نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. فروردين 1398 - 18:48   |   کد مطلب: 26526
10 نفر از تیم‌های امدادی هلال احمر ملایر با همراهی گروه «آفرودسواران» با حضور در محل بنای تاریخی دژ گوراب اقدام به جمع‌آوری آب‌های اطراف بر اثر سیلاب و بارش‌های روز گذشته در روستای گوراب کردند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛ تپه باستانی گوراب با 4 هزار و 300 سال قدمت در روستای گوراب(جوراب) از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است.

این اثر منحصر به فرد مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد است که در پنج کیلومتری شرق ملایر و جاده ملایر- اراک در روستای گوراب قرار دارد.

طبق بررسی‌های باستان‌شناسی قدمت این تپه به دوره ایلخانی تا هزاره چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد و در برنامه پژوهشی لایه‌نگاری تپه در سال 1385 که با انجام آزمایشات کربن 14 بر روی مواد آلی موجود انجام گرفت، قدمت لایه‌های تپه مشخص شد.

زمان و عوامل فرسایشی طبیعی و انسانی هنوز نتوانسته موجب از بین رفتن این تپه تاریخی شود و این تپه در تاریخ 24 اسفند سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 امروز 10 نفر از تیم‌های امدادی هلال احمر ملایر به سرپرستی یکی از داوطلبان به نام پدرام شبیری و همراهی گروه «آفرود سوراران» با حضور در محل بنای تاریخی دژ گوراب اقدام به جمع‌آوری آب‌های اطراف بر اثر سیلاب و بارش‌های روز گذشته در  روستای گوراب کردند.

حسن آبخو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به اهمیت حفظ بناهای تاریخی به عنوان آثار ملی در کشور اظهار کرد: با توجه به اهمیت دژ تاریخی گوراب و قدمت 4300 ساله این اثر  تاریخی طبق درخواست‌های مردمی مبنی بر حفظ این اثر تیم‌های امدادی هلال احمر با همکاری یکی از جوانان داوطلب به سرپرستی پدرام شبیری به محل روستای گوراب اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر ملایر گفت:  با توجه به جمع شدن آب زیادی در اطراف دژ و احتمال زیاد آسیب‌دیدگی و تهدید این اثر تاریخی توانستیم آب‌های اطراف  را جمع‌آوری کرده و تخلیه کنیم.

 وی با بیان اینکه هلال احمر بنا به وظیفه امدادی و نجاتی خود این اقدام را انجام داده است گفت: با توجه به روان شدن آب روستا در این نقطه امیدواریم مسوولان مربوطه در راستای حفظ این بنای تاریخی با توجه به نزول بارش‌ها در روزهای آینده اقدامات لازم را داشته باشند.

گفتنی است روز گذشته نیز بر اثر بارش‌های باران و برف بخشی از اثر تاریخی یخدان میرفتاح ملایر فرو ریخت.

 انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار