نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. خرداد 1398 - 21:02   |   کد مطلب: 26930
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: منبت ملایر باید با کار دست تولید شود و برای کسب نشان جغرافیایی نیز با تهران مکاتبه‌هایی انجام شده که نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا؛ علی مالمیر  در نشست بررسی مشکلات شهر ملی منبت افزود: با توجه به اینکه ایران از نظر تعداد شهر جهانی صنایع دستی نخستین کشور در ثبت جهانی است، نسبت به گذشته نگاه سختگیرانه‌تری توسط شورای جهانی صنایع دستی اعمال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش برای حضور داوران به شهر ملی منبت هستیم بیان کرد: ایجاد موزه یا گالری در دست پیگیری است تا بتوانیم مجوز آن را بگیریم و در صدد هستیم راه اندازی نمایشگاه دائمی را نیز با کمک بخش خصوصی احداث کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با تاکید بر اینکه داوران باید آثار منبت را در چهره شهر احساس کنند و معابر، خیابان، میادین و ورودی‌های شهر باید به نام منبت نامگذاری شود افزود: فروخته نشدن مبل و منبت خارجی موضوع مهم دیگری است که پیگیر آن هستیم.

مالمیر درباره شهر زیرزمینی سامن نیز اظهار داشت: از اعتبارات سال ۹۸ در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتباری اختصاص یابد تا بتوانیم ورودی‌های این دستکند را ساماندهی و مرحله نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: سه دانگ از ملک خانه منصوری توسط شهرداری تملک شده است که چنانچه استعلام آن انجام شود، ثبت مجدد این بنای تاریخی را انجام می‌دهیم.

مالمیر با بیان اینکه مرمت و بازسازی یخدان میرفتاح از اولویت‌های مهم ما است گفت: با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حال بررسی طرح مرمت این بنای تاریخی هستیم و با وجود اینکه هیچ اعتباری داده نشده است، اقدامات برای مرمت بنا را انجام می‌دهیم تا طرح متوقف نشود.

وی درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز اظهار داشت: سهم خوبی برای بیمه هنرمندان استان گرفتیم که با وجود تعداد زیاد هنرمندان این سهمیه کم است و چنانچه قانون حمایت از هنرمندان اجرایی شود، رقم بیمه شدگان استان افزایش پیدا می‌کند.

 

برای ثبت جهانی منبت همه پای کار باشند

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در این نشست تاکید کرد: هفت شاخص برای ثبت جهانی منبت تعیین شده است که برای دستیابی به این شاخص‌ها تمامی مجموعه شهرستان باید پای کار باشند.

قدرت الله ولدی راه اندازی بازارچه فروش، ایجاد موزه یا گالری دائمی، نامگذاری خیابان، میدان یا معبر به نام منبت، نوآوری و خلاقیت، ارتقای کیفیت، حمایت از تشکل‌های غیر دولتی، ثبت نشان‌های جغرافیایی و ملی و ساخت و نصب المان را از هفت شاخص مد نظر برای ثبت جهانی منبت عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی منبت ملایر در دست پیگیری و اجرا است که امیدواریم امسال بتوانیم این عنوان جهانی را کسب کنیم.

فرماندار ویژه ملایر بر لزوم راه اندازی طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن نیز تاکید کرد و ادامه داد: ۲۵۰ میلیارد ریال برای مرمت و احیای این دستکند تاریخی پیش بینی شده است که باید پیگیری‌های لازم برای اخذ آن انجام شود.

ولدی ایجاد سایت موزه ارگ باستانی نوشیجان، تأمین اعتبار خانه منصوری، بیمه حمایتی هنرمندان صنایع دستی و بازسازی یخدان میرفتاح را از دیگر ضرورت‌ها برشمرد و تاکید کرد: میراث فرهنگی استان برنامه زمانبندی ارائه دهد تا ما بتوانیم در مسیر مشخصی موارد را پیگیری و کمک‌های مورد نیاز را ارئه دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز گفت: تمامی اجزای شهرستان باید برای ثبت جهانی منبت ملایر مجدانه پای کار باشند و کارگروه ویژه ای در این زمینه تشکیل و یک کمیته روزانه اقدامات را پیگیری کند.

محمودرضا عراقی ادامه داد: تمامی طرح‌ها و ایده‌های ارائه شده برای نصب المان و نامگذاری معابر و منبتی شدن چهره شهر بررسی و بهترین طرح انتخاب شود و همه با هم برای ثبت جهانی منبت کمک کنیم.

ابراهیم جلیلی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز خواستار قرار گرفتن ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان در کنار ثبت جهانی منبت ملایر شد و افزود: از بین آثار استان همدان این اثر برند بهتری برای ثبت جهانی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار