نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. تير 1398 - 22:43   |   کد مطلب: 26958
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: به محض تصویب طرح مرمت یخچال میرفتاح، عملیات مرمت و بازسازی این بنا آغاز می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ احمد ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ، در رابطه با آخرین وضعیت یخچال میرفتاح ملایر اظهار داشت: مرمت این بنا از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی استان همدان است به همین منظور  نیز 2 جلسه شورای فنی در سازمان برگزار کردیم که جلسه دوم باحضور مرمتگر فنی سازمان برگزار شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان همدان با اشاره به این که این مرمتگر از مرمتگران فنی و خبره سازمان است گفت: این مرمتگر در این جلسه چند راهکار برای مرمت یخچال میرفتاح ارائه کردند.

وی عنوان کرد: راهکارهای ارائه شده صورت جلسه شد و در قالب چند طرح مرمت برای تأیید مدیران ارشد به سازمان میراث فرهنگی در تهران فرستادیم.

ترابی با اعلام این که به محض تایید و تصویب یکی از طرح‌ها، عملیات مرمت یخچال میرفتاح آغاز می‌شود گفت: برای تسریع در روند کار تنها به نامه‌نگاری اکتفا نکردیم وبه طرق مختلف مرتب با مدیران و کارشناسان سازمان در ارتباط هستیم.

وی با بیان این که نباید مرمت صحیح و اصولی این بنا قربانی سرعت شود گفت: سعی کردیم بحث مرمت و بازسازی یخچال میرفتاح را موشکافانه بررسی و پیگیری کنیم؛ چرا که اگر بنایی پس از بازسازی و مرمت دوباره دچار مشکل و ریزش شود دیگر هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، یخچال میرفتاح از بناهای تاریخی شهرستان ملایر است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد.این بنا در تاریخ 25 اسفند 79 با شماره 3242 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

یخچال میرفتاح توسط شخصی به نام میرفتاح با معماری گنبدی ساخته شده است و ارتفاع آن از کف تا گنبد 12 متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ 4 متر است. یخچال میرفتاح از دو ورودی برخوردار بود که یکی به شکل دهلیز و مخصوص ریزش و تخلیه یخ بوده و دیگری محل رفت و آمد است و با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شد. بخش اعظمی از یخچال میرفتاح در فروردین ماه امسال به دلیل شدت بارش‌ها تخریب شد.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار