پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

25. ارديبهشت 1398 - 14:08   |   کد مطلب: 26730
رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان گفت: یک حلقه مار غیرسمی 1.5 متری از داخل تسویه خانه این شهرستان زنده گیری شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ کرمعلی گیلانه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: پس از مشاهده مار توسط کارکنان تسویه خانه، این موضوع به یگان حفاظت محیط زیست تویسرکان اطلاع رسانی شد و با حضور تیمی در محل، با استفاده از وسیله مخصوص مار زنده گیری، سپس در محل مناسبی رها سازی شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان افزود: با ورود به فصل گرم سال احتمال حضور و مشاهده مار در مزارع، باغ و طبیعت بسیار زیاد است بناباین به طبیعت گردان، کشاورزان و باغداران توصیه می شود از کشتن مار پرهیز کنند.
گیلانه اضافه کرد: همچنین در صورت مشاهده مار در مناطق مسکونی موضوع را به آتش نشانی یا محیط زیست اطلاع رسانی کرده و از دست زدن و نزدیک شدن به مار پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه مارها به سه دسته سمی، نیمه سمی وغیرسمی تقسیم بندی می شوند گفت: در استان همدان 2 نوع مار سمی، سه نوع نیمه سمی، 16 نوع غیر سمی شناسایی و مشاهده شده است بنابراین هر ماری سمی و خطرناک نیست.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان توضیح داد: مارهای غیر سمی، غدد سم و دندان نیش ندارند و تنها با دندان های ریزی که دارند ایجاد خراش و زخم می کنند که این خراش می تواند ایجاد عفونت های شدید کند.
گیلانه افزود: در صورت مار گزیدگی بدون اتلاف وقت باید به مراکز درمانی مراجعه کرده و به هیچ عنوان شخص مار گزیده نباید رانندگی کند.
وی اضافه کرد: در مناطق نزدیک رودخانه ها احتمال حضور مار وجود دارد بنابراین باید هنگام اسکان در این مناطق احتیاط کرد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان اظهار داشت: شهروندان هنگام حضور در مناطق کوهستانی و دیم احتیاط بیشتری کنند چرا که زیر سنگ ها احتمال حضور مار وجود دارد پس از جابجایی سنگ ها خودداری شود.
گیلانه گفت: در صورت اتراق شب هنگام در طبیعت باید مواد غذایی به خصوص «گوشتی» که دارای بو هستند را از محل استراحت و چادر دور نگه داشت چرا که به علت قدرت بویایی بالای مار ، آنها به محل نگهداری مواد گوشتی مراجعه می کنند.
وی افزود: همچنین برای چادر زدن از زمین های مسطح و بدون شیار و ترک استفاده کنید و در صورت امکان در فصل گرما در اطراف چادر یا منزل خود چراغ روشن کنید چون مارها از نور گریزان هستند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان تاکید کرد: در صورت مشاهده مار بهترین کار ، تغییر مسیر حرکت است و باید از جابجا کردن این گونه جانوری خودداری کرد.
گیلانه اضافه کرد: اگر تنها راه برای در امان ماندن از گزش فرار است بهتر است به صورت مارپیچ یا زیگزاگ از مار دور شوید تا جهت یابی مار مختل شود.
وی گفت: ارتفاعات نظیر دیوارها و بالای درختان و خانه های حاشیه روستا محل تردد مارها است و نباید نزدیکی انبار هیزم، راه ورود به غارها و تلابها خوابید.
رییس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان افزود: در صورت مواجهه با مار در محل سکونت، در مواقع ضروری می توان از حشره کش ها یا کپسول مهار آتش استفاده کرد چرا که گاز این نوع کپسول سرد کننده بوده و موجب مهار جانور می شود.
گیلانه بیان کرد: هیچ جانداری بدون هدف آفریده نشده و مارها با کنترل جمعیت جوندگان نظیر موش و خرگوش و بسیاری از حشرات و پرندگان، نقش مهمی در اکوسیستم طبیعی دارند.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار