نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. اسفند 1397 - 20:11   |   کد مطلب: 26473
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال های گذشته موفقیت های چشمگیری در این شهرستان رقم خورده و هم اکنون مسیر روشنی برای رشد و پیشرفت ملایر در عرصه ملی و جهانی هموار شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ محمد کاظمی روز شنبه در گفت و گوی با ایرنا اظهار داشت: ثبت جهانی انگور و ثبت ملی منبت گواه جهانی شدن این شهرستان است و در آینده ای نزدیک شاهد جهانی شدن منبت خواهیم بود.
وی یادآوری کرد: نمایندگان این دوره مجلس شورای اسلامی تلاش های زیادی برای شکل گرفتن رشد شتابان ملایر انجام دادند و همراهی و همدلی مدیر ارشد استان همدان، مدیران کل و مجموعه مدیریتی استانی و شهرستان عاملی مهمی در شتاب گیری روند رشد و توسعه ملایر شد و باید این روند تا رسیدن به جایگاه مطلوب ادامه یابد.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ضمن تقدیر از تدبیر سیدسعید شاهرخی استاندار همدان در برگزاری جلسه های استانی در شهرستان ها، این روش را فرصتی برای شتاب بخشی به اجرای طرح های عمرانی و عملکرد مطلوب مدیران دانست و گفت: این اقدام استاندار همدان در برگزاری شورای برنامه ریزی توسعه استان همدان برای نخستین بار در ملایر قابل توجه و قدردانی است.
کاظمی با اشاره به تدوین سند راهبردی توسعه شهرستان ملایر بیان کرد: با تدبیر استاندار همدان برنامه سه سال آینده شهرستان های این استان که منتهی به پایان برنامه ششم توسعه و پایان کار دولت تدبیر و امید است، تدوین و تکلیف هر سازمان و ارگانی در حوزه شهرستانی و بخش ها مشخص شده است.
وی ادامه داد: یازدهمین نشست اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای تبیین سند راهبردی توسعه استان و شهرستان ها و همچنین تعیین تکلیف دستگاه های اجرایی در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی برگزار شد و منطبق با ظرفیت های منطقه ای تنظیم شد.
کاظمی مبل و منبت را مزیت عمده سند توسعه این شهرستان در بخش غیر کشاورزی و انگور را در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: ثبت انگور ملایر در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) موجب شد این شهرستان صاحب یک برند جهانی در محصولات کشاورزی شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متناسب با این ثبت جهانی باید در سیستم های فرآوری و باغداری نوین سرمایه گذاری کنیم.
وی با بیان اینکه اجرای طرح فراز و آبیاری نوین در این سند مطرح شده است گفت: در این راستا باید باغداران را به ایجاد باغ های داربستی تشویق کنیم که قرار شد تسهیلات ویژه ای برای این منظور پرداخت شود.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم سرمایه گذاری در بخش صنعت را از دیگر اولویت های این سند برشمرد و افزود: در حال حاضر 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعت این شهرستان در حال اجرا، تکمیل و بهره برداری است.
کاظمی بیان کرد: در سفر هفته گذشته استاندار همدان 10 میلیارد ریال اعتبار برای تهیه مقدمات و ساخت نمایشگاه دائمی مبل و منبت ملایر اختصاص یافت و قرار شد این نمایشگاه به سرعت احداث شود.
وی توسعه شهرک مبل و منبت حاجی آباد را از دیگر اولویت های توسعه ای این شهرستان برشمرد و افزود: مقرر شد شرکت شهرک های صنعتی تملک های جدیدی را در این شهرک داشته باشد تا متقاضیان بتوانند برای ایجاد زمین، کارگاه و نمایشگاه اقدام کنند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ثبت جهانی منبت ملایر الزام هایی وجود دارد که باید تدبیر و پیگیری شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.
وی گردشگری را یکی از حوزه های اثرگذار توسعه ملایر دانست و اظهار داشت: مقرر شد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تا ثبت جهانی منبت کارها را پیگیری کند و همچنین برای تجهیز ساختمان ورودی شهر زیرزمینی سامن تعهداتی را پذیرفته است.
نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: قرار است تا اواسط سال آینده شهر زیرزمینی سامن برای بازدید عموم مهیا شود.

** اختصاص 10 میلیارد ریال برای روشنایی مینی ورد
کاظمی ادامه داد: در سفر یک روزه استاندار همدان به ملایر همچنین مقرر شد از اعتبارات در اختیار استانداری 10 میلیارد ریال برای شبکه برق مجموعه تفریحی و گردشگری مینی ورد و 6 میلیارد ریال به نحو دیگری برای حل مشکلات مالی شهرداری ملایر در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: در نشست استاندار همدان با منبت کاران و صنعتگران مبل و منبت ملایر نیز مقرر شد مسایل و مشکلات موجود بر سر راه فعالان این صنعت پیگیری و حل و اقدامات لازم برای ثبت جهانی منبت انجام شود.
کاظمی خاطرنشان کرد: چنانچه مدیران کل استان در رابطه با طرح های عمرانی فعالیت بیشتری داشته باشند و با حضور در شهرستان ها از نزدیک بر عملکرد دستگاه های اجرایی ذیربط خود نظارت داشته باشند، به طور قطع اقدامات زودتر به نتیجه می رسد.
وی پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر را نیز از دیگر اولویت ها در سند راهبردی شهرستان عنوان و بیان کرد: این پژوهشکده می تواند در زمینه یاری رساندن به باغداران و افزایش کمیت و کیفیت باغداری بسیار اثرگذار باشد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش های باغداری ما با روش های نوین علمی متفاوت است ادامه داد: برای رفع این مشکل، باغداران ما نیاز به آموزش دارند که پژوهشکده انگور و کشمش باید این آموزش ها را در دستور کار خود قرار دهد.
کاظمی با اشاره به نقش و جایگاه مهم دانشگاه ملایر در توسعه گفت: با پیگیری های انجام شده علاوه بر بودجه دانشگاه در سال 98 به عنوان ردیف اعتباری، 35 میلیارد ریال افزون بر این اعتبار برای تکمیل طرح های عمرانی این دانشگاه اختصاص یافت.
وی یادآور شد: در سه ماهه نخست سال آینده این میزان اعتبار به بودجه های عمرانی دانشگاه، تجهیز آزمایشگاه ها و سایر موارد اضافه و پرداخت می شود.
کاظمی گفت: برای اجرای طرح هادی و بهسازی روستایی علاوه بر بودجه های مندرج در ردیف های اعتباری سال 98، بیش از 20 میلیارد ریال دیگر برای این طرح بهسازی روستاهای ملایر تصویب شد که سال آینده پرداخت می شود.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اختصاص 15 میلیارد ریال اعتبار علاوه بر اعتبار مصوب سال 98 برای تکمیل ساختمان خوابگاه دانشکده فنی و حرفه ای ملایر، اختصاص پنج میلیارد ریال برای تکمیل استخر سرپوشیده سامن، پیگیری تخصیص اعتبار برای ورزشگاه پنج هزار نفری و تکمیل فاز نخست آن و اختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار برای چهارخطه محور ملایر، آورزمان به نهاوند علاوه بر بودجه مصوب سال 98 را از دیگر اقدامات برشمرد.
وی با بیان اینکه پیگیری های مستمری برای احداث مرکز آنژیوگرافی ملایر صورت گرفت افزود: خرید تجهیزات اتاق عمل این مرکز از طریق هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان آماده شده است که با ساخت و تکمیل اتاق عمل این تجهیزات ارایه می شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای انتقال آب شرب به ملایر از سد کلان زحمات زیادی کشیده شد گفت: با توجه به واگذاری این طرح به پیمانکار بخش خصوصی و افزایش قیمت ها، با حضور استاندار همدان دیداری با مدیرعامل بانک توسعه داشتیم که تسهیلات خوبی اختصاص داده شد و بزودی پرداخت می شود.
کاظمی ابراز امیدواری کرد: تا تابستان سال آینده مردم ملایر می توانند از آب شرب سالم بهره مند شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار