نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. تير 1398 - 23:39   |   کد مطلب: 26983
با پایان فصل امتحانات و آغاز تعطیلات تابستانی، خانواده ها به دنبال ثبت نام دانش آموزان برای کسب مهارت در این فصل گرم هستند؛ فرصتی که می تواند استعداد های نوجوانان را در همین سن و سال کم مشخص و شکوفا کند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا؛ در سال‌های نه چندان دور و در زمانی که تلفن همراه، فضای مجازی، تجهیزات گسترده الکترونیکی و حتی کلاس‌های آموزشی متنوع نبود، نوجوانان به جز بازی‌های محلی در کوچه و پس کوچه‌های شهر، چاره دیگری برای پُر کردن اوقات فراغت نداشتند.

در آن زمان پایان درس، مدرسه و امتحانات مهمترین دغدغه نواجوانان بود. عده‌ای با حضور در باشگاه‌های ورزشی نهایت استفاده از فصل تابستان را می‌کردند و عده‌ای نیز در کنار پدر یا فردی مورد اعتماد کار می‌کردند.

این کار کردن تابستانی گاهی آغازی بر مهارت آموزی برای انتخاب شغل آینده و پایانی بر ادامه تحصیل می‌شد. عده‌ای نیز فقط تابستان را کار می‌کردند و با آغاز سال تحصیلی پس انداز خود را برای ادامه تحصیل نگه می‌داشتند.

اما حالا این شیوه سنتی کمی تغییر کرده است. کمتر خانواده‌ای اجازه کار کردن به فرزند خود را در این سه ماه می‌دهد. حالا آنقدر کلاس‌های آموزشی، پرورشی، هنری و ورزشی گسترش یافته است که برخی برای انتخاب آنها دچار تردید می‌شوند.

از سوی دیگر فضای مجازی فرصت بهره وری و استفاده بهینه از زمان و اوقات فراغت از تحصیل را از دانش آموزان می‌گیرد و موجب گذر روزگار بدون هیچ برنامه مدونی می‌شود.

با فرا رسیدن این فصل، دغدغه خانواده‌ها برای غنی سازی اوقات فراغت و برنامه ریزی مناسب برای کودکان و نوجوانانشان دوچندان می‌شود. در سال‌های اخیر با وجود فضای مجازی بر این نگرانی‌ها و دغدغه‌های والدین افزوده شده است.

در این میان آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط نیز تمام توان خود را برای برگزاری کلاس‌های تابستانی به کار گرفته اند.

۲۷۰ پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان همدان تعیین شد

مدیرکل آموزش و پرورش همدان می‌گوید: امسال ۲۷۰ پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان استان در قالب کلاس‌های ورزشی، فرهنگی، هنری، دینی، ادبی و علمی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان این استان تعیین شده است.

محمد پورداود افزود: امسال برنامه ویژه ای برای برگزاری کلاس‌های اوغات فراغت در مناطق غیر برخوردار و محروم استان تدوین شده است.

وی اظهار داشت: ثبت نام ویژه کلاس‌های تابستانی از ۲۷ خردادماه در مدارس استان آغاز شده و تا شهریور ماه ادامه دارد.

پورداود عنوان کرد: اوقات فراغت فرصتی برای کسب مهارت‌های زندگی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان است که می‌تواند در پرورش و تربیت دانش آموزان ثمربخش باشد.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه‌ای باشد تا اصول ۶ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: برنامه‌های اوقات فراغت آموزش و پرورش در قالب پایگاه‌های تابستانی و طرح هجرت با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهادهای متولی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال طرح هجرت نیز در ۴۳۶ عرصه انجام می‌شود، پیش بینی کرد: در برنامه‌ها و فعالیت‌های اوقات فراغت و طرح هجرت امسال بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز زیر پوشش قرار گیرند.

اجرای ۴۵۷ عنوان برنامه غنی سازی اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همدان گفت: از تعداد ۲۷۰ پایگاه تابستانی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، ۱۲۰ پایگاه ویژه دختران و ۱۵۰ پایگاه ویژه پسران است.

یوسف سعیدی افزود: کلاس‌های اوقات فراغت دانش آموزان از روز شنبه هفته آینده آغاز و پیش بینی می‌شود ۱۰۰ هزار دانش آموز در این کلاس‌ها شرکت کنند.

وی اظهار داشت: ۴۵۷ عنوان برنامه به منظور آموزش و تربیت دانش آموزان و همچنین پر کردن اوقات فراغت آنها در فصل تابستان در نظر گرفته شده است.

سعیدی عنوان کرد: این پایگاه‌ها شامل دارالقرآن‌ها، کانون‌های فرهنگی، تربیتی و ورزشی، کانون‌های مدرسه‌ای و پژوهش سراها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های کلاس‌های تابستانی متناسب با پایگاه‌ها طرح ریزی شده است، اضافه کرد: در پایگاه‌های ورزشی کلاس‌های فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و دو و میدانی دایر است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همدان گفت: در دارالقرآن‌ها نیز کلاس‌های قرائت، حفظ، ترتیل، تجوید و روخوانی قرآن بر پا می‌شود.

وی ادامه داد: در کلاس‌های فرهنگی و هنری دوره‌های سرود، تئاتر، کاغذ دیواری، خطاطی و نقاشی در نظر گرفته شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزش فیزیک، شیمی و کارهای تحقیقاتی در پژوهش سراها برگزار می‌شود، افزود: کلاس‌های اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان از یکم تیرماه آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام و استفاده از این کلاس‌ها به پایگاه‌های تعیین شده در هر منطقه مراجعه کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های تابستانی در روستاها نیز در اولویت قرار دارد پیش بینی کرد: امسال ۴۰ درصد از دانش آموزان استان در این کلاس‌ها شرکت کنند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۷۴ هزار دانش آموز در کلاس‌های تابستانی شرکت کردند.

۳۸۰ عنوان برنامه هنری و تفریحی امسال اجرا می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان گفت: ۳۸۰ عنوان برنامه هنری و تفریحی امسال اجرا می‌شود که بخشی زیادی از آنها مختص اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است.

سید محمد رضا جوادی اظهار داشت: برنامه‌های کانون شامل کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های گروهی فرهنگی و جشنواره‌های ملی و بین المللی است که در سراسر استان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در کارگاه‌های آموزشی کودکان و نوجوانان نقاشی، سفالگری، طنز نویسی، پویانمایی، سرود، نقالی و شاهنامه خوانی، موسیقی، روباتیک، چرتکه، خوشنویسی و ساخت کاردستی را فرا می‌گیرند و در بخش فعالیت‌های گروهی با قصه گویی، کتابخوانی و تحقیق و پژوهش آشنا می‌شوند.

جوادی گفت: کودکان و نوجوانان علاقمند می‌توانند در جشنواره‌های قصه گویی، نمایش عروسکی، سرود و مهرواره پویانمایی و بازی‌های بومی و محلی شرکت کنند و از برنامه‌های تفریحی مانند اردو و سینما کانون نیز استفاده کرده و لذت ببرند.

مدیرکل کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان همدان با اشاره به آغاز کارگاه‌های تابستانی از بیست و پنجم خرداد خاطرنشان کرد: خانواده‌ها می‌توانند فرزندانشان را برای شرکت در این دوره‌های آموزشی تابستانی در یکی از مراکز کانون ثبت نام کنند.

وی یادآوری کرد: این کارگاه‌ها با محوریت خلاقیت، لذت و سادگی در قالب ۲۲ جلسه موضوعات متنوعی را به کودکان و نوجوانان آموزش داده و برای غنی سازی اوقات فراغت بسیار مفید است.

جوادی گفت: در تابستان که دانش آموزان از درس و مدرسه فارغ می‌شوند به فعالیت‌های نشاط آور و شادی آفرین نیاز بیشتری دارند و خانواده‌ها بسته به سلیقه، نیازهای روحی و توان مالی راه‌های متفاوتی را برای پر کردن اوقات بیکاری فرزندانشان انتخاب می‌کنند.

به گفته وی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان ۴۱ مرکز دارد که ۲۸ مرکز فرهنگی ثابت ویژه مخاطبان شهری، ۹ کتابخانه سیار روستایی ویژه مخاطبان روستایی و عشایری سراسر استان، یک کتابخانه سیار شهری در همدان ویژه مخاطبان حاشیه شهر و ۳ کتابخانه پستی برای ارسال کتاب به مخاطبان روستایی است.

جوادی ادامه داد: همچنین ۲ مرکز فرهنگی هنری در همدان و ملایر برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (کم بینا و نابینا، کم شنوا و ناشنوا و کم توان جسمی حرکتی) با حضور مربیان متخصص و مجرب در حال خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار