نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. ارديبهشت 1398 - 15:12   |   کد مطلب: 26793
کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی استان همدان گفت: تحلیل درصد فرزند آوری در مادران بالای 30 سال موید افزایش سن فرزند آوری در این استان است.

به گزارش ملایری‌ها؛ مریم بگلری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: درصد فرزندان متولد شده از مادران بالای 30 سال استان از 31 درصد در سال 90 به 44.5 درصد در سال 97 رسیده است.
وی اضافه کرد: این روند افزایشی ناشی از بالا رفتن سن ازدواج، تاخیر در فرزندآوری و افزایش فاصله گذاری بین فرزندان است.
کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی همدان گفت: مهمترین تغییر و تحول جمعیتی در چند دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه کاهش چشمگیر باروری بشمار می رود.
بگلری افزود: میزان باروری کل در ایران در سه دهه اخیر با تحولات چشمگیری روبرو بوده و از حدود 7 فرزند در سال 1357 به 1.8 فرزند در سال 1390 تنزل یافته است.
وی با بیان اینکه این شاخص در استان همدان کمتر از میانگین کشوری و 1.7 فرزند است تاکید کرد: تداوم این امر می تواند بر توازن گروه های سنی و در ساختار جمعیت تاثیر منفی بگذارد.
کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی استان همدان بیان کرد: همچنین بر اساس مطالعات جمعیت شناسی و دیدگاه‌ های جمعیت شناسان در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت کشور در حدود سال‌های 1415 تا 1420 به صفر می رسد همچنین رشد جمعیت منفی شده و ساختار جمعیت در 20 سال آینده به سمت سالخوردگی می رود.
بگلری توضیح داد: کاهش نرخ باروری کلی به کمتر از حد جایگزینی با توجه به هرم جمعیتی هر کشور در طول زمان، ابتدا صفر شدن شاخص رشد جمعیت سپس منفی شدن این شاخص و همزمان با منفی شدن این شاخص، کاهش جمعیت را نیز به دنبال دارد.
وی ادامه داد: وقتی میزان باروری کل کمتر از (تقریبا) 2.1 فرزند برای هر زن باشد باروری زیر نرخ جانشینی قرار می گیرد به این معنی که در این جامعه هر زن به طور متوسط خودش را با یک فرزند دختر که تا اواسط دوره فرزندآوری زنده باشد جانشین نمی کند.
به عقیده کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی استان همدان عواملی نظیر میزان باروری کلی، بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن سن زنان در بارداری اول، شهر نشینی و صنعتی شدن، افزایش میزان تجرد قطعی، مهاجرت، شاغل بودن و ادامه تحصیل بانوان، کاهش میزان ازدواج و افزایش میزان طلاق در آمار باروری تاثیر داشته است.
بگلری اظهار داشت: موضوع باروری همواره یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحولات جمعیتی در هر کشور محسوب می شود بنابراین سیاست‌های جمعیتی در دنیا و کشورهای مختلف حول محور کاهش یا افزایش باروری اعمال می شود.
بگلری یادآوری کرد: در حال حاضر جمعیت جوان کشور از 18 تا 30 سال در حدود 19 میلیون و 349 هزار تن است که 30 درصد جوان‌های 20 تا 35 سال ازدواج نکرده اند.
وی ادامه داد: بر اساس آمار ثبت احوال متوسط رشد سالیانه جمعیت طی سال های 1335 از 3.12 درصد به 1.24 درصد در سال 90 رسیده است که این میزان در استان همدان طبق سرشماری سال 95 (23/.-) بوده است.
کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی استان همدان اظهار داشت: مقایسه آمار ازدواج در استان همدان در سال 97 نسبت به سال 96 نیز نشان دهنده کاهش 9.5 درصدی است که البته این روند کاهشی در ازدواج از سال 90 تا کنون ادامه دارد همچنین نسبت ازدواج به طلاق در سال گذشته 3.7 بوده است.
بگلری بیان کرد: با توجه به روند تغییرات جمعیتی در کشور، سیاست های کلی جمعیت در سی ام اردیبهشت 93 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و همه ساله از این تاریخ به مدت یک هفته تحت عنوان هفته ملی جمعیت برنامه های مختلف آموزشی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به منظور بزرگداشت هفته یادشده با هدف ارتقای میزان باروری کلی توسط مدیریت سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی و مراکز بهداشت برگزار می شود.
وی عمده فعالیت های مراکز بهداشت در طول سال را انجام مشاوره فرزندآوری برای زنان بی فرزند، تک فرزند و دارای 2 فرزند، تلاش در راستای افزایش بارداری های برنامه ریزی شده و کاهش عوارض سقط القایی، اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از عوامل مستعد کننده ناباروری های اکتسابی با توزیع کتابچه های آموزشی موجود عنوان کرد.
کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد: همچنین شناسایی و ارجاع زوج های نابارور برای درمان ناباروری و آموزش تکمیلی ازدواج و مشاوره زوج ها با هدف افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی صورت می گیرد.
بگلری تاکید کرد: با توجه به ترکیب سنی جمعیت و فعالیت هایی که در زمینه افزایش میزان باروری کلی صورت گرفته بر اساس سرشماری سال 95 میزان باروری کلی در استان همدان به حد جایگزینی 1.2 رسیده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار