نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. فروردين 1398 - 9:12   |   کد مطلب: 26553
مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه طبق سند راهبردی سه ساله باید در مجموع ۲۸ هکتار به سطح کشت ‌گلخانه‌های شهرستان افزوده شود گفت: در طول سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ باید ۲۸ هکتار به گلخانه‌های ملایر اضافه شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ علی مروت امیری  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ، با اشاره به اینکه هم‌اکنون سطح کشت گلخانه‌ای موجود در شهرستان 55 هزار متر مربع است اظهارداشت: تا سال 1400 در مجموع 28 هکتار باید به سطح کشت گلخانه‌ای ملایر افزوده شود.

وی ‌با بیان اینکه هم اکنون بستر برای ایجاد کشت گلخانه‌ای در این شهرستان مهیا است ابراز کرد: اولویت اول ما رفع مسائل و مشکلات کشت ‌گلخانه‌ای و توسعه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی در این‌ منطقه است.

مدیر جهاد‌کشاورزی ملایر توسعه آبیاری نوین  و کشت گلخانه‌ای‌ در اراضی کشاورزی این شهر  را از اولویت‌های ‌جهاد ملایر دانست و ابراز کرد: حرکت در توسعه این نوع کشت یک اولویت در حوزه کشاورزی این شهرستان است.

مروت امیری ‌با اشاره به اینکه توسعه و رونق کشت گلخانه‌ای رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال دارد خواستار همکاری بیشتر جهاد کشاورزی و امور منابع آب شهرستان در حل موانع و مشکلات متقاضیان کشت گلخانه‌ای و توسعه آن شد.

وی ایجاد تنوع در کشت‌های گلخانه‌ای را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر انواع کشت گلخانه‌ای همچون گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، سبزی و انواع نهال‌گل و گیاه در شهرک گلخانه‌ای ملایر تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد:  شهرک گلخانه‌ای ملایر 10 هکتار مساحت دارد  که برای 15 واحد گلخانه‌ای با 35 هزار مترمربع پروانه صادر شده و تمامی این واحدها مشغول به تولید هستند.

امیری  با بیان اینکه خارج از شهرک گلخانه‌ای ملایر حدود22 هزار مترمربع نیز برای کشت گلخانه‌ای پروانه صادر شده  گفت: هم اکنون  در مجموع سطح کشت گلخانه‌ای موجود این شهرستان 55 هزار مترمربع است.

وی با تأکید بر اینکه در سند راهبردی سه ساله شهرستان اجرای 8 هکتار کشت‌ گلخانه در سال 98 ، 10 هکتار در سال 99 و 10 هکتار در سال 1400 پیش‌بینی شده  افزود: در مجموع سه  سال آینده 28 هکتار  باید به سطح زیر کشت گلخانه‌‌ای ملایر اضافه شود.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه ایجاد  سالانه یک هزار و500 هکتار  طرح فراز تا سال 1400 یکی دیگر از اولویت‌های سند راهبردی سه ساله ملایر است تصریح کرد: طبق سند راهبری  طی 3 سال آینده حدود 5 هزار هکتار طرح فراز در ملایر اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 11 هزار باغ انگور در شهرستان ملایر وجود دارد  گفت: طبق پیش‌بینی صورت‌ ‌گرفته در سند راهبردی 3 ساله توسعه ملایر تا سال 1400 باید در نیمی از میزان سطح زیر کشت انگور این شهر طرح فراز اجرایی شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر  در بخش دیگری از گفت‌وگو از برآورد اولیه خسارت بیش از 110 میلیارد تومانی به حوزه کشاورزی شهرستان با توجه به بارش‌های شدید روزهای اخیر خبر داد و افزود: اماکن دامی، باغات، گلخانه‌ها ، چاه‌های کشاورزی وجاده‌های  بین ‌مزارع از جمله مهمترین بخشهای این‌ حوزه  بوده که از 50 تا 100 درصد به آن‌ها آسیب وارد شده است.

مروت امیری با بیان اینکه در بخش منابع آبی و ساختمان‌ها مبلغ 45 میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت برآورد شده  ابرازکرد:  در بخش جاده بین مزارع نیز حدود 7 میلیارد تومان  در اثر بارندگیهای اخیر  و جاری شدن سیلابها وارد شده است .

وی بیان‌کرد: خسارات وارد شده  در بخش تولیدات دامی نیز  بالغ بر 54 میلیارد تومان برآورد  شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به  265 مورد خسارت وارد شده از 50 تا 100 درصد به جایگاه نگهداری دام، انبار علوفه و گلخانه‌های شهرستان در بارش‌های شدید روزهای اخیر اظهارداشت: حدود 10 مورد خسارت نیز به تأسیسات چا‌ه‌های کشاورزی شهرستان برآورد شده است.

مروت امیری با اشاره به اینکه به تعداد 166 قنات، 30 استخر ،20 چاه و یک سد و آب بند حوزه کشاورزی شهرستان خسارت جدی وارد شده بیان کرد:  میزان خسارت وارد شده به کانال‌ها و انهار شهری  شهرستان نیز  بیش از 31 میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با تأکید بر  اینکه هم اکنون سند راهبردی 3 ساله شهرستان با تدبیر استاندار تدوین شده تصریح کرد: بیش از  10 برنامه شاخص در حوزه کشاورزی در حوزه‌های پرورش بره پرواری، گسترش گلخانه‌ها، کشت دانه‌های روغنی، سرشاخه‌کاری درختانی چون گردو،اجرای طرح فراز ، آبیاری نوین ، تغذیه صحیح تاکستانها و ‌تهیه سبد‌و زیر انداز در زمینه برداشت انگور   و غیره در سند راهبردی 3 ساله توسعه ملایر پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار