پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

2. ارديبهشت 1398 - 22:51   |   کد مطلب: 26611
رئیس اداره منایبع طبیعی ملایر گفت: سه اکیپ شامل دو اکیپ ثابت و یک اکیپ سیار برای جلوگیری از ورود زودهنگام و کنترل عشایر در مراتع ملایر مستقر شدند.

به گزارش ملایری‌ها؛ گودرز قیاسوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با بیان اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی وظیفه همگانی است اظهار کرد: در حال حاضر 151 هزار هکتار مراتع در سطح شهرستان ملایر وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراتع شهرستان دارای درجه‌بندی مراتع درجه یک تا 3 هستند،گفت 63 هزار هکتار از مراتع شهرستان مراتع درجه یک، 30 هزار هکتار مراتع درجه 2 و 44 هزار هکتار نیز مراتع درجه 3 هستند.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با بیان اینکه یکی از مشکلات مراتع شهرستان ملایر چرای بی‌رویه  است افزود:  تراکم دام در مراتع شهرستان سه برابر مراتع موجود است.

 وی با اشاره به نزولات آسمانی و بارش‌های خوب امسال وضعیت مراتع و پوشش گیاهی شهرستان را بسیار مساعد دانست و تصریح کرد: با این وجود تا رسیدن مراتع به استاندارد لازم زمان نیاز است.

 قیاسوند با بیان اینکه برای احیای پوشش گیاهی عملیات‌‌های مختلف از جمله کپه‌کاری، بذرپاشی و... توسط محیط زیست انجام می‌شود گفت: روستاییان نیز باید شرایط مراتع را رعایت کنند و بهره برداری‌های غیر مجاز نداشته باشند تا بتوانیم پوشش گیاهی فعلی را حفظ  کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ورود همه ساله عشایر در اردیبهشت ماه به مراتع ملایر افزود: تقویم کوچ عشایر از 15 اردیبهشت‌ماه است اما کوچ عشایر زودتر از موعد مقرر بوده و این مشکلی است که در سراسر کشور وجود دارد.

قیاسوند با بیان اینکه در حال حاضر سه اکیپ شامل دو اکیپ  ثابت در سه‌راهی بروجرد، نهاوند، ملایر، ویک اکیپ در حوزه سد کلان و یک اکیپ سیار برای کنترل زمان ورد عشایر نیز در شهرستان فعال هستند گفت: عشایر باید زمان کوچ را رعایت کرده و به موقع از مراتع خارج شوند.

وی با بیان اینکه هنوز عشایر مناطق گرمسیری وارد شهرستان نشده است اضافه کرد: بیشترین تمرکز ما امسال در حوزه سد کلان است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر بیان کرد: در صورت رعایت نکردن عشایر هنگام عبور از شهرستان در محل‌های اتراق بعد از 24 ساعت از سوی اداره منابع طبیعی برخورد قضایی با آنها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دو سامانه عرفی، عشایری مربوط به روستای علی‌آباد دمق و قلعه آقابیک به عنوان نقطه ییلاق عشایر در ملایر بوده خاطرنشان کرد: سایر عشایر  از شهرستان ملایر عبور می‌کنند و ییلاق خود را در مناطق دیگر استان می‌گذرانند. 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار