نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. فروردين 1398 - 11:23   |   کد مطلب: 26571
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان:
900 هزار هکتار از اراضی همدان جزو نقاط بحرانی است
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بيان اینکه 900 هزار هکتار از وسعت استان جزو نقاط بحرانی است که نیاز به مطالعه در حوزه آبخیزداری دارد گفت: امیدواریم امسال 200 میلیارد تومان برای تکمیل حوزه‌های آبخیزداری اختصاص یابد.

به گزارش ملایری‌ها محمدمهدی آرتیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه استان همدان یک‌میلیون و 949 هزار هکتار وسعت در حوزه آبخیزداری دارد اظهار کرد: 905 هزار هکتار از این وسعت جزو اراضی ملی است.

وی افزود: استان همدان تولیدکننده رواناب برای چهار حوزه اصلی شامل سفیدرود، سد کرخه، سد مرزی گاوشان و قره‌چای است که رواناب‌های همدان را به این سدها منتقل می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اینکه از مجموع مساحت استان، تاکنون برای 680 هزار هکتار آن مطالعه تفصیلی و اجرا شده است گفت: اجرای آبخیزداری با هدف کنترل آب، فرسایش، رسوبات و افزایش پوشش گیاهی انجام می‌شود.

آرتیمانی با بیان اینکه از 680 هزار هکتار مطالعه در حوزه آبخیزداری استان 300 هزار هکتار آن در طول سال‌های 71 تا 97 اجرا شده است ادامه داد: تاکنون از 35 درصد محدوده آبخیزداری استان 15 درصد اجرا شده که برای افزایش نیاز به اعتبار دارد.

وی با تاکید بر اینکه 900 هزار هکتار از وسعت استان جزو نقاط بحرانی است که نیاز به مطالعه در حوزه آبخیزداری دارد خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح کنترل رسوب، سیل و رواناب است که می‌تواند منجر به ایجاد تعادل و مدیریت جامع منابع آبی و خاکی شود.

آرتیمانی در خصوص اقدامات آبخیزداری در کنترل رواناب سیلاب استان در روزهای 12 و 13 فروردین‌ماه بیان کرد: در سیلاب این دو روز توانستیم 3 میلیون متر مکعب رواناب را کنترل و از نفوذ درصدی از رسوبات به سد «اکباتان»، «سرابی» و «کلان» جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف آبخیزداری جلوگیری از نفوذ رسوبات بالادستی به پایین‌دست و سازه‌های آبی است تصریح کرد: تاکنون بیش از 22 هزار سازه در سرشاخه‌های شهرستان‌های استان در سطوح مختلف انجام شده است.

آرتیمانی افزود: حوزه آبخیزداری منابع طبیعی به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری توانسته تاکنون 270 مترمکعب روان‌آب را کنترل و 81 مترمکعب آب را استحصال کند.

وی در خصوص برنامه‌های آبخیزداری در سال جاری نیز گفت: براساس دستور مقام معظم رهبری سال گذشته 16.5 میلیارد تومان اعتبار ملی به حوزه آبخیزداری استان اختصاص یافت.

آرتیمانی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال جاری این اعتبار به بیش از 200 میلیارد تومان برای تکمیل حوزه‌های آبخیزداری اختصاص یابد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار