزن 14 هزار متر مکعبی درپیرویلان انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به‌ اینکه هم اکنون ظرفیت سد کلان تکمیل و حدود 45 میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده، بیان‌کرد: در حال حاضر آب سد باز و سرریز هم دارد.

ستوده ‌تأکید کرد: باز کردن آب سد علاوه بر تغذیه آبخوان در اراضی پایین دست سد، سبب بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش آب‌دهی چاه‌های پایین دست رودخانه و چاه‌های اطراف نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه شنا کردن در سد کلان و سایر سدها و تاسیسات آبی ممنوع است تصریح کرد: علاوه بر نگهبانی، تابلوهای هشدار دهنده نیز در اطراف دریاچه نصب شده است.

وی اظهار کرد: سد سرابی تویسرکان در 10 کیلومتری شهر تویسرکان است، این سد از نوع سنگ ریزه‌ای با هسته رسی با ارتفاع 70 متر و طول تاج 287 متر است که سالیانه 11 میلیون و پانصد هزار مترمکعب آب را تنظیم خواهد کرد.

وی افزود: ساخت سد نعمت آباد، سد خرمرود ، سد گرین ، آبرسانی به همدان ، انتقال آب از دره مرادبیگ به تصفیه خانه شهید بهشتی همدان، مطالعه تغذیه مصنوعی خردمند و ینگی کند در شهرستان ملایر تغذیه مصنوعی هلور و آجین در شهرستان‌ اسد‌آباد، مطالعه ساماندهی رودخانه‌های استان، مطالعه بند‌های ذخیره آب در تویسرکان، احداث کانالهای درجه یک آبیاری نهر شعبان، فارسبان، بیان‌تکه، راج و وهمان شهرستان نهاوند، اجرای طرح ملی استانی تعال بخشی منابع آب زیرزمینی استان، مرمت و بازسازی تاسیسات آبی ، تکمیل و تجهیز ایستگاه های پایش کیفی منابع آب استان، تکمیل و تجهیز شبکه های اندازه گیری آبهای سطحی و زیر زمینی استان، از مهمترین طرح های تملک داراییهای سرمایه ای ملی و استانی است که شرکت آب منطقه ای در سال جاری در دست اجرا دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار